Géczi János: A magyar kultúrát kényszerképzetek rabságában látom vergődni – interjú

A dekollázsaim, s ez fontos megkülönböztető jegy az első dekollázs-nemzedék tagjai és köztem, aki a második, meglehetősen vérszegény csoport tagja vagyok, hogy a plakáthasználatunk immár nem a társadalomkritika eszköze, hanem a kultúrkritikáé – meséli Géczi János, író, költő, képzőművész, antropológus, akinek a Műcsarnokbeli kiállítása után a Tihanyi Apátság galériájában nyílt meg január 11-én Részletek a feltakarásból (kollázsok és dekollázsok) című kiállítása, amelyről Géczi Jánossal az alábbiakban beszélgettünk. (A kiállítás február 23-ig látható)

Érdekelne a kiállítás anyagának létrejötte. Tudnál erről néhány történetet mesélni?

Tavaly, július közepétől október elejéig a Műcsarnok kamaratermében kiállított dekollázsokhoz néhány kollázst készítettem. Az intézmény előtti térre Szerdahelyi Júlia kurátor plakáthengereket szerzett, amelyeket saját tetszésemre, a funkciójukat vesztette plakátokkal sok-sok rétegben beboríthattam, majd vissza is bonthattam. A kiállítótér két falát pedig olyan plakátokkal ragasztottam le (asszisztensek és emelődaru segítségére támaszkodva), amelyeket korábban megrongált a változatos közép-európai éghajlat s a járókelők is nyomokat hagytak rajtuk. A frissen létrehozott képes-szöveges felületeket azonban tovább téptem, szaggattam, kapartam, hogy a roncsolás eredményeként közel úgy nézzenek ki, amilyen látványban minden nap részünk lehet, ha a nagyvárosok külterületét járunk. A Hősök terének Műcsarnok előtti tere és a Kamaraterem közötti fal berácsozott, más kiállításokon leginkább függönnyel takart vagy lezárt ablakait állandóan nyitva hagyva a két cselekvési tér közti határ átjárhatóságát biztosítva valósult meg – egyszerre tehát kint és bent – a Feltakarás címhez jutott kiállítás.

A művek, amelyek leginkább talált, ’hasított plakátok’, azaz dekollázsok így tehát egy sajátosan installált tér kollázsaival együtt működve váltak szándékaimat kifejezve leginkább láthatóvá. A tér létrehozásában az együttesükre volt szükség – de, amikor bekövetkezett a tárlat bezárása, nem szerettem volna, ha a körítés, a képekkel-szavakkal kibélelt tér teljesen az enyészetté váljon. Amikor lehántottam a falak és a hirdetőoszlopok papírrétegeit, feltárultak a falnak fordult részek, a fényre jöttek a rétegek közé lapult látványok, töredékesen, darabokban, a pusztulás előtti pillanatra utalva, azaz mindaz ott hevert a kezemben, illetve a lábaim alatt, az egykori teljesség lényeges összetevője, az, ami megvolt ugyan, de a láthatatlanságba, még pontosabban: a látatlanságba burkolózott. Tudtam, hogy nem vagyok képes elviselni a megsemmisülésüket
Egy kulturális sajátosságunk is tárgyiasult: az egészből visszamaradt apró összetevő értéke megnőtt azáltal, hogy a teljesség töredékké aszott. A kollázs megmutatta a dekollázzsá változásában az emberi gondolkodás fontos jellegzetességét – hogyan örökítjük át a múltunkat.

Azaz: hogyan képezzük meg a jövőnket.

A tihanyi kiállítás a Feltakarás beomlása pillanatában kimentett 64 fragmentumot mutat be, ennyinek adatott a kiállítás idejének tartalmára (január 11-től február 23-ig kimért) a túlélési lehetőség.

Géczi János

A kiállítás címe, a „Feltakarás”, rendkívül beszédes. Hogyan kapcsolódik ez a fogalom a dekollázsművészethez, és milyen üzenetet hordoz számodra?

A cím Visky András írótól, költőtől származik. Andrást arra kértem, hogy a műcsarnoki kiállítást kísérő kiadványhoz írjon esszét, egy biográfiai tényre hivatkozva: ő az, aki lehetővé tette az első külföldi kiállításomat amikor a kolozsvári Másvilág Klubba meghívott, még 1990-es években. András és az én világom sokban hasonló, s ennek nem pusztán a protestáns kultúránk, de a nemzedéki együvé tartozásunk, de civilizációs sajátságaink és nézeteink egyezése is hozzájárult. András kongeniális esszéjének tézisei a dekollázs darabosságát formailag is utánozva tökéletesen leírják a világ, a kontinens, a magyarság, a régió, az individuum tragikus szétdarabolságát és a túlélésért folytatott hősiességét. A feltakarás – az apokalipszis magyar megnevezése – a dekollázsolás értelmét – s egyben a végzetes értelmetlenségét – tárja elénk. A dekollázs, végső soron, nem, mint művészeti (irodalmi, képzőművészeti, fotográfiai, stb.) eljárás, hanem az emberi gondolkodás módszereként az ember történetformálásának eljárásaként jelenik meg.

Az óriásplakátok alapanyagként való használata erős kapcsolatot teremt a nagyvárosi környezettel és a fogyasztói kultúrával. Mit gondolsz, hogyan reagálnak a nézők erre a kapcsolatra? Van-e erre nézve valamilyen visszajelzés, élmény?

Az ötvenes években, amikor a francia és az olasz újrealisták, a német konkretisták képzőművészeti nyersanyagként fedezik fel a plakátot, s megnyitották a gondolkodás illetve az abból következő képképzés útját a pop art felé, a közterekre, mint a közösségek együttesen használt cselekvései tereire ugyancsak nagy hangsúly esett. Nem véletlen, a plakát az emberdús települések kommunikációs eszköze. Ekkor még a nézetrendszereket a közösségi mágnesek rendezik mintázatokba és nem az egyedi innovációk.

Géczi János

A plakát abban az időben elvesztette eredeti jelentőségét, amikor megszűntek a közösen hitt eszme- és képzetrendek s a személyi vélekedések kerültek előtérbe. Az én nemzedékem indulása idején, a hetvenes-nyolcvanas években. A plakát természetesen megmaradt a fogyasztói társadalom termékének – s ennek a kritikájára ma is aktuális – de már nem azonos eszméjű csoportokat, hanem az azonos mentalitásra trenírozottakat veszi fókuszba. Manapság a plakátok vagy dekorációs álkellékek, vagy manipulációs eszközök, legyenek bár ideológiai, politikai vagy mentális karakterűek.

A dekollázsaim, s ez fontos megkülönböztető jegy az első dekollázs-nemzedék tagjai és köztem, aki a második, meglehetősen vérszegény csoport tagja vagyok, hogy a plakáthasználatunk immár nem a társadalomkritika eszköze, hanem a kultúrkritikáé.

S úgy hiszem, amikor a kiállításom nézői érzékelik, hogy nem pusztán összerendezett egyes műveket kínálok fel, hanem olyan tereket igyekszem létrehozni, amelyekben a beillesztett dekollázsok értelméhez a létrehozott közeg alkotói erővel járul, s a művekkel egyenértékűnek vélelmezem a kiállítás közegét, akkor hihetem, hogy ez a bírálati aktust is észreveszik. S azt is látják, hogy a plakátot, mint hulladékot, s a hulladékot, mint kulturális átadási eljárást, s továbbá a hulladékarchiválást és történetképzést antropológiai következményekkel rendelkező gyakorlatnak tekintem, azaz a civilizációnk jellemzésére használhatónak láttatom.

