Reklámszakmai díjeső a Müpa idei karácsonyfáján

Az elismerések mindig mérföldkövet jelentenek a szakmai pályán. Az idei karácsonyon a kreatívipar és a reklámszakma erősítette meg a Müpát abban, hogy a lehető legjobb úton járnak a marketingstratégia terén.

Egy friss olvasmányélményem egyik főszereplője, egy neves jogászprofesszor, minden alkalommal, mikor hazatért egy-egy fontos elismerés átvétele után, gondosan elrejtette íróasztala fiókjában a munkásságát elismerő okleveleit és plakettjeit. Mikor egyszer feltették neki a kérdést, hogy miért teszi ezt, azt válaszolta, hogy nem szeretné, ha a családja ezekkel a díjakkal azonosítaná őt. Szeretné jól különválasztani önmagát, mint családfőt attól a személytől, akinek a munkásságát a díjakkal elismerik.

A Müpának nem lesz ilyesfajta indoka a díjak elrejtésére, éppen ellenkezőleg, ezek olyan elismerések, amelyeket érdemes lenne egy-egy szép karácsonyi díszként a karácsonyfájuk ágaira felakasztani. A fa ágai jelképezik számomra azt a remek csapatot, akik az idei év különlegesen nehéz kihívásai ellenére olyan kreatív ötletekkel álltak elő, amelyek nem csak megtartották, de meg is erősítették a Müpába járó közönséget, és bizonyos vagyok benne, hogy új tagokat is szereztek a már meglévő közönség soraiba.

Egy napról-napra, óráról-órára változó helyzetben kellett helyt állniuk, ahol a pandémia erősödésével folyamatosan érkeztek a koncertlemondásokról, az intézmények ideiglenes bezárásáról szóló hírek, és változtak a kulturális életet befolyásoló intézkedések is. Saját tapasztalatomból mondhatom, hogy ilyenkor a marketinggel, kommunikációval foglalkozó csapat napi huszonnégy órás készültségben van, hogy megfelelően tudjon reagálni az újonnan kialakuló helyzetekre.

Lássuk sorjában, milyen díszek kerülhetnek fel a fára. Csúcsdíszből nem csak egy, de mindjárt három is, ugyanis három kategóriában sikerült elnyerni az ezüst Effie-díjat. Az 1968 óta a “marketing Oscar-díjának” is nevezett Effie a teljesítmény, kreativitás és hatékonyság globális szimbólumává vált, ma már világszerte több mint 50 országban rendezik meg a versenyt, amelynek hazai zsűrijében ezúttal is összesen mintegy 120 zsűritag, a kreatív iparág elismert, vezető beosztású szakemberei foglaltak helyet. A díj a karácsonyi időszak marketingkampányát díjazza, amely egy komplex, több elemből álló, több művészeti terület és egy karitatív szervezet összekapcsolódásából született projektként valósult meg. A kampány egy további elismerést is elnyert, az RGB Kreatív Design Awardon bírálói is a kiemelkedő RED minősítéssel jutalmazták az Event Design kategóriában, és így a hét legkiemelkedőbb munka egyike lett.

Mivel a verseny óriási ezen a területen is, joggal vetődhet fel a kérdés az olvasókban, mi az, amivel a Müpa kiemelkedik a hasonló tevékenységet folytató intézmények közül. Bár jómagam nem látok bele a zsűri értékelésébe, de fel tudom idézni azt a személyes élményemet, amikor Juhász Dórát, a Müpa PR vezetőjét hallgattam egy kulturális kommunikációval kapcsolatos képzés során. Ami a mai napig megmaradt bennem a jópár éve elhangzott előadásból, az az elhivatottság, szenvedély és egyben alázat, amellyel a munkájáról és a csapatáról beszélt. Az volt az érzésem, hogy jó lenne pár napra a csapat tagjává válni és belesni a kulisszák mögé, hogyan is működik egy projekt felépítése, kidolgozása a mindennapokban. Érezhető volt ugyanakkor egy teljesen egyedi szemlélet is a megközelítésükben, ami mindenképp kiemeli a Müpát a sorból, és unikálissá teszi a kulturális intézmények sorában.

De vissza a díszekhez! További szép díszgömbként ragyoghat a fán a Prizma Kreati´v PR Di´j zsűrijének bronz díja, mellyel a tavasszal indított Müpa Home online közvetítéssorozatot díjazta. Az elismerés a COVID-19 vírussal összefüggő PR-kommunikációs megoldások kategóriában született, és aki követi a közvetítés sorozatot a Müpa felületein, az bizonyára egyetért azzal, hogy megérdemelten. Nemrégiben láttam az ingyenesen követhető közvetítések sorában A kékszakállú herceg vára / Csodálatos mandarin közvetítést, amely meghatározó élménnyé vált számomra. Lehetővé tette többek között, hogy az eredeti időpontban nem látott előadást az otthonom kényelméből élvezhessem, és részese lehessek a magyar zeneirodalom két meghatározó alkotásának. Aki eddig még nem követte ezeket az előadásokat, mindenképp éljen a lehetőséggel!

A karácsonyi kampány összetettségéről már írtunk, és mivel a Karácsony a sütés-főzésről is szól, íme a siker receptjének összetevői:

Kezdd a legkisebbeknél, vond be őket is a folyamatba. Készíts egy színezőkönyvet, mely ötletesen kapcsolja össze a zenét és más művészeti ágakat, és juttasd el az iskolásoknak, így:

Új világot nyitott előttem a színezőkönyv

Művészetre nevelés iskoláskorban: miért fontos?

 

Ezután fűszerezd egy kisfilmmel, mely bepillantást enged a kulisszák mögé, egy kislány és egy zongora történetén keresztül mutatja meg, mire is képes életünkben a művészet:

Megindító karácsonyi kisfilmmel készül az ünnepekre a Müpa

Az egészet díszítsd online közvetítésekkel, hogy még ellenálhatatlanabb legyen a vendégek számára:

Hogyan készülnek az otthonunkban látható koncertvideók? – Kulisszainterjú a Müpa stúdió kreatív vezetőjével

 

A szakmai értékelések alapján elmondhatjuk, hogy a Müpa kiváló receptet talált arra, hogy minként maradhat meg, sőt, válhat még szorosabbá a kötelék a Müpa és a nézők között akkor is, amikor a találkozásra nagyrészt csak virtuálisan van lehetőség. Az intézmény nyújtotta élményekről a két ünnep között sem kell lemondanunk, hiszen december 27-én a világhírű újcirkusz-társulat, a Recirquel Kristály című családi előadását láthatják a nézők, a két ünnep között pedig a Müpa hangversenyterméből élőben streamelik a fokozott biztonsági intézkedések közepette, nézők nélkül megvalósuló koncerteket.

Jön a Recirquel karácsonyi sikerprodukciója, a Kristály

Megosztás: