2020-ban sok mindenről kellett lemondani, a kultúrarajongók számára azonban a Wagner-napok elmaradása jelentette az egyik legnagyobb fájdalmat. 2006 óta ez az év sokak számára legjobban várt eseménysorozata, amelyre Budapestről és külföldről egyaránt zarándokoltak a nézők, hogy pár napra elmerüljenek a wagneri világ semmihez sem hasonlítható mámorában.
„Tisztára olyan, mint a drog! Csak sokkal jobb!”
– mondta a tavalyi Walkür után egy huszonéves, vadonatúj wagneriánus a Müpa előcsarnokában.
Idén júniusban virtuálisan vigasztalódhattunk, amikor a Müpa 2020 tíz napon keresztül ingyenesen elérhetővé tette az intézmény archívumának egy teljes fesztiválnyi felvételét Wagner műveiből. Most pedig megjelent a A nibelung gyűrűje tetralógia DVD-változata, amely a 2019-es Budapesti Wagner-napok nagy sikerű operaelőadásainak felvételeiből készült. A Hartmut Schörghofer rendezte emblematikus produkciók egy év szünet után, felfrissített változatban tértek vissza a legnagyobb nemzetközi sztárok közreműködésével.
A DVD-megjelenés kapcsán a Wagner-napok művészeti vezetőjével, Fischer Ádámmal beszélgettünk.
A nibelung gyűrűje 2019-ben megújult. Mi az, amire szeretettel vagy nosztalgiával gondol vissza a korábbi rendezésből?
A rendezés nem új, hanem megújított, részben aktualizált. Ebben kicsit a Wagner által lefektetett bayreuthi ideológiát akartuk követni, a Werkstatt Bayreuth elvét: mindig mindent újra meg kell vizsgálni, újragondolni, azután ami jó, azt megtartani, ami nem, azt megváltoztatni. Egy nyilvánvaló példa erre: az épülő Müpára utaló vetített képek A Rajna kincsében tíz évvel ezelőtt más asszociációkat keltettek, mint ma – akkor a Müpa volt az az építmény, amire mindenki büszke, mint Wotan a Walhallára, csak éppen sokkal többe került, mint eredetileg tervezték – mint a Walhalla. Ez a kép ma nem úgy hat, mint akkor, ilyeneket hagytunk el, ilyenek voltak a felújítás új elemei. De olyan nem jut eszembe, amire a régi rendezésben nosztalgiával gondolnék vissza – ha lenne ilyen, azt meghagytuk volna a felújításkor.
Mi az, amit jobban szeret a felújított rendezésben, amely a most megjelenő DVD-változaton is látható?
Talán jobban tudunk az egyes szereplők pszichológiájára koncentrálni, nem (csak) azt megmutatni, amit a szereplők mondanak, hanem amit gondolnak, vagy amit csak tudat alatt éreznek. Tehát a wagneri motívumtechnika egyedülálló sajátosságára. Az új változat énekesnek, zenekarnak és karmesternek egyaránt talán több lehetőséget biztosít, de éppen ezért számunkra nagyobb felelősséget is jelent. És a rendezés által nyújtott képek segítenek még jobban kihasználni a Müpa egyedülálló akusztikai lehetőségeit is.
Zeneileg változott-e valami, vagy a rendezést kellett jobban a zenéhez illeszteni?
Minden évben megújulunk, én legalábbis mindig újat és újat fedezek fel a műben. De persze sok minden marad úgy, mint volt – mi az előző évek tapasztalataira csak építünk, azokat nem vetjük el.
2018-ban és 2020-ban sem volt Ring Budapesten. Az okok mások voltak – Ön hogyan élte meg ezt az egy-egy év kihagyást 2018-ban, illetve 2020-ban?
Más volt 2018 és más 2020. 2018-ra nem volt betervezve a Ring. A Wagner-napokkal Wagner teljes életművét szeretnénk ápolni, szükség van a Ring nélküli évekre, hogy a többi művet is gondosan be tudjuk tanulni, próbálni, majd előadni. A Ring felújítása, előadása óriási energiákat követel, nem akartuk, hogy túlságosan „kiszorítsa” a többi művet. De az is igaz, hogy bebizonyosodott: a Ring előadásai jelentik a közönség számára a legnagyobb vonzerőt. Úgyhogy 2018 után azt gondoltuk, a Ringet (egy pár évig legalább) nem fogjuk elhagyni. 2020, az más. Akkor minden elmaradt.
Remélem, hogy az elkövetkező két-három szezonban minden évben lehet Ring. Meglátjuk. Rajtam nem fog múlni…
2021-ben újra lesz Ring. Mit vár a legjobban, és mit fog máshogy csinálni, mint eddig?
A Ring mindig aktuális! Hogy pontosan mit csinálok másként mint eddig, azt nem tudom – de ha akarnám se tudnám mindig egyformán csinálni. Minden mozog, változom én is, öregebb leszek, nem léphetek ugyanabba a patakba. Mostanában a klímaválság miatt egyre inkább felfedezem azt az alapgondolatot, hogy vigyázni kell a világra, nem szabad engedni, hogy ellopják az aranyat, a természet kincsét. Ez persze a mű egyik alap-mondanivalója, de most kezd számomra egyre aktuálisabbá válni. A Rajna kincse első képének végét (az arany elrablását) biztosan más gondolatokkal és ezáltal másképp fogom vezényelni, mint múltkor. És Az istenek alkonya végét is, ahol az arany visszakerül a helyére. Reméljük, az emberiségnek is sikerül az aranyat visszatenni oda, ahol volt, ahová való.
El tudta volna valaha képzelni, hogy egyszer ennyi időt vezénylés nélkül kell töltenie? Mivel foglalja el magát?
Sokat olvasok, gondolkodom. Ami történik, azt nem tudtam volna elképzelni. De nem akarok panaszkodni, még mindig a kiváltságosok közé tartozom a világban. Remélem, sokkal tudatosabban fogom majd az élet lehetőségeit értékelni, amikor túl leszünk a járványon.
Mi hiányzik a legjobban az operából?
Erre nem tudok mit válaszolni. Az operából az opera hiányzik a legjobban.
Ön szerint hogyan dolgozná fel Wagner a Covid-válságot?
Az elzártságban a gondolatok, érzelmek, szenvedélyek kapnak szerepet, amikor a „valóságban” semmi vagy nagyon kevés történik. De a fantázia, a belső világ, az álom szintjén az egész világmindenség jelen van. Ez a Trisztán második felvonása! Wagnernél ezt (a Covid-világban aktuális érzéscunamit) senki sem fejezte ki intenzívebben
Mit tanácsol: hogyan kell otthon Wagnert hallgatni?
Koncentráltan. Az okostelefont ki kell kapcsolni!
- A Ring-tetralógia részei – A Rajna kincse, A walkür, a Siegfried és Az istenek alkonya – külön-külön és négyes díszcsomagolásban is megvásárolhatóak a Rózsavölgyi és Társa Zeneműbolt üzletében (1052 Budapest, Szervita tér 5.) és webshopjában.
- A Müpa Wagner-sorozatának eddigi darabjaihoz hasonlóan ezek a lemezek is tartalmaznak egy-egy kódot, amelynek segítségével a Müpa+ hűségprogram tagjai HD-minőségben, online is elérik az adott előadást. A német nyelvű felvételhez magyar, angol vagy német felirat választható.