+ Képzőművészet

Ofélia a hódmezővásárhelyi strandon járt

Organika

Noha Szabó Klára Petra és Szvet Tamás egy (házas)párt alkot, ez idáig még soha nem állították ki együtt műveiket.

Végtelenített kert yukka pálmával, egy medencében lebegő 21. századi Ofélia, a fekete anyaföldet ásó nő és egy festmény, amely csak a néző árnyékának a segítségével válik élővé – négy, a kerti munka és a művészi alkotás párhuzamba állításával foglalkozó installáció, amely Szabó Klára Petra és Szvet Tamás Organika című kiállításán látható a szentendrei Art Capitalon.

A kert a 21. század emberének gyakran nem jelent mást, mint néhány, az erkélyen termesztett paradicsomot, egy-egy a panellakásban nevelt szobanövényt vagy esetleg egy szupermarketben vásárolt élő bazsalikomot, ami a konyhaablakba téve két hét után kiszárad. A mai kor embere tehát minden körülmények között törekszik megteremteni a kert illúzióját, ha híján van egy saját kertes háznak.

Szvet Tamás, az egyszerű optikai játékra épülő végtelenített kert installációja többek között ezeket a pszeudokerteket is eszünkbe juttatja: a virtuális Paradicsomot jelképező, a művész által nevelgetett yukka pálmák végtelenül sokszor jelennek meg a terembe belépő néző szeme előtt egy webcamera és a vele összekötött projektor segítségével.

Organic

Szvet Tamás: Pseudo Garden (2018)

Az évek óta önreflektív akvarell animációkat készítő Szabó Klára Petra Ophelia című munkája az egyetlen a kiállított művek közül, amely nem kifejezetten erre az alkalomra készült, hanem korábban, 2011-ben.

“Női művészként könnyen azonosulni tudok Ophelia karakterével, úgy éreztem, hogy pont a személyiségével kapcsolatos ellentmondások, és a természetben való elmúlása jó kapcsolódási pont az Art Capital és az Organika kiállítás koncepciójához”

– mondja Szabó Klára Petra, aki lakóhelye, Hódmezővásárhely strandján fényképezett fázisfotók alapján készítette el az animáció alapját képező akvarelleket.

Organic

Szabó Klára Petra: Ophelia (2011)
Forrás: Art Capital FB-oldal

Noha a két művész egy (házas)párt alkot, ez idáig még soha nem állították ki együtt műveiket. Az Organika címet viselő, a négy installáció közül, az egyetlen közös alkotásuk attól is különleges, hogy a néző árnyékának a segítségével válik élővé a mű. Ha a néző beáll középre, láthatóvá válik a festmény alapja: a vászonra egyenként felragasztott, Szabó Klára Petra által festett rózsaszín rózsákkal borított képre az optikai-és fény jelenségek viselkedését tanulmányozó, szobrász szakon végzett Szvet Tamás rávetítette a festmény negatívját, a negatív kép pedig így kioltva az eredeti színt, létrehozta a vöröses-rózsaszín komplementerét, azaz egy zöldes színárnyalatot. Így amikor a néző beáll a projektor és a vászon közé, teste árnyékának a körvonala adja ki magát a képet.

Organika

Organika

Az utolsó terem minden négyzetmétere friss, fekete földdel borított, középen Szabó Klára Petra videó animációja látható, amelyben maga a művész a főszereplő: éppen földet ás. A hétköznapi tevékenység itt azon nehéz és fáradságos munka szimbólumaként jelenik meg, amit egyébként a művész végez egy-egy alkotás létrehozása közben: látszólag a vaksötétben ás, egyre mélyebbre és mélyebbre jutva, újabb rétegeket feltárva. Hogy mit talál végül, egyáltalán talál-e valamit, azt nem lehet tudni. Mindenesetre ha épp nem arra bukkan, amit keresett, máshol kezd el ásni. Kitartóan, egy életen keresztül.

Szabó Klára Petra – Szvet Tamás: Organika, Ámos Imre – Anna Margit Múzeum, Szentendre, Art Capital, június 9-szeptember 2-ig

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Népszerűek

To Top