Tiszta érzelmek egy zavaros világban – ez a Kút hívószava

Gigor Attila A nyomozó című filmje artfilmként is 50 ezres nézőszámot produkált, ami komoly elvárásokat állít a rendező elő a következő produkciónál. Attila most a Kút című filmet forgatja. De mi jár ilyenkor a producer fejében? Erről beszélgettünk Pusztai Ferenccel.

Pontosan 314,6 millió forintot kaptak a Magyar Nemzeti Filmalaptól a Kút című film elkészítésére. Ez elég, sok, vagy kevés?

Nagyon örülünk neki, és bízom benne, hogy elég lesz a támogatás. A teljes költségvetés 450 millió forint. Ennyiből elvileg meg lehet csinálni ezt a filmet. Viszont nagyon becsapós a dolog, mert a történet távol a várostól játszódik egy benzinkúton, és például a díszletet meg kellett építeni. Emellett a film 35 mm-re forog, ami szintén növeli a költségeket. Ez azért volt lényeges döntés, mert teljesen más hangulatú filmet kapunk, mintha digitális kamerákat használnánk. Fontos volt mérlegelni, hogy milyen formátum támogatja legjobban a képet, melyik formátum ad olyan támaszt a történetnek és a helyszínnek, amitől a néző öntudatlanul úgy kódolja le a történetet, ahogy azt mi szeretnénk. Teljesen más a részletgazdagság, a színek, a tónusok, és ez sajátos érzéseket, gondolatokat generál a nézőben.

Nem csak a képi világ, a téma is elég rendhagyó lesz Pusztai Ferenc legújabb produkciójában. Gondolkodik még a rendező üzenetben?

Ebben a történetben a legfőbb üzenet az, hogy szeressenek minket, és nekünk is szükségünk van arra, hogy szeressünk, mert az ember csak így lehet lelkileg kiegyensúlyozott. Tiszta érzelmek egy zavaros világban – ez a Kút hívószava. Azt dolgozzuk fel benne, hogy mindenkinek kell egy ember, akibe kapaszkodni tud, hogy folytatni tudja az életét. Hogy mindenkinek kell egy történet. Vagy esetleg több is.

kút
Irma Milovic (b) Dragica, Trokán Nóra (k) Hajni és Pokorny Lia (j) Vera szerepében Gigor Attila Kút címû filmjének forgatásán Csákvár közelében 2015. július 29-én.
MTI Fotó: Bodnár Boglárka

Retro technika, retro hangulat? Hogyan kell ezt értelmezni? Az utóbbi időben, mintha talán több magyar filmet nézne a közönség. Milyen fogadtatásra számítanak?

Hasonló stílusú filmet fogunk látni – hangulatában -, mint amilyen a Nyomozó, mivel ez egyfajta crossover lesz. Ezt azt jelenti, hogy hordoz magában drámát, feszültséget, és néha megmosolyogtató, ahogy a karakterek bukdácsolnak a filmben. Ezen jót lehet  derülni, és reméljük, a Kút is beáll a sorba, mert az utóbbi időben már többen nézik meg a moziban a drámai filmeket. Nagyon fontosnak tartom, hogy ma már egy komolyabb hangvételű film is meg tud mozdítani ötvenezres közönséget, így a Saul fia, vagy a Fehér Isten. Pedig ezek nem közönségfilmek, tehát nem az a nagyon könnyed szórakozást nyújtó valami, de mégsem állnak meg a megszokott tízezer nézőnél. Az utóbbi nézőszámot egyébként az igazán komoly fesztiválfilmeknek sem sikerült átlépni, hiába számítottak nagyon nagy szakmai sikernek.

Változott volna a filmes közönség ízlése, igényvilága?

Úgy érzem, mintha kicsit nyitottabb lenne a közönség, és valóban elkezdett növekedni a nézőszám. A maga idejében A nyomozó az art filmek kategóriájában negyvenezer nézőt tudhatott magáénak, az akkor nagyon nagy dolog volt. Attila ugyanazt a színvonalat és stílust fogja tudni hozni ebben a filmben is.

A film történetéről már több helyen olvastunk részleteket. Mi a lényeges, mit emel ki a producer?

Egy kiskorában magára hagyott fiú már meglett férfiként meglátogatja édesapját, aki egy isten háta mögötti benzinkúton dolgozik, ahol még aznap lerobban egy kisbusz, így az utasok a kúton rekednek pár napra – ez lesz a kiindulópont.

A film forgatását 34 naposra terveztük. A stáb szakmai és technikai felkészültsége maximálisan alkalmas a határidők betartására, és amennyiben az időjárás kegyes lesz hozzánk és nem történnek nagyon szélsőséges dolgok, akkor időben el fog készülni. A premier legjobb esetben májusban, de inkább szeptember-októberben esélyesebb. A filmet 90-95 percesre tervezzük, és olyan ismert színészekkel dolgozunk együtt, mint Jankovics Péter, Kovácsi Zsolt, Trokán Nóra, Kurta Niké, Udvaros Dorottya, László Zsolt, Pokorny Lia.

A film operatőre Herbai Máté, látványtervezője Pater Sparrow, vágója pedig Kiss Wanda. Az alkotás a tervek szerint jövő tavasszal kerül a magyar mozikba, forgalmazója a Vertigo Média lesz.

Megosztás: