Az ördög hozza a menekülteket, vérben úszik a Parlament

Legalábbis a Fiatal Képzőművészek Stúdiójában (FKSE) biztosan, ahol a szimbolikus épület mellett szögesdrót mögül hadonászó Orbán Viktort, szelfiző Angela Merkelt és a tengeren átvergődő több ezer menekültet találunk, akiket maga az ördög hoz át az Új Világba.

Talán a legjobb, amit egy (szociálisan érzékeny) művész tehet, ha képtelen feldolgozni az őt körülvevő problémákat, hogy mégis megpróbálja megfogalmazni a kimondhatatlant, de legalábbis reagál a körülötte zajló történésékre.

Hasonló okokból, egyfajta reakcióként született meg a beszédes nevű COLD WALL című projekt is, amelybe három művész – Gróf Ferenc, Volodymyr Kuznetsov, Vladan Jeremić – fogalmazza meg, mit gondol az elmúlt hónapok főbb bevándorló-politikai kérdéseiről, nevezetesen:

• a kerítésépítési lázról, ami Magyarország után elkapta a szlovénokat, (csaknem 100 kilométer hosszú pengés drótakadályt húztak fel a szlovén-horvát határra) a görögöket (a macedón-görög határon a tervezett ötven kilométeres szakaszból tíz kilométer készült már el) és az osztrákokat is (az osztrák–szlovén határátkelőnél, Spielfeldnél terelőközpontot alakítanak ki, és a 3,7 kilométer hosszú kerítést húznak fel.)

• az EU és a politikusok álszent kommunikációjáról

• valamint a problémakör mögött álló nemzetközi egyéni és geopolitikai érdekekről.

A szerző felvétele
A szerző felvétele

A „murália-koncepció” kidolgozásakor a művészek ihletet merítettek a sajtóban hallott, főleg a közmédiában elhangzott ártó „tényközlésekből”, a lakosságban mesterségesen gerjesztett félelemérzetből, a politikusok kommunikációjából áramló populista, valamint a „nemzeti nagyság és külpolitikai felelősségvállalás” áruhájába bujtatott szövegelésekből is, amiket az egyéni politikai érdekek mozgattak.

A munkám a menekültáradatról szól és arról, hogyan kezelik, kommunikálják az emberek felé a politikusok a menekült-problémát szerte a világban

– mondja Vladan Jeremić szerb képzőművész és kurátor a megnyitó előtt készült videóban.

Az ArtLeaks rajzaira emlékeztető „murál-képregény” a török miniszterelnökkel Erdoğannal indul, majd Orbán Viktorral folytatódik, aki azt mondja

mindent az EU liberális vezetése, az amerikai radikális demokraták és Soros (Soros György) tervelt ki és szervezett.

COLD WALL
A szerző felvétele

Közvetlenül mellette egy pajzsot láthatunk, amelyen az olvasható, hogy

1000 éve védjük az európai értékeket

– miközben a felirat felett egy keresztes lovag tartja a kezében egy török katona levágott fejét.

Mellette Tamás Gáspár Miklós, pipával a szájában jelenti ki, hogy

Barátaim! Már 1989-ben eltemettük az európai értékeket.

COLD WALL
A szerző felvétele

A szögesdrót folytatódik, elér egészen Werner Faymann osztrák kancellárig, aki azt magyarázza:

Menekülteket a fogolytáborba, gazdasági menekülteket fel a repülőgépre!

Majd elér Németországig, ahol Angela Merkelt szelfizés közben látjuk, miközben kijelenti a menekülteknek:

tudom, hogy nagyon nehéz, de sajnos haza kell mennetek!

Gróf Ferenc az „Európa-erőd” fogalmát állítja pellengérre tipográfiai megközelítésű munkáival. Az „erőd”, vagyis a Frontex egy 2004-ben létrehozott Európai határőrizeti ügynökség, amely az unió külső határaival kapcsolatos ügyeket koordinálja.

COLD WALL
A szerző felvétele

A terem pedig Volodymyr Kuznetsov jóvoltából úszik vérben és fekete árvízben: az ukrán művész már a Majdan téren is ott volt, és részt vett a poszt-Majdan mozgalmakon, gyűléseken, egyéb akciókon.

Így járjuk végig a “probléma fája” mögött rejlő erdőt, ahogy a kiállítás kísérő szövegében olvassuk, és közben nem tudjuk kiverni a fejünkből azt a, tinédzser punkzenekartól származó (Alvin és a Mókusok) infantilis sort, hogy

Nemsokára eljön az idő mikor vérben úszik a Kossuth tér!

Azért reméljük Kuznetsovéknak és Alvinéknak sem lesz igaza.

COLD WALL – kollektív vizuális reakció kerítésekre és emberekre, November 17 – December 10, Stúdió Galéria 1077 Budapest, Rottenbiller u. 35.

 

Megosztás: