Ugrás a tartalomra
Nincs eredmény
  • Főoldal
  • Irodalom
  • Film
  • Színház
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Tudomány
  • Közélet
  • Plusz
    • + Ajánló
    • + Életmód
    • + Építészet
    • + Fotó
    • + Gasztro
    • + Interjú
    • + Média
    • + művészet & politika
    • + Oktatás
    • + Pályázat
    • + Performansz
    • + Próza
    • + Tánc
    • + Természet
    • + Történelem
    • + vallás
    • + Vers
  • English
  • Médiaajánlat
  • Főoldal
  • Irodalom
  • Film
  • Színház
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Tudomány
  • Közélet
  • Plusz
    • + Ajánló
    • + Életmód
    • + Építészet
    • + Fotó
    • + Gasztro
    • + Interjú
    • + Média
    • + művészet & politika
    • + Oktatás
    • + Pályázat
    • + Performansz
    • + Próza
    • + Tánc
    • + Természet
    • + Történelem
    • + vallás
    • + Vers
  • English
  • Médiaajánlat

Elfelejtette jelszavát?

← Vissza a belépéshez
Reklámmentes tagság
Librarius
  • Több
    • Előfizetés
Belépés
  • Irodalom
  • Film
  • Színház
  • Képzőművészet
  • Zene
  • Tudomány
  • Közélet
  • Plusz
    • + Ajánló
    • + Életmód
    • + Építészet
    • + Fotó
    • + Gasztro
    • + Interjú
    • + Média
    • + művészet & politika
    • + Oktatás
    • + Pályázat
    • + Performansz
    • + Próza
    • + Tánc
    • + Természet
    • + Történelem
    • + vallás
    • + Vers
  • English
  • Médiaajánlat
Reklámmentes tagság
  • Előfizetés
Belépés
Librarius
Grozdits Hahó avatar
Grozdits Hahó /
2021. november 23. /
+ Életmód, + Irodalom, + Próza, Kiemelt cikkek, kultúra, Minden cikk, Véleményhorizont

Romlott kamaszok, a válság söpredéke…

nicolas mathieu gyermekeik is utánuk typotex
nicolas mathieu gyermekeik is utánuk typotex

Nicolas Mathieu: Gyermekeik is utánuk [Leurs enfants après eux] – Typotex Kiadó, 2021 – fordította Király Katalin – 460 oldal, kartonált kötés – ISBN 978-963-4931-62-1

Nicolas Mathieu 2018-ban Gyermekeik is utánuk című regényével elnyerte a Goncourt-díjat, amit a legrangosabb francia irodalmi elismerésként tartanak számon. Ebben az esetben azonban valószínűleg többről van szó, hiszen a nagyszerűen megírt történet olyan szociális és politikai látlelet, mely bár ’92 és ’98 között játszódik, mégis aktuális… S hogy mennyire, azt mi sem mutatja jobban, mint a 2018-ban nagy feltűnést keltő sárgamellényes mozgalom.

  • A lét elviselhetetlen! De, ha ez jutott…
  • Hogyan selejtezd szüleid hagyatékát?
  • Az író nem paradicsomleves… – interjú Szczepan Twardoch lengyel íróval
  • Ugyanazt a nacionalista szekeret toljuk… – interjú Ziemowit Szczerek lengyel íróval
  • Mintha potencianövelőtől betépve szaladgálnánk Erdélyben
  • Ugyanazok a Szálkák fúródnak a körmünk alá – interjú Ignacy Karpowicz lengyel íróval
  • Egy másik lélekkel jött Budapestre a lengyel író

Innen, Magyarországról nézve

nem is olyan könnyű elhinni, hogy Nyugat-Európának is vannak olyan „rozsdaövezetei”, ahol a lakosság zömének kilátástalan az élete. Ahogy a szülők sorsa kimerül a létfenntartásban, a kis stiklikben és a hétköznapi kínlódásban úgy – kitörés lehetősége nélkül – gyermekeik is utánuk csinálják. Persze, egészen más ez a kilátástalanság, mint a magyarországi régiókat érintő mélyszegénység!

„…ezek az apák, akik a szegénység elől akartak elmenekülni, mindent összevéve, mit tudna felmutatni? Mindegyiknek volt színes tévéje, autója, találtak lakást, és a gyermekeik iskolába jártak. Ám a tárgyak, kielégített vágyak és elért eredmények ellenére senkinek nem jutott volna eszébe, hogy azt mondja, sikeresek. Úgy tűnt, semmiféle jólét nem képes eltörölni eredendő nyomorúságukat.”

A négy nagy egységből álló regény

négy nyárból (1992, ’94; ’96, ’98) villant fel egy-egy néhány napos epizódot, s ezzel bemutatja szereplői életét – a megelőző és köztes időben is – megrajzolja a kor és környezet változásait… és ezek között a kulisszák között a kamaszok felnőtté érését.

Fejlődésregény a fejlődés lehetősége nélkül,

valahol egy – fiktív és mégis valós – északkelet-franciaországi ipari városban, ahonnan eltűnt az ipar, és nem nagyon adódott helyette más. A gyerekek szükségszerűen követik azt az életutat, amit a környék, a szüleik nyújtotta lehetőségek és példák kijelölnek. Igazából teljesen mindegy, hogy elbocsátott gyári melósról, vagy a kollégájaként dolgozó észak-afrikai bevándorlóról, netán a város felsőbb rétegéhez tartozókról van szó…

„Az a nóta volt, amit éjjel-nappal nyomatott az M6. Általában arra ösztönzött, hogy ripityára törj egy gitárt, vagy porig égesd a sulit, de ezek itt épp fordítva, mindegyik magába szállt. Még csaknem vadiúj volt, egy szám, amely egy amerikai városból, ugyanilyen rozsdaövezetből eredt, egy távoli, nagyon messzi, elbaszott városból, ahol piti fehér bunkók vedelnek olcsó sört kockás ingben. És ez a nóta vírusként terjedt mindenhol, ahol lecsúszott prolik kölykei, romlott kamaszok, a válság söpredéke, leányanyák, agyalágyult motorosok, drogosok és kisegítő iskolások éltek. Berlinben leomlott egy fal, és a közelgő béke olyannak ígérkezett, mint egy rettentő úthenger. Minden városban, amely ezt az iparát vesztett, egyirányú világot cipelte, minden koszos fészekben kiábrándult kölykök hallgatták a seattle-i bandát, amelynek Nirvana volt a neve. A kölykök megnövesztették a hajukat, próbálták dühbe fojtani a lelküket mardosó bánatot, depressziójukat meg decibelbe. A Paradicsom valóban elveszett, forradalomra semmi esély; nem maradt más csak a lárma. Anthony ritmusra ingatta a fejét…”

A regény kezdetén a főszereplő, Anthony

tizennégy éves, bulira és szexre éhes kölyök, aki némi pénzt keres azzal, hogy erőszakos, alkoholista apja kényszerszülte vállalkozásában segít. Ideje javarészében a kuzinjával lóg, füvezik, bulizik, kalandot keres. Így találkozik Stephanieval, a gazdag autókereskedő lányával. És így kerül összetűzésbe Hacine-nal, a marokkói melós balhés fiával, aki ellopja és felgyújtja Anthony apjának féltett motorkerékpárját. Az eset felforgatja mindkét család életét, s olyan erőszakspirált indít el, ami – a látszat ellenére – meghatározza az apák és a fiúk sorsát.

A regény következő fejezetei

bepillantást engednek a szereplők fejlődésébe, változásába, kitörési kísérleteibe és kudarcaiba. Olyan részleteket mutatnak a nyarakból, amikor az egyre-kevésbé-kamaszok újra és újra egymásba botlanak. Mintha minden második nyáron felszakadnának és tovább mélyülnének a sebek és a vágyak is.

