Egy svájci, egy belga és egy francia film mellett négy közé választották a héten zajló 15. Pristinai Nemzetközi Filmfesztivál középhosszú versenykategóriájában az Alagút a fény végén című független magyar játékfilmet.
Az alkotás egyik legfőbb különlegessége – amellett, hogy teljesen önerőből, állami és közösségi támogatás nélkül, rendkívül alacsony költségvetésből valósult meg –, hogy a stáb a felvételek során kizárólag régi, néhány ezer forintért bárki által megvásárolható szovjet objektíveket használt, de a film szinte valamennyi kelléke is kizárólag kidobásra szánt tárgyak újrahasznosításával készült.
A világpremiert jelentő vetítésre az öt napon át tartó fesztivál keretében szombat este kerül majd sor a koszovói fővárosban.
A 49 perces – Karalyos Gábor főszerelésével, Pető Szabolcs rendezésében készült, nagyrészt hagyományos narratívát követő, mégis – művészfilm egy valószínűleg egyáltalán nem távoli, és talán már elkerülhetetlen jövőben játszódik, a fő kérdése pedig – egy, a világ elől elrejtőzött férfi sorsán át –, hogy meg lehet-e majd maradni embernek egy olyan világban, aminek az alapjait a nemtörődömségünkkel most és mi építjük, meg lehet-e találni a szabadságot ebben a megváltozott, feje tetejére ált, elnyomó világban.
A független filmkészítőkből álló, maroknyi baráti stáb tagjai saját tudásukra és eszközeikre támaszkodva, mindössze néhány százezer forintból forgatták le a filmet, melyhez több magányszemély, Pápateszér Önkormányzata és a Pilisi Parkerdő Zrt. biztosított díjmentesen forgatási helyszíneket, tekintettel az alkotás fontos társadalmi üzenetére – nélkülük nem is valósulhatott volna meg anyagi támogatás nélkül.
Különleges képi világ, újrahasznosított eszközök
A csapat már a megvalósítással is szeretett volna példát mutatni, nem csak azáltal, hogy a kellékek nagy részét is „manufaktúra-jelleggel”, „elnyűtt” használati tárgyakból maguk készítették, de a nagyon drága, modern optikák helyett kizárólag régi, bárki által néhány ezer forintért megvásárolható szovjet objektívek „újrahasznosításával” forgatták le a film valamennyi jelenetét (ezek összára nem érte el a 60 ezer forintot), megpróbálva megmutatni – különösen ma, amikor a „filmművészet” kifejezést lassan teljesen kiszorítja a „filmipar”, és mindenhonnan azt halljuk, hogy csak sok százmillió forintból lehet filmet készíteni –, hogy egy jó történettel, tanulással, szorgalommal „a filmkészítés mindenkié” lehet.
A PriFest szeretne a régió legfontosabb fesztiváljává válni
Az elsőként 2008-ban, Vanessa Redgrave Oscar-díjas angol színésznő által megnyitott, idén már 15. alkalommal, 2023. szeptember 12. és 17. között zajló Pristinai Nemzetközi Filmfesztivált az Európai Filmakadémia tagja, Vjosa Berisha koszovói rendező, producer és férje alapították, a rendezőnő tavalyi, sajnálatos halála után a szintén filmrendező férj, Fatos Berisha egyedül vette át a – fiatal tehetségek támogatását kiemelten kezelő – fesztivál vezetését.
Ebben az évben a fő zsűri tagja mások mellett Mark Forstater, a Monty Python-filmek producere és John Mathieson, a Gladiátor operatőre. A középhosszú – azaz 25 és 60 perc közötti – filmek versenyprogramjának keretében, szeptember 16-án, szombaton, a 17 órától kezdődő vetési blokk záró filmjeként lesz majd a világon elsőként látható a magyar alkotás.
A Másik Kávéház Filmmanufaktúra csapata
LINKEK:
További érdekességek a filmről és a stábról: https://masikkavehaz.com/tunnelattheendofthelight/
Trailer:
Teaser:
IMDb-link: https://www.imdb.com/title/tt26721167/
Bővebb információ a fesztiválról: https://prifest.net/
Folyamatosan frissülő tartalmak: https://www.facebook.com/prifest