Kacsintós fotók a Telep Galériában – Talabér Géza interjú

Talabér Géza – Testvérem, Telep, Megtekinthető: 2014. július 24-ig

Talabér Géza főleg az éjszakai életet fotózza, de a portré műfajában is igyekszik maradandót alkotni. Testvérem című kiállításának képanyaga lentikuláris technikával készült. A lentikuláris szó igazán jól hangzik, valójában 3D-s képről van szó, amelyet a kezünkben tartva, bizonyos szögben nézve már más képet látunk. A chips-es zacskókba rejtett Pokémonos játékok jutottak eszembe, amit bőszen gyűjtöttem, de  mint megtudtam, a kacsintós pénztárca sokkal élénkebben él az emberekben, ha erről a technikáról van szó.

Kacsintós fotók a Telep Galériában - Talabér Géza interjú
Fotó: Bendek Leila
Kacsintós fotók a Telep Galériában - Talabér Géza interjú
Fotó: Benedek Leila

A fotók kacsintósan egybemosódnak, a szemlélők a fejüket ingatják jobbra-balra, Ha a képpel szemben állunk, olykor kettős arcot pillanthatunk meg, ami egyszerre mókás és félelmetes. Ha egy szép félkörívben haladunk el a kép előtt az arc fokozatosan egy másik arccá változik.

Tényleg testvérek, vagy csak hasonlítanak? – ezzel a kérdéssel léptem oda Talabér Gézához a kiállítás megnyitója után.

Kacsintós fotók a Telep Galériában - Talabér Géza interjú
Fotó: Benedek Leila

Kik ezek az emberek? Ők tényleg testvérpárok vagy csak annyira hasonlítanak egymásra, mint a testvérek?

Ők vér szerinti testvérek, igen. A baráti közösségem tagjai, mindegyikőjüket ismerem. A hely kurátorával, Kovács Kristóffal valahogy eszünkbe jutott, hogy fotózzunk testvérpárokat. Elkezdtük csinálni, a technika akkor még nem volt kitalálva, folyamatosan épült a fejünkben ez az egész.  De kimeríthetetlen téma volt ez, rengetegen szerettek volna részt venni ebben a projektben, de kevés volt rá az időnk. Véletlenszerűen ráböktem valakire s a testvérére, és végül ők lettek az áldozatok.

Miért volt ez ilyen fontos számodra? Mi van ezekkel a testvérekkel?

Ez csak egy sztori volt a fejünkben, nem igazán tudok nagy mögöttes gondolatokat fabrikálni ehhez a témához. Tetszett nekünk a gondolat, a testvérek fontosak, nem tudom.

Kacsintós fotók a Telep Galériában - Talabér Géza interjú
Fotó: Benedek Leila

Jó, hogy őszinte vagy, és nem magyarázol bele nagy magasztos filozófiákat.

Ez tényleg csak egy ötlet volt, és jól néz ki az egész ezzel a technikával.

Mi ez a technika pontosan? 

Ezt lentikuláris technikának hívják. Több rétegben egymásra fényképezett, egymáson eltolt képeket jelent. Kicsit olyan 3d-s. Ez a technika nagyon szépen megjeleníti a hasonlóságokat a két arcon, ami egymásra van téve. Mindig van egy olyan pillanat, hogy mindkét arcot egyszerre látod, de ha valamelyik irányba elmozdulsz szépen átváltozik egy arccá, a másik irányba pedig egy másik arccá.

Nagyon viccesen mozogtunk, miközben a képeidet néztük. Mindenki össze-vissza hajlongott. Koncepció volt, hogy nevess rajtunk?

Nem, erre előzetesen nem gondoltam, de tényleg vicces. Tegnap, amikor raktuk ki a képeket, eszembe jutott ez, mi is össze-vissza, tétován lépegettünk.

Kacsintós fotók a Telep Galériában - Talabér Géza interjú
Fotó: Benedek Leila

Egyébként mit fotózol szívesen?

Rendezvényeken, bulikban, tulajdonképpen az éjszakai életet fotózom. Van egy alkalmazott fotográfiai melóm is, cégeknek is dolgozom, de a portré műfaj áll a legközelebb hozzám, már régóta csinálom. Volt egy  Ámen című kiállításom nem olyan régen. Az utcáról szedtem össze embereket, persze őket is ismertem a környékről, felhívtam őket ide a Telep emeletére, és egy nagy ÁMEN felirat elé állítottam őket. Kértem, hogy csináljanak valamit, pózoljanak. Sok spontán kép is született illuminált állapotban.

Telep nagyon bensőséges közegnek tűnik.

Fotósok, grafikusok, képzőművészek járnak ide, sok lehetőség van itt arra, hogy együtt dolgozz valakivel. Így jött Kristóffal ez a dolog, az ő testvére festette fel például a kereteket, mert ő street-art-tal foglalkozik. Itt jól össze lehet kapcsolódni. A következő kiállításom is közös munkával készül majd, street-art témában.

Megosztás: