Bartók Ötpróba: egy célért dolgozik Eötvös, Alföldi és a Pannon Filharmonikusok

A Pannon Filharmonikusok, mint Bartók Béla elkötelezett híve, az elkövetkezendő egy évben nemcsak műsorra tűzi a világhírű magyar zeneszerző legnépszerűbb műveit, de segítséget is nyújt azok értő befogadásához. Az első, június végi nyilvános főpróba teltházas volt.

„Ünnepi játék sincs, ami méltóbb Dalra, mint Olümpia” – vélekedett Pindarosz, aki az ókori olimpiák koszorús költője volt, és éneke méltán illik a Bartók Ötpróbához is.

Az I love Bartók sorozathoz társul a Pannon Filharmonikusok Bartók Ötpróba című projektje is.
Az I love Bartók sorozathoz társul a Pannon Filharmonikusok Bartók Ötpróba című projektje is.

A komolyzene művelői gyakran szembesülnek azzal, hogy közönségük tagjai nem ismerik eléggé Bartók Béla muzsikáját ahhoz, hogy zenéje igazi élvezetet nyújtson számukra. A Pannon Filharmonikusok Bartók Ötpróbája éppen azzal a céllal jött létre, hogy közelebb hozza a résztvevőket Bartók Béla egyetemesen érvényes alkotásaihoz.

Bartók Béla komplex és grandiózus életműve korszakokon átívelő, ezért mindenkor időszerű.

Méltó az ünneplés – maradva Pindarosznál. A sorozat első, június végi nyilvános főpróbája annyi érdeklődött vonzott, mint még kortárs komolyzene talán sohasem. Az Eötvös Péter: Senza sangue (Vértelenül) és a Bartók Béla: A kékszakállú herceg vára főpróbáját megelőzően interaktív beavató beszélgetést tartottak, ahol Eötvös Péter zeneszerző-karmester és Alföldi Róbert rendező beszélt az új operáról, majd Kircsi László zeneesztéta fedte fel Bartók Kékszakállújának titkait. Bartók három színházi művéről, annak hátteréről mi is írtunk korábban.

Ünnep, ugyanis az Armel Opera Festival legjobb produkciója díját hozta el Alföldi rendezése, amely jövőre meghívást kapott Londonba.

Eötvös Péter a próbán (PFZ)
Eötvös Péter a próbán (PFZ)

A két mű „egymásnak rendeltettek”. Nadine Duffaut francia rendezőnő Bartók Kékszakállúját vitte színpadra, amely Eötvös Péter újonnan komponált Senza sanguéjával párosult, Alföldi Róbert rendezésében.

Eötvösnek – aki mindkét darabot vezényelte a bemutatón – a Senza sangue megírásához az adta az ötletet, hogy a Bartók operához eddig párosított művek stílusukban nem mindig bizonyultak szerencsésnek, és régi vágya volt, hogy egy párdarabot komponáljon hozzá. Alessandro Baricco regényén alapuló új operája sok szemszögből illeszkedik Bartók művéhez. A Senza sangue is kétszereplős, egyetlen drámai találkozás története, középpontjában egy férfi és egy nő traumáinak kölcsönös megértése áll.

Eötvös azonos zenekari apparátust használ, mint ami a Bartók mű előadásához szükséges.

Ősszel folytatjuk! A Kodály Központban szeptember 8-án, a zenekar évadnyitó koncertjén A csodálatos  mandarin szvit-változata csendül fel Igor Sztravinszkij Oedipus rex-ével egy műsorban. November 19-én pedig Benjamin Schmid lesz a Pannon Filharmonikusok vendége, aki Bartók Béla második hegedűversenyében fog közreműködni: abban a műben, amelyet maga a zeneszerző az egyetlen hiteles hegedűversenyének tekintett. A műről CD felvételt készít az együttes.

A fából faragott királyfit is újrateremti az együttes 2017 tavaszán: márciusban Sztravinszkij Pulcinellájával együtt láthatja a közönség, áprilisban pedig koprodukcióra kerül sor: a Pannon Filharmonikusok a Pécsi Nemzeti Színházzal és a Pécsi Balettel koprodukcióban állítja színpadra A csodálatos mandarinnal együtt a Kodály Központban. Az előadás egyediségét növeli a tény, hogy élő zenei előadásban Pécsett évek óta nem volt balett bemutató. Az est koreográfiája megegyezik a Pécsi Balett és a Nemzeti Filharmonikusok shanghai-i koncertkörútján látható előadással.

Az ingyenes Ötpróbához még lehet csatlakozni, a teljesítők egyedi ajándéktárgyakat kapnak. Regisztrálni a bartok@pfz.hu e-mail címen vagy személyesen a Kodály Központ jegypénztárában lehet.

PFZ_Bartok

Megosztás: