Ofélia a hódmezővásárhelyi strandon járt

Végtelenített kert yukka pálmával, egy medencében lebegő 21. századi Ofélia, a fekete anyaföldet ásó nő és egy festmény, amely csak a néző árnyékának a segítségével válik élővé – négy, a kerti munka és a művészi alkotás párhuzamba állításával foglalkozó installáció, amely Szabó Klára Petra és Szvet Tamás Organika című kiállításán látható a szentendrei Art Capitalon.

A kert a 21. század emberének gyakran nem jelent mást, mint néhány, az erkélyen termesztett paradicsomot, egy-egy a panellakásban nevelt szobanövényt vagy esetleg egy szupermarketben vásárolt élő bazsalikomot, ami a konyhaablakba téve két hét után kiszárad. A mai kor embere tehát minden körülmények között törekszik megteremteni a kert illúzióját, ha híján van egy saját kertes háznak.

Szvet Tamás, az egyszerű optikai játékra épülő végtelenített kert installációja többek között ezeket a pszeudokerteket is eszünkbe juttatja: a virtuális Paradicsomot jelképező, a művész által nevelgetett yukka pálmák végtelenül sokszor jelennek meg a terembe belépő néző szeme előtt egy webcamera és a vele összekötött projektor segítségével.

Organic
Szvet Tamás: Pseudo Garden (2018)

Az évek óta önreflektív akvarell animációkat készítő Szabó Klára Petra Ophelia című munkája az egyetlen a kiállított művek közül, amely nem kifejezetten erre az alkalomra készült, hanem korábban, 2011-ben.

„Női művészként könnyen azonosulni tudok Ophelia karakterével, úgy éreztem, hogy pont a személyiségével kapcsolatos ellentmondások, és a természetben való elmúlása jó kapcsolódási pont az Art Capital és az Organika kiállítás koncepciójához”

– mondja Szabó Klára Petra, aki lakóhelye, Hódmezővásárhely strandján fényképezett fázisfotók alapján készítette el az animáció alapját képező akvarelleket.

Organic
Szabó Klára Petra: Ophelia (2011)
Forrás: Art Capital FB-oldal

Noha a két művész egy (házas)párt alkot, ez idáig még soha nem állították ki együtt műveiket. Az Organika címet viselő, a négy installáció közül, az egyetlen közös alkotásuk attól is különleges, hogy a néző árnyékának a segítségével válik élővé a mű. Ha a néző beáll középre, láthatóvá válik a festmény alapja: a vászonra egyenként felragasztott, Szabó Klára Petra által festett rózsaszín rózsákkal borított képre az optikai-és fény jelenségek viselkedését tanulmányozó, szobrász szakon végzett Szvet Tamás rávetítette a festmény negatívját, a negatív kép pedig így kioltva az eredeti színt, létrehozta a vöröses-rózsaszín komplementerét, azaz egy zöldes színárnyalatot. Így amikor a néző beáll a projektor és a vászon közé, teste árnyékának a körvonala adja ki magát a képet.

Organika
Organika

Az utolsó terem minden négyzetmétere friss, fekete földdel borított, középen Szabó Klára Petra videó animációja látható, amelyben maga a művész a főszereplő: éppen földet ás. A hétköznapi tevékenység itt azon nehéz és fáradságos munka szimbólumaként jelenik meg, amit egyébként a művész végez egy-egy alkotás létrehozása közben: látszólag a vaksötétben ás, egyre mélyebbre és mélyebbre jutva, újabb rétegeket feltárva. Hogy mit talál végül, egyáltalán talál-e valamit, azt nem lehet tudni. Mindenesetre ha épp nem arra bukkan, amit keresett, máshol kezd el ásni. Kitartóan, egy életen keresztül.

Szabó Klára Petra – Szvet Tamás: Organika, Ámos Imre – Anna Margit Múzeum, Szentendre, Art Capital, június 9-szeptember 2-ig

Megosztás: