Ragályi Elemér azzal indított: ,,Én képviselem most ebben a helyiségben a történelmet. 1973-ban itt forgattam a Régi idők focija című filmet.
https://www.youtube.com/watch?v=ZsmHuHJXmq0
Ahol most önök ülnek, ott Esztergályos Cecília táncolt, Major Tamás, Garas Dezső jött-ment a díszletben. Az a film még mindig nagyon él és működik. Jó ómen visszajönni arra a helyre, ahol egy ilyen sikeres filmet forgattunk, és abban reménykedem, hogy a Budapest NOIR is nagyon jó lesz. Igyekszem majd távol tartani magam a vonzó kliséktől”.
Ragályi arról is beszélt, hogy számára operatőrként rendkívüli kihívás ez a film. ,,Ildikó említette, hány arcát mutatta ez a város az elmúlt tíz-húsz évben. A filmet szerető nézőknek hol Berlin volt, hol New York, London, Párizs, magam is részt vettem számos ilyen produkcióban.”
A legnehezebb az 1936-os Budapestet Budapestnek mutatni. Tudniillik a néző számára ma már az interneten keresztül tégláról téglára ellenőrizhető.
,,Ezért rémületesen fontos annak a fiatalembernek a szerepe, aki akárhogy is hívja magát, én kis Verebesnek hívom, mert az apukája is benne volt abban a filmben, ami itt játszódott a Centrálban [Pater Sparrow látványtervező Verebes István színész-rendező Zoltán fia. – A szerk.]”– avatott be a kulisszatitkokba Ragályi. Azt is hozzátette: hosszú pályafutása során még nem dolgozott együtt Kulka Jánossal, és nagyon örül, hogy most megtört a jég.
A főszereplő Kolovratnik Krisztián szerint Gordon Zsigmond, aki egyetlen ügyet próbál felgöngyölíteni az egész filmen át, titokzatos pasi. Rejtegeti az érzelmeit, de mégis kiderül, mennyi minden szorult belé. Kolovratnik – stílszerűen – még csupán annyit közölt, hogy az általa alakított Gordon nagyon keveset beszél.
Tenki Réka fotóriportert alakít a filmben, ezért a sajtótájékoztatót egyféle tanulmányútnak is tekintette. ,,Egyfolytában figyelem, ki mit csinál, látom, hogy egy jó fotóért mindent megtesznek” – mondta. A karaktere szempontjából egyébként a film a szabadságról, a függetlenségről szól. Arról, hogyan kell egy nőnek helyre tennie egy kapcsolatot akkor, ha nehézségekbe ütközik.
,,Életem első vitézi szerepét játszom; a filmben vitéz Szöllősy Andrásnak hívnak” – kezdte Kulka János. Majd elmondta: Szöllősy a korabeli Budapest egyik legbefolyásosabb embere, magas rangú politikusok és üzletemberek tartoznak a legszűkebb baráti körébe. A karakter sok titokkal sújtott, nagyon érdekes előtörténettel terhelt szerep; különös a filmbeli sorsa. Kitért arra is, mennyire örül, hogy
ezt az elképesztően szép várost, Budapestet, ami ilyen ostobán és gyorsan, gyakorlatilag napok alatt elpusztult az ostrom alatt, talán láthatjuk abban a szép régi fényében, amiben a harmincas években volt.
Fényes Szabolcs 1925-ben írt kupléja a Rigó Jancsi című operettből. Szöveg: Szécsén Mihály, Pártos Jenő; előadó: Rátonyi Róbert.
A vitéz Szöllősy András feleségét megformáló Kováts Adél arról beszélt, hogy csodálatos egy színdarabban vagy filmen nagy horderejű szerepet játszani, ámde iszonyú nagy kihívás olyan karaktert alakítani, aki valamiféle sűrítmény. ,,Szöllősyné életében borítékolva volt a siker és a boldog házasság, gyermekkel is megáldotta a sors. De amikor a filmben megismerjük, poraiban van, már csak árnyéka önmagának. A kompromisszumokkal teli, megalkuvó életnek ez az eredménye.”
Dobó Kata a Vörös Margó nevű madám lesz a filmben. ,,Margó befolyásos és gazdag ügyfeleknek szolgáltat gyönyörű lányokat, sokszor nem kis veszélyek közepette” – mondta a színésznő. ,,Nagyon szegény lány volt, és megértette, hogy csak akkor kerülhet feljebb, ha a szépségéhez ész is társul, és valamifajta hatalmat kiharcol magának.”
,,Az én karakterem Gellért Vladimir rendőrfőnök” – vette át a szót Anger Zsolt. ,,Mint szinte minden jó krimiben, ebben is történik egy viszonylag hétköznapi eset, ami rejtéllyé duzzad, és Gordon belevág, hogy megoldja a rejtélyt. A jó film noirokban azokról a szereplőkről, akikkel a főhős találkozik, nem mindig lehet százszázalékosan tudni, hogy a segítői-e vagy az ellenlábasai. Az én figurám is fura. Nagyon lendületes, eszes, agyafúrt ember, aki valamikor Szöllősy segítségével került pozícióba.”
A pályája elején talán hitt abban, hogy minden bűnügyet muszáj felderíteni, de aztán ahogy egyre előrébb haladt a ranglétrán, megérezte, hogy vannak bizonyos dolgok, amiket nem szabad felszínre hozni. Ez fogja nehezíteni a főhősünk útját
– árulta el Anger.
Havas Ágnes, a Filmalap vezérigazgatója arról szólt, hogy nem véletlenül került a látókörükbe a Budapest noir. ,,Ez a Kondor Vilmos-könyv egy sikersorozat első darabja. A teljes sorozat több mint hatvanezer példányban kelt el itthon, és több nyelvre is lefordították. Úgy gondolom, olyan világ fog megelevenedni, amit talán már csak a történelemkönyvekből vagy a régi fotókról, képeslapokról ismerhetünk. A harmincas évek Budapestjének világa a füstös mulatók, a titkos találkahelyek világa. Olyan világ, amelyben a dekadencia ott volt a hétköznapokban; öltek, tiltott dolgokat tettek és bujkáltak.”
A Budapest NOIR százszázalékosan magyar pénzből készülő magyar történet, amelyben a valódi főszerepet a végre önmagát alakító Budapest játssza.
Gárdos Éva annyit még elárult, hogy tervbe vették a teljes regénysorozat megfilmesítését.
A nyitó kép forrása: cinestar.hu