Nicolas Mathieu éles szemmel,

precízen, és kegyetlen őszinteséggel mutatja be a kamaszok lelki- és gondolatvilágát a maga pőreségében. Hitelesen ábrázolja a kétéves ciklusok alatt bekövetkező változásokat. Feleslegek és sallangok nélkül számol be az aktuális motivációikról is. 460 oldal szikár valóság!

Meglepő módon a hétköznapi szereplők,

a kilátástalan környezet, a mérgezett és mérgező emberi kapcsolatok szövedéke letehetetlenül izgalmassá teszi a regényt. Az olvasó akarva-akaratlanul is szurkol a szereplőknek, hiszen még a legesélytelenebbek is mintha esélyt kapnának a kitörésre. Az olvasó pedig, bár tudván-tudja, hogy az esély illúziója esetenként még az esély hiányánál is károsabb, mégis kívánja a dolgok jobbra fordulását.

De Nicolas Mathieu regénye nem mese,

hanem – talán nem túlzás – szociografikus igényű irodalom. Másrészt pedig kamaszság-történetek csokra, ami akkor is aktuális és megrázó marad, ha a fiatalok már nem a Smell Like Teen Spirit dúdolása közben nyakalják az alkoholt és szívják a füvet… a nőkről és a kitörésről álmodozva.

  • Email
  • Print
  • Tweet
  • More
  • WhatsApp
  • Reddit
  • Pocket
  • Telegram
Címkék:
# gyermekeik is utánuk# Király Katalin# Leurs enfants après eux# nicolas mathieu# smell like teen spirit# Typotex kiadó
Megosztás:
sirály
Előző Bejegyzés A megelevenedett sirály
Következő Bejegyzés Az időkapszula üzenetet és pénzt rejtett
időkapszula

Kapcsolódó cikkek

Tóth Nikolett

A házomlásban balesetet szenvedett Tóth Nikolett balettművész speciális elektromos autót kapott

  • 2025. május 13.
Buenos Aires-i Holokauszt Múzeum

83, náci iratokkal teli dobozt találtak egy pincében

  • 2025. május 13.
víz

Új elmélet született a földi víz eredetére

  • 2025. május 13.

Legfrissebb cikkek

A házomlásban balesetet szenvedett Tóth Nikolett balettművész speciális elektromos autót kapott

83, náci iratokkal teli dobozt találtak egy pincében

Új elmélet született a földi víz eredetére

Ingyenes jogsegély pszichiátriai jogsértések esetén

Sűrű napok: fehér füst, fáradhatatlan fegyverek, politikai adok-kapok

Tihany tetőtől a kriptáig megújult

Csáki László filmje megnyerte a stuttgarti filmfesztivált

160 tételből álló George Orwell örökség menekült meg az enyészettől

Kóbor Léna: Apám most talán büszke lenne rám

Váratlanul elhunyt a Velencei Biennálé kurátora

Bill Gates nem akar gazdagon meghalni

Az információ zúgása, vibrálása megöli a történetmesélést – állítja Byung-Chul Han filozófus

Lezuhant a Kozmosz-482 szovjet űrszonda

Elveszettnek hitt magyar fotók kerültek elő az 1862-es londoni világkiállításról

Az Oscar-díjas Deák Kristóf gyakorlati filmes képzést indít

Az Operaház 16 áldozata emlékére avattak botlatóköveket, +1 az ismeretlen áldozatok emlékét idézi

Kováts Adél: Gazdára találtak az emberség kellékei

Megszólalt XIV. Leó pápa testvére – gyerekként vasalódeszka volt az oltár

Rejtélyes robbantásos műkincsrablás tartja lázban Hollandiát

Csodálatos régi fotók keltek életre Mácsai Pál narrációjával

Minden jog fenntartva © 2025 - Podmaniczky Művészeti Alapítvány  |  Adatkezelési tájékoztató  | Süti kezelés  | ÁSZF

  • A Librariusról
  • Librarius: Kapcsolat & Impresszum
  • Művészeti állások