Behumi Dóri: A dalok egy része újdonság volt számomra

The Great Hungarian Songbook 3, Müpa, 2022.december 6.

Felületesen nézve talán a nosztalgia és a retróhangulat lehetnek az elsődleges hívószavak a MÜPA által 2014-ben életre hívott The Great Hungarian Songbook koncertsorozat kapcsán, ám aki belehallgat a műsorba, az meglepve (és örömmel) állapíthatja meg: a felcsendülő, jellemzően fél évszázada, vagy még régebben megszületett melódiák – köszönhetően a zenei rendező, Káel Norbert és társai hozzáállásának – cseppet sem avíttak.

A dalcsokrot hallgatva nyilván sokaknak eszébe jutnak olyan kiváló minőségű produkciók, mint a „tangóreneszánszt” elindító Gotan Project, az új hullám dalait szvingesítő Nouvelle Vague, meg persze a XX. század első felének honi dalparkját elsők között új megvilágításba helyező Budapest Bár neve is, de a Nagy Magyar Daloskönyv igazi ötletadója a The Great American Songbook volt.

Nem túlzás azt állítani, hogy a miénknél azért lényegesen komolyabb popkultúrával rendelkező Egyesült Államokban a ’20-as évektől kezdődő időszak dallamait, a Broadway-darabok zenéit, a musicalek és hollywoodi filmzenék betétdalait műsorra tűzni mindig is organikus folyamat részének számított, idehaza azonban sokáig meglehetősen mostohán bánt a zenetörténet az előző évezred zárószázadának akkordjaival.

Szerencsére az elmúlt évtizedekben sikerült rehabilitálni ezt az időszakot, és ebben nem elhanyagolható jelen előadássorozat szerepe sem. A széria koncepciója szerint minden fejezetben újabb és újabb énekhangok szólaltatják meg a feledhetetlen dalokat: az első részben a sokoldalú Hirtling István és – a 2001-es Hamvadó cigarettavég című filmben konkrétan Karády Katalint alakító – Nagy-Kálózy Eszter csillogtatta meg énekesi tehetségét, a másodikban pedig Tompos Kátya volt Takács Nikolas társa a letűnt korok megidézésében.

A mostani, többek között Szécsi Pál, Máté Péter, Kovács Kati dalaiból szemezgető „harmadik kiadás” férfi főszereplője Pál Dénes, aki azóta, hogy tíz esztendeje egy tehetségkutató megnyerésével berobbant a köztudatba, az ország egyik legfoglalkoztatottabb énekese lett, s aki idén a Csináljuk a fesztivált! című tévéshowban is bizonyította: a kartonruhák kora korántsem idegen számára. Partnere, – a már említett Budapest Bár egyik sztárhangjának számító Behumi Dóri különleges élményt ígér:

„Külön ügyelek a felkéréseim során, hogy a repertoárok ne fedjék egymást: mindegyik produkció más miatt kell, hogy értékes legyen, mindegyik dal más koncepció mentén készül el. A dalok egy része újdonság volt számomra, Kovács Kati számait éneklem többnyire, ezek közül is kevésbé ismert, de igen értékes darabok kerültek elő. Technikailag is kihívás ezeket megoldani, hiszen Kovács Kati köztudottan kiváló énekesnő, nagy hangi adottságokkal, ennek megfelelően a dalok is nehezek. A Zárai-Vámosi duettekre gyerekkoromból emlékszem, mikor a nagypapámnál szóltak bakelitről, mi meg ugráltunk rá a kanapén az unokatestvéreimmel. Már nem kifejezetten az én világom, de szerencsére ezen az estén minden kicsit máshogy csendül fel Káel Norbert hangszerelésének köszönhetően, így nem idegen terep.”

Merthogy a sorozat megálmodója, a tanulmányait többek között a világhírű bostoni Berklee College-ban abszolváló zongorista, Káel Norbert alapvetése az, hogy a felcsendülő slágerek mindegyike kapjon saját, a korábban megszokottól eltérő ízt, ezzel transzponálva a mába eme generációkon átívelő melódiákat. A klasszikus zenei közegben is otthonosan mozgó, ám dzsessz doktori diplomával is bíró zongorista segítségére ebben a törekvésében a (rajta kívül a bőgős Oláh Péter és a dobos Lakatos Pecek András alkotta) Jazzical Trió lesz, a hangzás teljességéért pedig egy trombita, egy szaxofon, egy gitár, valamint egy – Riederauer Richárd karnagy dirigálta – vonósszekció felel.

Száz év száz percben – száz százalékon.

Megosztás: