+ Képzőművészet

Piros spray-vel fújta le saját plakátját Nagy Kriszta Tereskova

Rögtönzött sajtóeseményen mutatták be Nagy Kriszta Kortárs festőművész vagyok című elhíresült köztéri plakátjának mai parafrázisát, ám a művész azonnal cenzúrázta is az alkotást, az Önszabályozó Reklám Testület szerint ugyanis a botránykeltésen kívül nincs más értelmezhető üzenete.

„Remélem, egyszer bele tudok futni olyan projektbe, amikor megúszok egy botrányt”

Május 25-én kezdődik az idei Art Capital Régi és új álmok címmel, melynek programjairól itt írtunk bővebben. A szentendrei képzőművészeti fesztiválon nyílik Nagy Kriszta Tereskova Csipke Rózsika halott című helyspecifikus tárlata a MűvészetMalomban. Ahogy az Art Capital márciusi sajtótájékoztatóján elhangzott, a kiállításhoz Tereskova ötvenkétezer szál kínai műrózsát is felhasznál.

A projekthez kapcsolódóan a művész elkészítette a húsz évvel ezelőtt a Lövölde téren is kiállított Kortárs festőművész vagyok című, elhíresült köztéri plakátjának mai parafrázisát, ám az Önszabályozó Reklám Testület (ORT) Etikai Ad Hoc Bizottsága egyhangúlag úgy foglalt állást, hogy az alkotás közzététele sértené a Magyar Reklámetikai Kódexet. Az Art Capital szervezői tiszteletben tartják a döntést, amelynek értelmében Nagy Kriszta Tereskova x-T plakátja nem kerülhet ki köztéri plakáthelyekre, ugyanakkor fontosnak tartják azt is, hogy az alkotást az érdeklődők megismerhessék – ezért az idei Art Capital beharangozó eseményén bemutatták a sajtó képviselői számára.

Nagy Kriszta plakátjának eredeti változata, még vörös spray nélkül – fotó: Várkonyi Zsolt

A rögtönzött sajtóeseményt május 2-án, csütörtökön tartották a 7. kerületi Szövetség utca 19. kerítése előtt, ahol Nagy Kriszta Tereskova egy performanszon hajtott végre némi módosítást a plakáton, hogy az ellen az Önszabályozó Reklám Testületnek se lehessen kifogása. Az Art Capital szervezőinek eleve nem volt könnyű dolga a plakáttal, ugyanis a közelgő európai parlamenti választások miatt nehéz plakáthelyhez jutni. Néhány felületet mégis sikerült lefoglalni – ekkor szólt közbe az Önszabályozó Reklám Testület.

„Összehívtak egy etikai ad hoc bizottságot, és véleményezték a plakátot. Arra jutottak, hogy köztéren nem helyezhető el, mert olyan durva szexuális utalásokat tartalmaz, ami komoly veszélyeket rejt magában. Különösen nagy veszélyben vannak a gyerekek, akiket megtéveszt a Csipke Rózsika felirat, és kedvezőtlenül befolyásolja fejlődésüket”

– mondta Gulyás Gábor, az Art Capital főkurátora.

Nagy Kriszta és Gulyás Gábor a csütörtöki sajtóeseményen – fotó: Várkonyi Zsolt

A Bizottság álláspontja szerint a reklám a mesehősre utalással a gyermekek figyelmének felkeltésére alkalmas és ezen kívül kizárólag szexuális tartalmú képi üzenetet mutat, ami így öncélú, a botránykeltésen kívül más értelmezhető üzenete nincs. A plakátból végül egyetlen egy került csak ki köztérre, a Szövetség utcába, de Nagy Kriszta tett róla, hogy egyetlen gyerek fejlődését se befolyásolhassa.

Mielőtt a művész munkához látott volna, mesélt projektjéről. A kiállítás története szerint Csipke Rózsika 100 éves álomba merül egy átok miatt, és csak egy királyfi csókja élesztheti fel. 100 év múlva, amikor felkel, észreveszi, hogy egyetlen királyfi sincs a szobában és a kastélyban, ezért megijed, hogy nem kell senkinek. Amikor kinéz az ablakon, látja, hogy 100 év alatt mindent befutott a piros rózsa, a királyfik pedig meghaltak. Miután a rózsák miatt képtelen elhagyni a kastélyt, ő is meghal.

„Hiszünk a feltámadásban”

– tette hozzá Nagy Kriszta. A performansz kezdete előtt Gulyás Gábor megjegyezte, hogy a műalkotást csak maga a művész módosíthatja hitelesen.

fotó: Várkonyi Zsolt

„Remélem, egyszer bele tudok futni olyan projektbe, amikor megúszok egy botrányt”

– mondta Tereskova, majd piros spray-vel lefújta a plakát azon részeit, melyek az Önszabályozó Reklám Testület szerint kifogásolhatóak és veszélyeztetik a gyerekek fejlődését. A művész nehezen érte csak el a plakátot, ezért kapott egy széket Végh Zsolttól.

A művész akcióban – fotó: Várkonyi Zsolt

„Nem csak a feltámadásban hiszünk, hanem az isten folyamatos jelenlétében is. Ez a plakát tényleg jobb lett így. Köszönöm Istennek, hogy közbeszólt és elirányított engem ehhez az akcióhoz, mert ennél jobbat nem tudtam volna kitalálni”

– fogalmazott a performansz végén Nagy Kriszta, aki, ahogy azt illik, szignózta is művét.

fotó: Várkonyi Zsolt

A sajtóeseményen Gulyás Gábortól megtudtuk, hogy az Art Capital kampányát idén chatbottal is színesítik, mellyel a Facebook Messengerben lehet felvenni a kapcsolatot, és minden héten humoros, szürreális élményekkel lepi meg az érdeklődőket (a chatbotot itt érheted el). Az Art Capital rövid videókkal mutatja be a fesztivál öt fontos résztvevőjét, akik elmesélik egy álmukat. Ők Nagy Kriszta képzőművész, Kemény Zsófi költő, Kerekes Vica és Nagy Ervin színészek és Sardar Tagirovsky rendező. Az első álmodó Nagy Kriszta Tereskova x-T, aki a Csipke Rózsika halott című kiállítását inspiráló álmát meséli el ebben a filmben:

Piros spray-vel fújta le saját plakátját Nagy Kriszta Tereskova
Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Népszerűek

To Top