Újra felzúgnak a fanfárok a Müpában június 8. és 21. között, ahol tizenkettedik alkalommal rendezik meg a Budapesti Wagner-napokat. Az elmúlt 11 év során a Wagner-rajongók igazi ünnepévé vált eseménysorozat az úgynevezett teljes bayreuthi kánont, vagyis a szerző életében a Zöld dombon bemutatott mind a tíz operát színre vitte. Idén ismét látható a legendás tetralógia, A nibelung gyűrűje, visszatér a Parsifal, valamint koncertszerű előadásban a Rienzi is színpadra kerül.
2006-ban páratlan nemzetközi sikerrel, sokak szerint a bayreuthinál is jobb két Parsifal-előadással kezdődött a Budapesti Wagner-napok sora, amely kitüntetett rangú Wagner-kultuszhellyé avatta a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet. Azt is mondhatjuk, új operajátszási stílus honosodott meg a Müpában, hiszen a hangversenyterem adottságaira és kiemelkedő akusztikájára építve az előadásmód messze túllépett a félig szcenírozott színrevitelek világán, újdonságokat mutatva fel a remekművekben lakozó, szinte végtelen számú értelmezési lehetőségek közül. Fischer Ádám, az eseménysorozat művészeti vezetője és karmestere a következőket fogalmazza meg a Wagner-élmény kapcsán a Müpa dokumentumfilmjében:
Ha egy olyan formát találunk, mellyel meg tudjuk értetni a zenét, ha azon a nyelven tudjuk közvetíteni, amilyenre szocializálva van a közönség, akkor Wagner műve rabul ejti az embereket…
Az idei Wagner-napokon két este erejéig, június 8-án és 21-én visszatér a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterembe a sorozatot indító Parsifal, ami az 1882-es bemutató óta zavarba ejti az elemzőket, hiszen egyszerre színpadi és beavatási ünnepi játék. Idén nem kisebb énekesek interpretálják a művet, mint az Európa-szerte számon tartott kiváló észt baritonnal, Lauri Vasarral, Kundry szerepében napjaink egyik legjobb drámai szopránjával, Violeta Urmanával, a címszerepben pedig a legkeresettebb német hőstenorok egyikével, Peter Seifferrel.
Június 19-én koncertszerű előadásban mutatják be a korai Wagner-remekművet, a Rienzit. A 14. századi Rómában játszódó opera még nem tekinthető a zeneszerző érett művének. A nagyszabású tablókban, élvezetes mozzanatokban gazdag alkotás azért már magán viseli a későbbi Wagner-remekek vonásait is, és jelentős lépcsőfokként szolgált a szerző számára a Tannhäuser felé. A Rienzi címszerepét ezen az estén az amerikai sztártenor, Robert Dean Smith énekli, aki ma az egyik legkeresettebb Wagner-énekes. A zeneszerző számos jelentős tenorszerepét megformálta már – rendkívül hosszú ideig, 1997 és 2012 között a Bayreuthi Ünnepi Játékokon is. A Rienzi apropóján a Budapesti Wagner-napok több újdonságot is felvonultat: a fesztiválon most debütál a Nemzeti Filharmonikusok, az előadást vezénylő Sebastian Weigle személyében pedig 2017-ben először mutatkozik be külföldi vendégdirigens az eseménysorozaton.
A Budapesti Wagner-napok különleges csemegéjének ígérkezik a páratlan tehetségű, budapesti születésű mezzoszoprán, Dorottya Láng dalestje június 10-én, melyen Wagner Wesendonck-dalok című műve mellett Berlioz és Liszt remekei is felcsendülnek majd, Helmut Deutsch zongorakíséretével.
Négy egymást követő estén át – pontosan úgy, ahogy eredetileg Richard Wagner is elképzelte – idén ismét látható a legendás tetralógia, A nibelung gyűrűje. Ráadásul Brünnhilde szerepét a maratoni Ring-folyam mindhárom estéjén a világhírű drámai szoprán, Iréne Theorin énekli majd: ez hatalmas erőpróba és monumentális színpadi teljesítmény úgy az előadó, mint a karmester részéről.
A tetralógia ebben az évben is világszerte ünnepelt Wagner-énekeseket vonultat fel: Siegfried szerepében ismét Christian Franz és Daniel Brenna, Wotanként James Rutherford látható majd, Hagen szerepét a Feröer-szigetekről származó Rúni Brattaberg énekli. Sieglinde szerepében 2017-ben is Anja Kampét láthatja a közönség, Fasoltként a kiváló Bretz Gábor, Alberichként Kálmán Péter, Frickaként Schöck Atala, Gutruneként pedig Pasztircsák Polina lép színpadra.