Csákánnyal járja az országot színes földrögök után kutatva

Csaknem húsz éve járja nyaranta csákánnyal és ásóval az országot Németh Ágnes képzőművész. Színes földrögök után kutat, amelyeket feldolgozva tiszta festékport készíthet. Eddig háromszáz féle, különböző földszínt kísérletezett ki, a sötétvöröstől a rózsaszínen át a mélyzöld árnyalatokig. Mára azt is tudja, hol található az ország legszebb orgonalilája, merre keresse a legjobb minőségű nápolyi sárgát és melyik pataknál lelhető világoskék agyag. Egyetlen szín hiányzik csupán a palettájáról: a tiszta kék.

Utóbbiért ugyanis egészen Peruig vagy Kínáig kellene elutaznia a képzőművésznek, akit 2001-ben babonázott meg a Magyar Állami Földtani Intézetben felfedezett, több mint százötvenféle földminta. Ezeket látva határozta el, hogy ő maga állítja majd elő, színes földrögökből a tiszta festékport, mivel azok hagyományos, bolti úton való beszerzése szinte lehetetlen.

Németh Ágnes
Illúzió (2014) földkép

„Évekig kutattam, hol található világoskék agyag, amikor is egyszer, séta közben összetalálkoztam egy idős bácsival a Dunánál. Beszélgetni kezdtünk, a bácsi pedig elárulta, melyik patakhoz jártak még a második világháború előtt a fazekasok kék agyagért. Azóta én is oda járok”

– meséli Németh Ágnes, akitől azt is megtudtuk, hogy a Mátra környékén a legvörösebb a föld, Pest megyében nápolyi sárgát és tizenkét féle rózsaszínt találhat az ember, valamint a Balatonfelvidéken leledzik az ország legszebb orgonalilája.

Fonott szobrok

Nyári országjáró túráira tanítványai és barátai társaságában indul, hiszen egyedül képtelen lenne kiásni és elcipelni a hatalmas földrögöket. Miután cinkotai műtermébe szállítja a kincset érő földet, feldarabolja, kiszárítja, átszitálja a rögöket, az így nyert porhoz pedig egy, az évek során kikísérletezett természetes ragasztót adagol.

NAGYANYÁINK KERTJEIT IDÉZŐ PLEXIRUHÁK

A Tiszalökről származó, 1985-ben a Magyar Képzőművészeti Főiskolán festő szakon végzett művész nemcsak földet, hanem más, a természetből származó anyagot is használ szobrai, festményei és installáció létrehozásához, úgy mint fűzfavesszőt, homokot, szalmát, kagylót, lószőrt vagy éppen magvakat.

Legújabb, a szentendrei ArtCapital keretén belül Örök kert címen nyílt kiállításán azonban egy tőle kevésbé megszokott anyaggal dolgozott: plexilapokból készíttetett nadrágot, szoknyát és pólókat, amelyeket a Vajda Lajos Múzeum kertjében teregetett ki.

Németh Ágnes
Bizony (2017) földkép

„Rövid határidővel kellett dolgoznom, épp ezért nem volt idő a hosszadalmas és körülményes munkát igénylő, természetes anyagok használatára. Ráadásul, mivel szabadtéri tárlatra szántuk a műveket, szem előtt kellett tartanom, hogy ellenálljanak az időjárás viszontagságainak, az esőnek, a szélnek és a tűző napsütésnek is”

– mondja Németh Ágnes, hozzátéve, hogy egyáltalán nem idegen számára a plexi használata, hiszen korábban, Illúzió című 2014-ben készült képéhez is földporokkal megtöltött, a képbe besüllyesztett plexicsöveket használt.

A nagyanyáink kertjeit idéző, plasztikusan kialakított, kiteregetett ruhákon felirat is olvasható: BIZONYTALANSÁG-BIZONY TALÁNYSÁG-BIZONY.

A szellemi lét metaforájaként értelmezhető szöveg egy 2017-es földképén is megjelent már.

„Az ember esendő, ugyanakkor természeténél fogva kíváncsi, egyre többet és többet akar tudni, ám minél többet tud, annál több kérdés merül fel benne. Erre a kettősségre utalnak a feliratok” – magyarázza a képzőművész.

Németh Ágnes továbbra is kitartóan kísérletezik a földből nyert festékporokkal, jelenleg színes szürkék előállításával: a FUGA-ban jövő tavasszal nyíló Eleven árnyékok című tárlatára készül.

A ruhák közben a Vajda Múzeum udvarán száradnak szeptember 2-ig, és mivel strapabíróak, akár egy évig is kint lóghatnának a szabad ég alatt. Hogy mi lesz a leszedett darabok sorsa, még nem tudni.

Talán újra kiteregetik őket valahol, egy zsebkendőnyi kertben.

Németh Ágnes: Örök kert, Vajda Lajos Múzeum, ArtCapital, június 9-szeptember 2-ig

Megosztás: