A Vangardist nevű osztrák magazin 3000 példányszámban adta ki tavaszi, speciális kiadványát, amelyet HIV-pozitív emberek vérével elegyített nyomdafestékkel nyomtattak – írja a dezeen.com.
Tették ezt azért, hogy így hívják fel a figyelmet a HIV-vírusra és az AIDS terjedésére, valamint a betegséggel élők nehézségeire.
A dizájnt az egyik legnagyobb, AIDS-esekkel foglalkozó karitatív szervezettel, a Life Ball-lal karöltve tervezték, a kiadványt pedig a Vangardist székhelyén, Bécsben nyomtatták. A tervezési folyamatba bekapcsolódott a svájci Saatchi&Saatchi nevű világhírű reklámügynökség is, akivel közösen dolgozták ki, hogyan hívják fel elgondolkodtató módon a betegségre a figyelmet úgy, hogy az lehetőleg a közbeszédbe is bekerüljön.
A speciális tintához három önkéntes, HIV-pozitív ember vérét használták: egy meleg férfi, egy heteroszexuális férfi és egy anya mondott igent a felkérésre:
Weboldalunkon és személyes kapcsolatainkon keresztül találtuk meg az önkénteseket
– mondja Jason Romeyko, a Saatchi & Saatchi Switzerland kreatív igazgatója.
Szerettük volna átformálni a társadalom melegekről alkotott, hibás sztereotípiákon alapuló képét. A meleg férfi, a hetero férfi, és az anya vérének kombinációja ráadásul mélyebb jelentéstartalommal tölti meg mondanivalónkat
– teszi hozzá.
A kiadvány egyúttal azokat a betegséggel együtt élő, valamint arról a nyilvánosság előtt is beszélő embereket ünnepli, akiket nemes egyszerűséggel„HIV Heroes-nak”, vagyis a HIV hősöknek neveztek el.
Ennek nyomán hozták létre a HIV Heroes projektet is: korábban már kiadtak egy német nyelvű, 15 ezer példányszámban megjelent újságot, amelynek címlapján egy vörös anyagba burkolózott modell látható. Az ott megjelenő vöröses színárnyalatot használták fel a jelenlegi kiadáshoz is:
Mivel életmód-magazinként működünk, kihívást jelentett számunkra, hogy méltó módon fejezzük ki az ügy iránti elkötelezettségünket, ugyanakkor megtartsuk az újságra jellemző stílust is
– magyarázza a magazin szerkesztője, Julian Wiehl.
A limitált szériát a Donau Forum Druck nyomdában gyártották, itt nyomtatták ugyanis 2013-ban a Vangardist első számát is:
Hiába kerestünk meg más nyomdákat, nem akarták elékszíteni az újságot, egyszerűen elutasítottak minket. Itt viszont azonnal rábólintottak az együttműködésre.
– mondja Wihl.
Nem jelent kockázatot az egészségre
A három önkéntestől levett vért összekeverték a nyomdafestékkel, és egy speciális tárolóedénybe töltötték, belefecskendezve a folyadékot a tintába.
Azzal, hogy belefecskendezzük a HIV+ vért egy, a nyomtatott sajtó által előállított termékbe, egyúttal szimbolikusan, át is alakítjuk a média hozzáállását az AIDS-kérdéshez. Minden egyes szót, képet, és oldalt a HIV-pozitív vérrel kevert tintával nyomtattunk, amelyhez hétköznapi printert és újrahasznosított, környezetkímélő papírt használtunk
– mondja Jason Romeyko.
A magazint a forgalomba kerülése előtt a Harvard és az Innsbruck Egyetem laborjaiban is bevizsgálták, ahol meggyőződtek arról, hogy semmilyen, az egészségre káros hatása nincs a nyomtatványnak.
Az újságot – a törvényi előírások szerint – műanyag, lezárható fóliába csomagoltuk, így a projekt egy plusz jelentéstartalommal is bővült, felszólítva ezzel az olvasót, hogy győzze le előítéleteit, amikor kinyitja a lezárható fóliából az újságot. A törvény előírja, hogy ne forgalmazzuk a magazint figyelmeztetés nélkül. Semmi sem fokozza jobban a kreativitást, mint egy korlátozás
– állítja Romeyko.
Így jutott eszünkbe a tetszés szerint lezárható és kinyitható csomagolófólia is, amely beszédesebb minden szónál, hiszen ezzel újabb erkölcsi dilemmát vetettünk fel: Elkerülnéd inkább az újságot puszta elutasításból vagy félelemből? Képes vagy legyőzni a félelmeidet és a szó legszorosabb értelmében fizikailag (utalva ezzel a magazin kézzelfoghatóságára) is kezedbe venni az ügyet? Így vethetsz véget a stigmatizálásnak, és válhatsz a megoldás részesévé.
– vallja a kreatív igazgató.