Tehát – a hálózatos gondolkodás miatt – a plakáthasználó dekollázsok világa a nagyváros, és a fogyasztói világ jellemzésére ugyan egykor használt volt és eredményes is, mára, úgy érzem, ennél tágasabb célképzetű lett, s erőteljesebb is. A nézőimre talán a ’rálátás kiváltotta értés’-t tekintem leginkább érvényesnek: az egész megpillantásakor bár nem racionalizálják a feltárulkozó rendszert, de emócionálisan készen állnak arra. Egy pillanat alatt megérthető az Egész szépsége és tragikuma, az elveszettség és hősiesség.

Géczi János

A műveidben az eltakarás és feltárás kettőssége jelenik meg. Hogyan látod ennek a folyamatnak a jelentőségét a kortárs kultúra kontextusában? Gondolva itt az elhallgatás-kibeszélés párosára.

A magyar kultúrát kényszerképzetek rabságában látom vergődni idestova évszázada, de különösen az utolsó dekádokban. Ugyanakkor néhány nagy, saját esztétikát teremtett alkotót is látok, akit éppen ennek az elmebajos terepnek a belakása tett korszakossá, érvényessé és megkerülhetetlenné. Alkotóként nem tudom megmondani, hogy a leplezések, a blöffök, a nyilvánvaló téveszmék és hiedelmek világában az ellenszegülés a hasznos, vagy pusztán a jellemző vonások regisztrálása, és a működési rend érvényes bemutatásával a purgálás. Az eltakarás és a feltárás, vagy ha az alkotói eljárásokat megnevezve, a kollázsolás és a dekollázsolás együtt jár, egymást nem csak áthatja, de feltételezi is. S hogy ki és miként viszonyul ehhez, hasznosítható metodológiát vagy retorikai kelléket, uralkodói attribútumot lát benne, az, mondjam ismét, ugye világképi, emberképi, műveltségképi és intézményképi nézeteket is nyilvánossá tesz, azaz a magatartás következményeit is előtérbe állítja.

Művészek esetében a művek tartalmán túl a művek formai világára van hatással. Esetemben a pl. a prózai munkáim, az esszéim és szépírói alkotásaim struktúráját is érdemes eszerint megtekinteni.

Géczi János

Az óriásplakátok „lopott” alapanyagai izgalmas narratívát teremtenek. Hogyan választod ki ezeket az anyagokat, és milyen szerepet játszik a véletlen a művek létrejöttében?

Amióta nálunk a kihelyezett plakátok rongálása és eltulajdonítása bűncselekmény, a plakátok nyersanyagként való használata még inkább marginalizálja a dekollázst és a dekollázsolót. Természetesen a kriminalisztikai értelemben vett takarás tudatában vagyok s fél évtizede hangsúlyozom, hogy az, amit magam is csinálok írói és képzőművészeti gesztus, s tetteim megítéléséhez esztétikai felfedő szempontokat is igényelek.

Hogy miféle plakátmaradványokat használok, azt a választott esetleg kapott kiállítási tér határozza meg. A Magyar Műhely Galéria a hagyományos plakátok méretével, a Műcsarnok kamaratermének magassága az óriásplakátok kiterjeszkedésével történő munkálkodást tette lehetővé. A tihanyi tárlat alapötlete az volt, hogy kísérletet teremtsek a 2002-ben a veszprémi Lackó Dezső Múzeumban felépült carmen figuratum tárlat és a műcsarnoki kiállítás együttes feltámasztására, a kulturális átörökítés egyik-másik sajátosságával hangsúlyozásával. A húsz évvel ezelőtti veszprémi kiállítás teréül a tihanyi altemplom másolata szolgált, azt borítottam be egy karoling kori versszerző szerzetes képversének másolataival és körítettem plakátroncsokkal. Most jól jött, hogy a templomon, az altemplomon, a kolostor alatti termeken át, mintegy két emelet mélységbe ereszkedve közelíthető meg a galéria, ahol a műcsarnok faláról saját kezűleg leszaggatott plakátkollázsokban véletlenül létrejött, akaratlanul készült, talált fragmentumokat sorakoztattam fel.

