Meztelenül álldogál egy csinos nő a Czóbel Múzeum udvarán felállított magaslesen. Nem szól egy szót sem, csak a távolba mered, élvezi a szentendrei panorámát, közben rápillant a szomszédos ház tetejére kifüggesztett molinóra is, amelyen az áll: „Köszönjük a belátást, Ferenczy Múzeum!”
A csinos hölgy a Ferenczy Múzeumi Centrum egyik munkatársnője, aki nyitvatartási időn túl sétált fel meztelenül a magaslesre, hogy így viszonozza a múlt héten elhíresült, a teraszán a magasles ellen pucéran tüntető szomszéd gesztusát.
A múzeum közleményében azt írja:
„A szentendrei meztelen férfi performansza figyelemre méltó művészeti akció. A művészeti dialógus jegyében a Ferenczy Múzeumi Centrum egyik munkatársnője az elismerés adekvát formájaként tegnap – nyitvatartási időn túl – meztelenül felsétált a magaslesre, ilyen módon reagálva a múlt heti, elhíresült pucérkodásra. A meztelen, csinos hölgy látványában kizárólag a „meztelen férfi” részesülhetett, aki ilyen módon kapott, ha nem is hivatalos, de mindenképpen pozitív gesztusnak szánt viszonzást.”
Ahogy arról korábban beszámoltunk, a június 9-én kezdődött, Az édenkert nyomában címet viselő képzőművészeti fesztivál, az Art Capital egyik installációja felborzolta a környező házakban élők idegeit: az egyik lakó – aki azt nehezményezte, hogy így nemcsak a szentendrei panorámára, hanem a lakásába is beláthatnak a látogatók – meztelenül, arcát könyvvel, ágyékát pedig fügelevéllel eltakarva tiltakozott a Czóbel Múzeum udvarán felállított magasles ellen, kifüggesztve egy molinót a fentebb már említett felirattal.
A Mátrai Erik Kilátás című installációja ellen tiltakozó lakók múlt héten egy nyilatkozatot is eljuttattak a múzeumhoz, amelyben azt kérték,
„a magasles csak 10 és 12 között legyen látogatható, és a tűrésre kötelezés ellentételezésére pedig fizessenek a társasháznak 400 ezer forintot, vagy jogi útra terelik az ügyet.”
Noha a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) álláspontja szerint a mű felállításával és működtetésével kapcsolatban nem merülnek fel jogi aggályok, mégis egyeztetést kezdeményeztek az érintettekkel, amelyre hétfőn kerül sor. Az egyeztetésen a magasles megálmodója, Mátrai Erik is részt vesz, aki még múlt vasárnap meglátogatta a teraszán tiltakozó lakót.
„Úgy érzem, én is hibáztam, nem gondoltam bele abba, hogy ezzel bárkit is megsérthetek. Épp ezért bocsánatot is kértem a lakótól, akinek a reakcióját bizonyos fokig helyénvalónak érzem”
– mondja Mátrai Erik, aki a Bükkben felnőve, gyerekként gyakran nézelődött a házuk közelében lévő vadlesről.
Az alkotó számára a magaslesről látható panoráma a mozivásznat szimbolizálta, így merült fel a mostani installáció ötlete is. Szerette volna, ha a látogatók is átélik a szélesvásznú „moziélményt” Szentendre panorámájával.
A pucér performanszt bemutató lakó az index.hu-nak, múlt héten eljuttatott levelében a következőt írta:
„Mint a szentendrei művészet barátja és ismerője, és művészetelméleti írásokat kedvvel olvasó városlakó úgy érzem, hogy léptékhelyes és arányos, békés, performatív védekezési formát választottam a Múzeum arrogáns és tolakodó fellépésével szemben. Ezért mutattam fel a maga kikezdhetőségében pőreségem és ezért választottam a fügefalevelet, mint a művész kánon nyelvezetében ismert elemet, a bűnbeesés, az intimitás és tabu réges-régi szimbólumát…”
A hétfői egyeztetésről mi is beszámolunk.
A Ferenczy Múzeumi Centrum sajtóközleményének teljes szövege:
„Az Art Capital részeként a szentendrei Czóbel Múzeum kertjében június 9. óta látogatható a neves képzőművész, Mátrai Erik Kilátás című műve – egy magasles, amelyre felmászva a Duna-parti város templomtornyainak páratlanul szép látványa fogadja a látogatót. Az egyik szomszédos ház lakója nehezményezte, hogy mindeközben az ő portája is láthatóvá vált, s ezt hangsúlyozandó, egyfajta paradox „tiltakozásként” meztelenül kifeküdt az udvarára, ilyen módon felkínálva pucér testének látványát – a templomtornyok alternatívájaként – a látogatók számára. Ez a művészeti gesztus, amelynek hatalmas hagyománya van (ezt mutatta be nemrég az egyik budapesti múzeum A meztelen férfi című tárlata) nemcsak a nagyközönség, de a szakma figyelmét is felkeltette. Kialakult az a vélekedés, hogy a szentendrei meztelen férfi performansza figyelemre méltó művészeti akció.
A művészeti dialógus jegyében a Ferenczy Múzeumi Centrum egyik munkatársnője az elismerés adekvát formájaként tegnap – nyitvatartási időn túl – meztelenül felsétált a magaslesre, ilyen módon reagálva a múlt heti, elhíresült pucérkodásra. A meztelen, csinos hölgy látványában kizárólag a „meztelen férfi” részesülhetett, aki ilyen módon kapott, ha nem is hivatalos, de mindenképpen pozitív gesztusnak szánt viszonzást. A múzeum egyúttal – a művésszel közösen – újra megbeszélést kezdeményezett a szomszédos lakókkal a magasles miatt kialakult vita megnyugtató rendezésére.”