Május 25-én szombaton elindult az Art Capital, Közép-Kelet-Európa legnagyobb képzőművészeti fesztiválja Szentendrén. A fesztiválon – melyek fő témája ezúttal az álom – 18 új kiállítás és 52 program várja a látogatókat szeptember 1-ig. Az esemény sajtónapját május 24-én tartották, ahol a szervezők és a kurátorok az Art Capital valamennyi produkcióját bemutatták az újságíróknak, miközben az utolsó simításokat végezték a tárlatokon.
Gulyás Gábor, a fesztivál főkurátora elmondta, hogy a programok közül az egyik legnagyobb vállalkozás a Sardar Tagirovsky által rendezett Madách Imre: Az ember tragédiája előadás lesz. Madách szövegét az újonnan létrejött, független Laboratorium Animae Műhely társulat teljes egészében, rövidítések nélkül viszi színre.
Az Art Capital szervezői megkérdeztek egy Madách-szakértőt, aki szerint még sosem fordult elő, hogy valaha egyetlen előadásban, rövidítések nélkül hangzott volna el a mű eredeti szövege – de Gulyás Gábor hozzátette, hogy nem csupán ettől lesz izgalmas a darab, hanem a produkció esztétikai nívójától.
A MűvészetMalom középső szárnyában kapott helyet Nagy Kriszta Csipke Rózsika halott című helyszínspecifikus kiállítása, mely már elkészülte előtt bevonult a köztudatba: a tárlathoz kapcsolódóan a művész elkészítette a Kortárs festőművész vagyok című köztéri plakátjának mai parafrázisát. Azonban az Önszabályozó Reklám Testület (ORT) Etikai Ad Hoc Bizottsága egyhangúlag úgy foglalt állást, hogy az alkotás közzététele sértené a Magyar Reklámetikai Kódexet. Ahogy arról mi is beszámoltunk, Nagy Kriszta május 2-án a Szövetség utcában egy rögtönzött perfromanszon piros spray-vel fújta le saját plakátját.
„Csipkerózsika nem csak az álom témája miatt érdekes az Art Capitalon, ez a pszichoanalitikusok által legtöbbet elemzett mese. A tűszúrás a nővé érés szimbolikus megjelenítése. Az installáció, a műrózsák rögzítése egy heroikus munka eredménye.
– mondta Gulyás Gábor. Nagy Kriszta a tárlathoz videoklipeket is készített, valamint megtekinthető a már említett plakát is, melynek cenzúrázott változata a Szövetség utcában még mindig látható.
Eva Schlegel un-limited című tárlata utazásra, repülésre invitálja a látogatókat, az egyik térinstallációban a művész által megálmodott mozgóképek egy repülőgép mozgásba lendülő rotorjain elevenednek meg. Ezen kívül a művész fotósorozata is megtekinthető: a pornográf fotográfiákat újraértelmező lakk-képek az érzékiségből eredő lebegés állapotát idézik meg.
A Ferenczy Múzeumban látható a Magyar szürrealizmus tárlat. A kiállítás bemutatja, hogy bár Magyarországon nem szerveződött önálló szürrealista-csoport, az irányzat nem pusztán létezett a magyar képzőművészetben, érdemben mégis hozzájárult a szürrealizmus nemzetközi sikeréhez.
Anyag és test – Mérgező antropocentrizmus címmel nyílt meg az orosz képzőművész Dimitrij Kavarga kiállítása a MűvészetMalom déli szárnyában. Kavarga a poszthumán művészet ismert alakja műveiben azokat a jelenségeket próbálja azonosítani, melyek az emberiségtől függetlenek.
Monumentális, ugyanakkor részletgazdag, polimer anyagokból, esetenként 3D nyomtatással készült szobrai, reliefjei mellett főként kinetikus, mozgó szerkezeteket és interaktív installációkat készít, mozgóképekkel, hangfelvételekkel egészítve ki azokat.
Az Art Capital idei témájához kapcsolódva május 24-én, 25-én és 26-án a Fő téren álom tematikájú filmeket vetítenek, az érdeklődők olyan alkotásokat tekinthetnek meg ingyen, mint a Testről és lélekről, a Ruben Brandt, a gyűjtő, a Liza, a rókatündér, a Lajkó – Cigány az űrben, a Hannibál tanár úr, az Eredet vagy épp az Alice Csodaországban.
A Szentendre utcáin elhelyezett 12 egyszemélyes vetítőfülkében a világirodalom fontos szereplői egy-egy színész előadásában híres álmokat mesélnek el.
Az Art Capital teljes programját itt találod.