A rétegek feltárása során megjelenő mintázatok és jelek új értelmezési lehetőségeket kínálnak. Hogyan határoznád meg, hogy mikor készül el egy mű?

Ezeknek a műveknek általában nincs hagyományos címük. Többnyire a kiállítás címét használom az egyes képcsoportok azonosításra. Ha mégis nagyon igénylik – katalógusban, albumban, folyóirathivatkozásokban – akkor a helyszínt, a fellelés-készülés évét és a műméretét sorolom elő, természetesen szükséges egyéb adatolással, mint pl. a nyersanyagok, a művészeti eljárás megnevezésével.

Több elemző is kiemelte a műveid street arthoz való viszonyát. Hogyan látod a dekollázsok helyét ebben a művészeti formában, és mit gondolsz, mennyire érvényes ez az összehasonlítás?

A street arttal rokonítás magától adódik: a teremtődés helyszíne, és az abból következő metodológia és a popularizálódás ezt megengedik. De amíg a korai dekollázsok készítői – Mimo Rottella, Jacques Villeglé, Wolf Vostell és mások – a képművészetüket a fogyasztói társadalom kritikájaként látták, magam (az irodalom-képzőművészet-építészet együttjárása okán) összművészetinek tartom és kultúrkritikai célúnak.

Az apokalipszis, mint „feltakarás”, a múlt prediktív képességeire utal. Hogyan jelenik meg ez a gondolat a munkáidban, és milyen üzenetet közvetít a jövőről? Már ha közvetít.

A történetek előállítása, azaz a múlt, a jelen (s az általuk előkészítettnek gondolt jövő) képzése minden művelődéstörténeti korszak emberének feladatul jutott. Utóbb éppen ezekkel szoktuk jellemezni az elődeinket, a görögök, a rómaiak. a keresztények, a reneszánsztól pedig a különböző vallások és felekezetek másként szeretik előállítani a világról szóló mondásaikat. A múlt elemeinek áthagyományozása eltakar és feltár épp úgy történelmi elemeket, miként az emberi gondolkodás korszakos vagy egyetemes sajátságait. A romlékony, alkalmi, hulladékká vált anyagok romhalmazának értelmiségi térbe való hurcolásával nagyon sokat el lehet mondani a magam kultúrakoncepciójáról, a Föld- és bioszféra-nézetemről, az evolúcióról és a holisztikus gondolkodásomról. Hogy ez mennyire korszerű, majd a jövő dönti el, már ha jövő lesz.

A műveidben az idődimenzió kiemelt szerepet kap. Biológusként és antropológusként hogyan látod az idő szerepét nemcsak a művészetben, hanem a természetben és a társadalomban is?

Mi, a keresztény hagyományaink révén a Szent Ágostonhoz kötött időkoncepciót fogadjuk el érvényesnek, a dolgoknak van kezdete és vége, és ami köztük van, az historizálható. A folyamatok végtelenségét és ciklikusságát valló görögök vagy a modern evolúcionista tant követők előzményt és következményt szekventáló időképe számomra evidensebb s ez a természettudományi képzettségem következménye. Ésszerűbb a természeti időrend követése s annak a dezantropomorfizálása. Számomra nem maga az idő, hanem az időnek (helytelenül) tulajdonított korosodás jelent töprengésre alkalmakat. Az időbe vetettség óriási lelőhelyet biztosít a gondolkodásunk számára.

Milyen hatást reméltél ettől a kiállítástól? Mit gondolsz, mit vihetnek haza belőle a nézők?

Bíztam abban, hogy egy-két érdeklődő lesz. A műcsarnokiról tudható, jó a nézői és szakmai viszhang. A tihanyi éppen csak megnyílt, s nem éppen kiállítási időszakban, télen könnyen elérhető helyszínen. Ennek ellenére megtisztelően sokan voltak jelen. Mondják, a valódi figyelmet az jelenti, ha a kiállító több ismeretlennel találkozik, mint ismerőssel. Ebben az esetben ez történt.

A legfrissebb interjúink

Megosztás: