+ Építészet

Szétszedik a világ leglátogatottabb múzeumát

louvre

A nem tervezett siker miatt a piramis előtti téren a nap minden időszakában kígyózó sor áll, hétvégén általában négy órát kell várni a bejutásra.

A világ egyik leglátogatottabb múzeumában, a Louvre-ban teljesen átalakítják a bejáratul szolgáló üvegpiramis földalatti üvegcsarnokát és termeit az évi 9 millió látogató jobb fogadása érdekében.

A kínai származású amerikai Ieoh Ming Pei által tervezett üvegpiramist 25 évvel ezelőtti felavatásakor halottasháznak csúfolták, mára azonban Párizs egyik jelképévé vált, sokan csak emiatt a látványosság miatt látogatnak el a Louvre-ba. Építésekor a múzeumnak évi 3 millió látogatója volt, a piramist maximum 4,5 millió látogató fogadására tervezték, az elmúlt két évben a látogatottság viszont meghaladta a 9 milliót, azaz megtriplázódott az elmúlt 25 évben – hangsúlyozta Jean-Luc Martinez, a Louvre igazgatója párizsi sajtótájékoztatóján.

A nem tervezett siker

miatt a piramis előtti téren a nap minden időszakában kígyózó sor áll, hétvégén általában négy órát kell várni a bejutásra, a földalatti csarnok pedig leginkább egy pályaudvarra emlékeztetett: hatalmas a zaj, nincs elég mosdó, ruhatár, csomagmegőrző, a látogatók a tömegben csak nehezen tudnak eligazodni a kiállítótermek felé. A Piramis-projektre keresztelt 2017-ig tartó nagy átalakítás már nyáron megkezdődött, és alapvető célja az, hogy az 55 ezer négyzetméteres mélyépületben elhelyezett különböző kiszolgáló funkciókat összevonják.

A piramisba a jövőben két bejáraton

lehet majd bejutni, ezzel felgyorsul a beléptetés és felére csökken a várakozási idő. A földalatti csarnok közepén kialakított kör alakú információs pult, amelyet a tömegben jelenleg alig lehet észrevenni és a zajban csak kiabálva lehet a pultnál egymás szavát meghallani, a fal közelébe, nyugodtabb helyre kerül, ahol jobban látható lesz az érdeklődők számára.

A csarnok hat pontján elhelyezett pénztárakat a könyvesbolt helyén vonják össze, a felszabaduló területeken új mosdókat, nagyobb ruhatárat és csomagmegőrzőt alakítanak ki, a tájékozódást ezentúl óriásképernyők fogják segíteni, a feliratok egyértelműbbek és egyszerűbbek lesznek. A 404 kiállítóteremben pedig mindenhol általános lesz a háromnyelvű (francia, angol és spanyol) felirat. A szakaszosan történő felújítás alatt a múzeum folyamatosan nyitva tart.

Az 53,5 millió euróba kerülő

átalakítást a Search nevű francia ügynökség végzi, az üvegpiramis építészeti formájának teljes tiszteletben tartásával. A terveket egyébként a piramis idén 97 éves tervezője is jóváhagyta, sőt néhány tanáccsal is szolgált az átalakításhoz. A felújításhoz a múzeum nem kért állami támogatást, azt az Abu Dhabiban megnyíló fiókmúzeuma bevételeiből fedezi, 10 százalékban pedig a Kinoshita Group nevű japán cég szponzorálja.

Az igazgató örömét fejezte ki amiatt, hogy a Louvre-nak ekkorára nőtt a látogatottsága. “A közönségnek köszönhetően bármilyen kiállítást megengedhetünk magunknak, szabad kezünk van, és megvannak az anyagi eszközeink is hozzá” – hangsúlyozta Martinez. Példaként említette, hogy a jegybevétel 20 százalékát új műtárgyak beszerzésére fordítják.

Elmondta, hogy az elmúlt 25 évben

teljesen megváltozott a látogatók összetétele, s emiatt is szükséges a tájékozódást az épületen belül egyszerűbbé tenni. A közönség 75 százaléka külföldi: a franciák után a legnagyobb számban az amerikaiak (14 százalék) érkeznek, az olaszok (5 százalék), a németek, a britek és a brazilok (4,2 százalék) előtt. A látogatók 60-70 százaléka először és a legtöbb esetben utoljára jár a Louvre-ban, a látogatók többsége családosan érkezik, az átlagéletkoruk pedig 37 év.

“Általában nem ez a képünk a múzeumról. A Louvre-ba nem a hagyományos közönség jár. Közben pedig a klasszikus műkedvelő látogatókat is ki kell szolgálni. Vagyis teljesen megváltozott mindaz, amit a látogatóknak nyújtanunk kell” – hívta fel a figyelmet Martinez.

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Népszerűek

To Top