Kimerevített literes bugyik két otthonka társaságában, három kósza kenyér ízlésesen belökve a kirakat közepére. A szovjet boltdekoráció csúcspéldányai ma már csak halvány emlékfoszlányokként tündökölnek, de egy kanadai fényképész fotósorozatának köszönhetően ismét nyálat csorgathatunk az egykori keleti blokk legparádésabb kirakataira!
A Berlini fal leomlása után ezrek ömlöttek keletről nyugatra egy jobb élet reményében, ám David Hlynsky szembement az árral és Hasselblad fényképezőgépét a hóna alá csapva elindult az összeroppanás szélén álló kelet-európai rezsimek birodalmába.
A fotográfus fantáziáját meglehetősen birizgálta az az utánozhatatlan „kommunista esztétika”, mely a keleti blokk mindennapjaira jellemző volt, különös tekintettel a kirakatok díszítésére. A fotóművész az 1980-as évektől egészen a korai 90-es évekig barangolt a lassan szétmálló kommunista uralmak világában, hogy az egykori szovjet blokk hétköznapjait és üzleteit dokumentálhassa. Hlynsky többek között Lengyelország, a Szovjetunió, Jugoszlávia, Bulgária, Magyarország, Csehszlovákia és az NSZK szegényes árukkal feltöltött boltjait kapta lencsevégre és teljesen magával ragadta a sajátos kommunista stílussal felruházott kirakatok világa.
A kelet-európai boltokról készült negyedszázados fényképek mai szemmel amolyan kommunista pop-artnak tűnnek. A kirakatba kipakolt puritán kínálat nem volt elég vonzó, ezért mindent bevetettek, hogy a járókelő szeme megakadjon az üzlet ékén. Az egyedinek szánt dekor sokszor nem tompította a nyomasztó, zord hatást, sőt volt, hogy inkább visszafele sült el szándék: az itt látható kirakatban a hatalmas absztrakt női fej és mesterséges csókkavalkád mellett szinte elveszik maga a termék, a libasorokban sorakozó ajakrúzs.
A fantasztikus képek apró szeleteket tárnak fel a szovjet-stílusú világból: a felvételek egyenként szinte külön kirakatportrékat képeznek, de együttesen egy átfogó képet adnak a kommunista ízlésről. A fotók többet mondanak minden szónál és erőteljesebben mesélik el a keleti blokk mindennapjait, mint bármilyen történelmi szöveg.
A sorozatot most végre könyv formájában is publikálják, Window-Shopping Through the Iron Curtain címmel, melyben 170 különleges kép található az utolsó kommunista éveiket taposó országok kirakatairól.
A fotográfiákat – a fényképész visszaemlékezései mellett – Martha Langford művészettörténész, valamint Jody Berland nyelvész esszéi egészítik ki.