+ Életmód

Megvennél egy olyan újságot, amelyet HIV-pozitív vérrel nyomtattak?

AIDS

Elkerülnéd inkább az újságot puszta elutasításból vagy félelemből? Képes vagy legyőzni a félelmeidet és a szó legszorosabb értelmében fizikailag (utalva ezzel a magazin kézzelfoghatóságára) is kezedbe venni az ügyet?

A Vangardist nevű osztrák magazin 3000 példányszámban adta ki tavaszi, speciális kiadványát, amelyet HIV-pozitív emberek vérével elegyített nyomdafestékkel nyomtattak – írja a dezeen.com.

Tették ezt azért, hogy így hívják fel a figyelmet a HIV-vírusra és az AIDS terjedésére, valamint a betegséggel élők nehézségeire.

A dizájnt az egyik legnagyobb, AIDS-esekkel foglalkozó karitatív szervezettel, a Life Ball-lal karöltve tervezték, a kiadványt pedig a Vangardist székhelyén, Bécsben nyomtatták. A tervezési folyamatba bekapcsolódott a svájci Saatchi&Saatchi nevű világhírű reklámügynökség is, akivel közösen dolgozták ki, hogyan hívják fel elgondolkodtató módon a betegségre a figyelmet úgy, hogy az lehetőleg a közbeszédbe is bekerüljön.

AIDS

www.dezeen.com

A speciális tintához három önkéntes, HIV-pozitív ember vérét használták: egy meleg férfi, egy heteroszexuális férfi és egy anya mondott igent a felkérésre:

Weboldalunkon és személyes kapcsolatainkon keresztül találtuk meg az önkénteseket

– mondja Jason Romeyko, a Saatchi & Saatchi Switzerland kreatív igazgatója.

Szerettük volna átformálni a társadalom melegekről alkotott, hibás sztereotípiákon alapuló képét. A meleg férfi, a hetero férfi, és az anya vérének kombinációja ráadásul mélyebb jelentéstartalommal tölti meg mondanivalónkat

– teszi hozzá.

A kiadvány egyúttal azokat a betegséggel együtt élő, valamint arról a nyilvánosság előtt is beszélő embereket ünnepli, akiket nemes egyszerűséggel„HIV Heroes-nak”, vagyis a HIV hősöknek neveztek el.

Ennek nyomán hozták létre a HIV Heroes projektet is: korábban már kiadtak egy német nyelvű, 15 ezer példányszámban megjelent újságot, amelynek címlapján egy vörös anyagba burkolózott modell látható. Az ott megjelenő vöröses színárnyalatot használták fel a jelenlegi kiadáshoz is:

Mivel életmód-magazinként működünk, kihívást jelentett számunkra, hogy méltó módon fejezzük ki az ügy iránti elkötelezettségünket, ugyanakkor megtartsuk az újságra jellemző stílust is

– magyarázza a magazin szerkesztője, Julian Wiehl.

A limitált szériát a Donau Forum Druck nyomdában gyártották, itt nyomtatták ugyanis 2013-ban a Vangardist első számát is:

Hiába kerestünk meg más nyomdákat, nem akarták elékszíteni az újságot, egyszerűen elutasítottak minket. Itt viszont azonnal rábólintottak az együttműködésre.

– mondja Wihl.

Nem jelent kockázatot az egészségre

A három önkéntestől levett vért összekeverték a nyomdafestékkel, és egy speciális tárolóedénybe töltötték, belefecskendezve a folyadékot a tintába.

Azzal, hogy belefecskendezzük a HIV+ vért egy, a nyomtatott sajtó által előállított termékbe, egyúttal szimbolikusan, át is alakítjuk a média hozzáállását az AIDS-kérdéshez. Minden egyes szót, képet, és oldalt a HIV-pozitív vérrel kevert tintával nyomtattunk, amelyhez hétköznapi printert és újrahasznosított, környezetkímélő papírt használtunk

– mondja Jason Romeyko.

A magazint a forgalomba kerülése előtt a Harvard és az Innsbruck Egyetem laborjaiban is bevizsgálták, ahol meggyőződtek arról, hogy semmilyen, az egészségre káros hatása nincs a nyomtatványnak.

Az újságot – a törvényi előírások szerint – műanyag, lezárható fóliába csomagoltuk, így a projekt egy plusz jelentéstartalommal is bővült, felszólítva ezzel az olvasót, hogy győzze le előítéleteit, amikor kinyitja a lezárható fóliából az újságot. A törvény előírja, hogy ne forgalmazzuk a magazint figyelmeztetés nélkül. Semmi sem fokozza jobban a kreativitást, mint egy korlátozás

– állítja Romeyko.

Így jutott eszünkbe a tetszés szerint lezárható és kinyitható csomagolófólia is, amely beszédesebb minden szónál, hiszen ezzel újabb erkölcsi dilemmát vetettünk fel: Elkerülnéd inkább az újságot puszta elutasításból vagy félelemből? Képes vagy legyőzni a félelmeidet és a szó legszorosabb értelmében fizikailag (utalva ezzel a magazin kézzelfoghatóságára) is kezedbe venni az ügyet? Így vethetsz véget a stigmatizálásnak, és válhatsz a megoldás részesévé.

– vallja a kreatív igazgató.

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top