Nádas Péter drámaírói életművéért Szép Ernő-díjat vehetett át a magyar dráma napján, hétfőn megrendezett ünnepségen a Pesti Színházban. Ezt követően megtartották Találkozás című darabjának rendhagyó olvasópróbáját, amelyen a szerző maga olvasta fel művét.
A díjátadón mondott laudációjában Dömötör András rendező kiemelte, hogy Nádas Péter írásművészete természetes, szövegeiből teljesség árad. Képes a töredékek ok-okozati összefüggéseinek olyan komplex, újszerű hálóját megteremteni, amivel a megismerhetőség határáig jut el. Egy mélyebb, egyszerre idegen és ismerős szinten ismerünk magunkra – fogalmazott a rendező.
Eszenyi Enikő, a Vígszínház igazgatója méltatásában felidézte Nádas Péter Takarítás című drámájának egy 1980-as évekbeli, győri produkcióját, amely rabul ejtette.
Ez a letaglózó érzés velem maradt, és csak fokozódott, ahogy megismertem Nádas többi darabját is: elsősorban a Találkozást
– mondta, hozzátéve, hogy drámái különös világokba vezetették be, az élet olyan oldalait mutatják be, amelyekről nem szoktunk beszélni, az emberi létezés olyan rétegeit tárják fel, amelyeket mély titok övez. Mint mondta, Nádas szövegei a zsigereinkre hatnak.
Az egyik legizgalmasabb benne számomra az, hogy még a legtragikusabb, legvégletesebb pillanatokban is humora van és eleganciája
– fogalmazott.
Felidézte, hogy a Találkozás 1985-ös ősbemutatója a Pesti Színházban – amelyet felvételről látott – Valló Péter rendezésében, Ruttkai Évával és Hegedűs D. Gézával, felkavaró élmény volt számára. Hozzátette, hogy a Találkozás Máriáját az egyik legnagyobb női szerepnek tartja, amelyet valaha írtak. Mindig úgy érezte, hogy dolga van ezzel a darabbal, és ebben az évadban elérkezett a pillanat, amikor műsorra tűzik.
Nádas Péter az 1979-ben született Találkozás olvasópróbája előtt felidézte, hogy a darabot a Vígszínház dramaturgja, Radnóti Zsuzsa felkérésére írta, eredetileg nem is Ruttkai Évára, hanem Sulyok Máriára, aki végül valamilyen betegség miatt nem játszhatta el. Később Ruttkai Éva választotta ki a maga számára a darabot – amely egy ideig be volt tiltva – és több menetben harcolt érte, hogy bemutathassák. Végül azokkal a feltételekkel tűzhették műsorra, hogy az erkélyen nem ülhetett néző és csak éjjel fél 11-kor kezdődhetett az előadás. A kezdést később fokozatosan egyre előrébb hozhatták – emlékezett vissza.
A rendhagyó olvasópróbáról az MTI-nek elmondta: fontos számára, hogy felolvassa a darabot, mert a színészek kihallják az intonációjából, hogy mit akart. Segít nekik értelmezni, hogy mi volt a szerző szándéka
a mondatok rendjével, a mondatok ritmusával, a mondatok lejtésével, szóválasztással, hangzóválasztással
– tette hozzá, megjegyezve, hogy nála a szövegzene nagyon fontos.
Az író elmondta, hogy a további munkát is figyelemmel fogja kísérni, beszélgetni fog a színészekkel a próbafolyamat során.
Ezt mindig nagyon szívesen csinálom
– árulta el.
A Találkozásban Máriát Börcsök Enikő játssza, a Fiatalember szerepét Király Dániel. A bemutatót október 23-án tartják.
A Szép Ernő-díjat Pogányné Szép Berta, Szép Ernő húga alapította 1984-ben. Az elismerést szakmai kuratórium ítéli oda, amelynek munkáját az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet segíti. A díjjal járó anyagi fedezetet az Emberi Erőforrások Minisztériuma biztosítja.
A díjat 1992-ig csupán a legjobb drámaíró vehette át, 1992-től viszont a díjazottak köre 2-3 főre bővült. Az idén a Szép Ernő-különdíjat Csukás István fiatal nemzedékek színpadi mítoszainak megteremtéséért és Schilling Árpád rendező experimentális, égető társadalmi kérdéseket felvető színpadi szövegeiért kapta. A két díjazott egyéb elfoglaltságai miatt később veszi át az elismerést.