Legalábbis a Fiatal Képzőművészek Stúdiójában (FKSE) biztosan, ahol a szimbolikus épület mellett szögesdrót mögül hadonászó Orbán Viktort, szelfiző Angela Merkelt és a tengeren átvergődő több ezer menekültet találunk, akiket maga az ördög hoz át az Új Világba.
Talán a legjobb, amit egy (szociálisan érzékeny) művész tehet, ha képtelen feldolgozni az őt körülvevő problémákat, hogy mégis megpróbálja megfogalmazni a kimondhatatlant, de legalábbis reagál a körülötte zajló történésékre.
Hasonló okokból, egyfajta reakcióként született meg a beszédes nevű COLD WALL című projekt is, amelybe három művész – Gróf Ferenc, Volodymyr Kuznetsov, Vladan Jeremić – fogalmazza meg, mit gondol az elmúlt hónapok főbb bevándorló-politikai kérdéseiről, nevezetesen:
• a kerítésépítési lázról, ami Magyarország után elkapta a szlovénokat, (csaknem 100 kilométer hosszú pengés drótakadályt húztak fel a szlovén-horvát határra) a görögöket (a macedón-görög határon a tervezett ötven kilométeres szakaszból tíz kilométer készült már el) és az osztrákokat is (az osztrák–szlovén határátkelőnél, Spielfeldnél terelőközpontot alakítanak ki, és a 3,7 kilométer hosszú kerítést húznak fel.)
• az EU és a politikusok álszent kommunikációjáról
• valamint a problémakör mögött álló nemzetközi egyéni és geopolitikai érdekekről.
A „murália-koncepció” kidolgozásakor a művészek ihletet merítettek a sajtóban hallott, főleg a közmédiában elhangzott ártó „tényközlésekből”, a lakosságban mesterségesen gerjesztett félelemérzetből, a politikusok kommunikációjából áramló populista, valamint a „nemzeti nagyság és külpolitikai felelősségvállalás” áruhájába bujtatott szövegelésekből is, amiket az egyéni politikai érdekek mozgattak.
A munkám a menekültáradatról szól és arról, hogyan kezelik, kommunikálják az emberek felé a politikusok a menekült-problémát szerte a világban
– mondja Vladan Jeremić szerb képzőművész és kurátor a megnyitó előtt készült videóban.
Az ArtLeaks rajzaira emlékeztető „murál-képregény” a török miniszterelnökkel Erdoğannal indul, majd Orbán Viktorral folytatódik, aki azt mondja
mindent az EU liberális vezetése, az amerikai radikális demokraták és Soros (Soros György) tervelt ki és szervezett.
Közvetlenül mellette egy pajzsot láthatunk, amelyen az olvasható, hogy
1000 éve védjük az európai értékeket
– miközben a felirat felett egy keresztes lovag tartja a kezében egy török katona levágott fejét.
Mellette Tamás Gáspár Miklós, pipával a szájában jelenti ki, hogy
Barátaim! Már 1989-ben eltemettük az európai értékeket.
A szögesdrót folytatódik, elér egészen Werner Faymann osztrák kancellárig, aki azt magyarázza:
Menekülteket a fogolytáborba, gazdasági menekülteket fel a repülőgépre!
Majd elér Németországig, ahol Angela Merkelt szelfizés közben látjuk, miközben kijelenti a menekülteknek:
tudom, hogy nagyon nehéz, de sajnos haza kell mennetek!
Gróf Ferenc az „Európa-erőd” fogalmát állítja pellengérre tipográfiai megközelítésű munkáival. Az „erőd”, vagyis a Frontex egy 2004-ben létrehozott Európai határőrizeti ügynökség, amely az unió külső határaival kapcsolatos ügyeket koordinálja.
A terem pedig Volodymyr Kuznetsov jóvoltából úszik vérben és fekete árvízben: az ukrán művész már a Majdan téren is ott volt, és részt vett a poszt-Majdan mozgalmakon, gyűléseken, egyéb akciókon.
Így járjuk végig a “probléma fája” mögött rejlő erdőt, ahogy a kiállítás kísérő szövegében olvassuk, és közben nem tudjuk kiverni a fejünkből azt a, tinédzser punkzenekartól származó (Alvin és a Mókusok) infantilis sort, hogy
Nemsokára eljön az idő mikor vérben úszik a Kossuth tér!
Azért reméljük Kuznetsovéknak és Alvinéknak sem lesz igaza.
COLD WALL – kollektív vizuális reakció kerítésekre és emberekre, November 17 – December 10, Stúdió Galéria 1077 Budapest, Rottenbiller u. 35.