A nosztalgia is lehet fontos dolog, ha időérzékkel párosul a nosztalgia
– harsogta Müller Péter Sziámi, valamikor a múlt évezredben valamelyik Sziámi-formáció antisztár-koncertjén. És igaza volt! A nosztalgia akár értékmentő is lehet, ugyanakkor sok fontos dolgot elfed és elfeledtet.
- Megtalálták a csehszlovák vasfüggöny 6 lengyel áldozatának sírját
- Ugyanazok a Szálkák fúródnak a körmünk alá – interjú Ignacy Karpowicz lengyel íróval
- Ugyanazt a nacionalista szekeret toljuk… – interjú Ziemowit Szczerek lengyel íróval
- Őrült volt-e a zseniális lengyel művész, Witkacy? – fotók
- Nem láttam még jobbat a lengyel országimázs-videónál
- Lesz-e zsidóból apáca? – IDA – lengyel film
Az autóipar, mint az élet oly sok más területe, olyan tükör, melyben felsejlik egy korszak kultúrája, berendezkedése, mentalitása és világlátása. Trabant, Polski Fiat, Zsiguli, Volga, Zaporozsec, Polonez, Zasztava – olyan hívószavak, melyeket nem írt felül a 21. század (ld. Skoda, Dacia, …). Olyan márkanevek ezek, melyektől ma (már) sokan elérzékenyülnek, miközben elfelejtik, hogy egy-egy „nyugati autó”, pláne egy sportautó mekkora csodálatot és/vagy irigységet váltott ki. A szocialista autóipar nem állt a helyzet magaslatán, sem mennyiség, sem minőség szempontjából nem hozta azt, amit a népköztársaságok állampolgárai vártak. A központi irányítás – külcsín és belbecs tekintetében is – mindent eldöntött. A szocialista erkölcs alapköve a praktikum volt, s a luxust és csillogást meghagyta a – folyamatosan és azóta is – hanyatló nyugat ópiumának. Pedig…
… itt is voltak, akik tudtak (volna), mertek (volna)… A KGST-n belüli gyártás és forgalmazás rejtélyei miatt a magyar utakon nem nagyon találkozhattunk a Syrena nevű lengyel autóval. Eredendően, az ötvenes években olyasfajta karriert szántak neki, mint a demokratikus németek a Trabantnak. Az autó nevét – mert a főváros neve már foglalt volt – a főváros címerében ficánkoló félhal csajtól orozták. Tehát, magyarítva nem sziréna, csak szirén. Randa jószág volt, ami eleinte favázra épült, s némely modelljében Wartburg-motor pöfögött… (Aki nem ismeri, a nyitókép alapján elképzelheti.)
Mindez persze kevéssé érdekelne minket, ha az FSO (Fabryce Samochodów Osobowych) néven ismert varsói autógyár mérnökei, Cezary Nawrot (1931-2004) vezetésével nem álmodnak meg egy – utólag is gyönyörűnek tűnő – korszerű sportautót. Üvegszálas karosszéria, négyütemű, négyhengeres boxermotor…
Azt mondanunk sem kell, hogy ez a modell soha nem került sorozatgyártásra.
Az okokat mindenki elképzelheti, aki kicsit is ismeri a KGST-logikát…