Több mint négyezer névtelen ember fekete-fehér portréjából összeállított installációt állított kedden JR francia képzőművész a párizsi Panthéonban, a francia történelem nagyjainak végső nyughelyén.
„A nagy emberek tiszteletére”
mintegy háromezer négyzetméteren, a templom belsejében, a padlón, valamint a kupola külső és belső részén kiállított fotómontázst a művész egy hatalmas ponyvára nyomtatta ki, amelyen mozaikszerűen látható a világ minden tájáról származó 4160 férfi, női és gyermekarc.
A műnek a legjobban, messziről is jól látható része
a kupola külső felületét borítja. Ennek felerősítéséhez 12 napra volt szükség: a kétezer négyzetméteres kültéri ponyvát öt ipari alpinista szerelte fel a templom tetejére.
A legjobb képek a kiállítást Twitter-oldalán találhatók.
A Panthéon belső részét, beleértve a 800 négyzetméter alapterületű főhajót, teljesen beborítja a több száz portré.
Az egyik legjelentősebb francia emlékműben kiállított példa nélküli művészi projekt a Panthéon felújítási programjának részenként született meg. A nemzeti műemlékvédelmi központ ugyanis inkább művészi alkotással ellátott ponyvával, mintsem reklámokkal kívánta letakarni a felújítási munkálatok idejére az épületet.
Az utcaművészből és graffitisből néhány év alatt szimbolikus értékkel bíró műveiről elismert fotóssá és emberjogi aktivistává vált JR a fekete-fehér portrékat február és március között egy, a projekt számára létrehozott internetes oldalon gyűjtötte össze. Kilenc nemzeti emlékműnél is lefényképeztethette magát bárki JR mozgó fotóautomatáiban.
Én egyetlen portrét se csináltam. A emberek a világ minden tájáról elküldték a fotóikat, amelyek összeálltak egy művé. Ez egy hommage azon nagy személyiségek előtt, akik itt nyugszanak a Panthéonban. Minden névtelen ember egy nagy személyiséget rejt magában. Mindenki potenciálisan azzá válhat.
(Ez a cikk egy MTI-hír szerkesztett változata)