Az előzetes becslések szerint több mint ötmillió kínai utazott külföldre az idei tavaszünnephez kapcsolódó egyhetes szabadság alatt, leginkább vásárlási céllal – írta a China Daily című angol nyelvű napilap szerdai számában.
Néhány napja, február 19-én köszöntött be a Kecske éve a kínai naptár szerint. A jelek szerint ez volt az első holdújév, amikor Kínában a határon túlra utazók száma meghaladta a belföldi turistákét, számuk körülbelül tíz százalékkal nőtt tavalyhoz képest. 2013-ban két orosz fotós mászta meg titokban az akkor épülő Sanghai tornyot, melyről videót is készítettek.
A legnagyobb családi ünnepként ismert holdújévi népvándorlás új irányai mögött a szakemberek szerint az erős nemzeti valuta, a különböző országok előnyös vízumpolitikája és a gazdagodás, a szabadidő eltöltésének új igényei, a luxuscikkek iránti kereslet is meghúzódik.
Japánban 450 ezer kínai turista fordult meg. Ők a becslések szerint – elsősorban az elektronikai szaküzletekben – körülbelül 941 millió dollárt költöttek (253,2 milliárd forint). A beszámolók szerint a rizsfőzőktől digitális fényképezőgépeken át a speciális WC-ülőkékig sok mindent vásároltak, és nem egy üzlet kifogyott készleteiből.
Nemzetközi felmérésekből az derül ki, hogy a luxuscikkek vevőinek Franciaországban 40 százaléka, Olaszországban 35 százaléka, Nagy-Britanniában pedig 25 százaléka kínai turista. Friss párizsi jelentések szerint a francia fővárosban, éppen a kínai látogatók miatt, megfontolnák a vasárnapi nyitva tartás meghosszabbítását. A legendás londoni Harrods áruház ötödik emeletén a közelmúltban, nem kis részben a saját konyhájukhoz ragaszkodó kínai vásárlók miatt, kínai éttermet nyitottak.
A hongkongi lapok mindazonáltal arról számoltak be, hogy évtizedek óta először csökkent az újévi szünetben Hongkongba látogatók száma. A város vonzerejének csökkenését egyrészt az elmúlt időszak tüntetéseivel, másrészt a hongkongiak egy részének a szárazföldi kínaiakkal szemben megnyilvánuló ellenséges viselkedésével magyarázzák.
A holdújév alatt belföldön az üzletek, éttermek 678 milliárd jüanos (25 ezer milliárd forint) csúcsforgalmat bonyolítottak, miközben a dohányáruk és a drága italok eladásai a korrupció elleni kampány következtében mérséklődtek. Megugrott viszont az olcsóbbá vált arany ékszerek, dísztárgyak iránti kereslet, egyes ezekre specializálódott sanghaji üzletek napi 200 ezer jüanos (8,6 millió forint) forgalmat jelentettek.
Szintén szerdai jelentések szerint a Kínában maradók rekordösszeget költöttek mozijegyre az elmúlt héten. Hivatalos közlés szerint február 19-24. között a filmszínházak 1,73 milliárd jüan, vagyis 74,5 milliárd forintnyi bevételre tettek szert. A mozirajongók az első napon több mint 360 millió jüanért (15,5 milliárd forint) váltottak jegyet.