Ámulj, ilyen is lehetett volna a KGST autóipara!

A nosztalgia is lehet fontos dolog, ha időérzékkel párosul a nosztalgia

– harsogta Müller Péter Sziámi, valamikor a múlt évezredben valamelyik Sziámi-formáció antisztár-koncertjén. És igaza volt! A nosztalgia akár értékmentő is lehet, ugyanakkor sok fontos dolgot elfed és elfeledtet.

Az autóipar, mint az élet oly sok más területe, olyan tükör, melyben felsejlik egy korszak kultúrája, berendezkedése, mentalitása és világlátása. Trabant, Polski Fiat, Zsiguli, Volga, Zaporozsec, Polonez, Zasztava – olyan hívószavak, melyeket nem írt felül a 21. század (ld. Skoda, Dacia, …). Olyan márkanevek ezek, melyektől ma (már) sokan elérzékenyülnek, miközben elfelejtik, hogy egy-egy „nyugati autó”, pláne egy sportautó mekkora csodálatot és/vagy irigységet váltott ki. A szocialista autóipar nem állt a helyzet magaslatán, sem mennyiség, sem minőség szempontjából nem hozta azt, amit a népköztársaságok állampolgárai vártak. A központi irányítás – külcsín és belbecs tekintetében is – mindent eldöntött. A szocialista erkölcs alapköve a praktikum volt, s a luxust és csillogást meghagyta a – folyamatosan és azóta is – hanyatló nyugat ópiumának. Pedig…

… itt is voltak, akik tudtak (volna), mertek (volna)… A KGST-n belüli gyártás és forgalmazás rejtélyei miatt a magyar utakon nem nagyon találkozhattunk a Syrena nevű lengyel autóval. Eredendően, az ötvenes években olyasfajta karriert szántak neki, mint a demokratikus németek a Trabantnak. Az autó nevét – mert a főváros neve már foglalt volt – a főváros címerében ficánkoló félhal csajtól orozták. Tehát, magyarítva nem sziréna, csak szirén. Randa jószág volt, ami eleinte favázra épült, s némely modelljében Wartburg-motor pöfögött… (Aki nem ismeri, a nyitókép alapján elképzelheti.)

FSO Syrena Sport

Mindez persze kevéssé érdekelne minket, ha az FSO (Fabryce Samochodów Osobowych) néven ismert varsói autógyár mérnökei, Cezary Nawrot (1931-2004) vezetésével nem álmodnak meg egy – utólag is gyönyörűnek tűnő – korszerű sportautót. Üvegszálas karosszéria, négyütemű, négyhengeres boxermotor…

Azt mondanunk sem kell, hogy ez a modell soha nem került sorozatgyártásra.

Az okokat mindenki elképzelheti, aki kicsit is ismeri a KGST-logikát…

Megosztás: