Gadó Gábor Európa-szerte jól ismert jazzgitáros zenéjében elegyíti a jazz, a kortárs klasszikus zene stílusát. Meditatív, filozofikus, rendkívül intim művészetében egyaránt felismerhető a magyar népzene és az európai társművészetek motívumkészletének hatása. A számos rangos nemzetközi díjjal kitüntetett zenész 25 éve él Franciaországban, de Magyarországon is van otthona, itthon is gyakran koncertezik, lemezeit is itt veszi fel. Október 7-én a Müpában hallhatja a közönség saját formációjával, a Gadó Gábor Quintettel. A zenészt Szent György-hegyi otthonában értük el.
Majdnem tíz éve nem adott a Müpában koncertet. Hogyan készül most?
Nagyon szeretem ezt a koncerttermet, tehát pozitív érzésekkel készülök. Sajnos ritkán jutok el a Müpába, mivel nagyrészt Franciaországban lakom, ahol Lyon az otthonom: ez a város fekvését tekintve nagyon kényelmes bázis, kiválóan alkalmas a környező országok elérésére.
Milyen a kapcsolata most Magyarországgal? Mennyi időt tölt itt?
Szeretem ezt a helyet, az itteni barátaimat és muzsikustársaimat. Az itt töltött idő mennyisége mindig munkafüggő és változó. Itthon egy kis Balaton-felvidéki faluban, a Szent György-hegyen van a lakhelyem – alapvetően ez a közeg felel meg a legjobban a habitusomnak. A munkám annyira leköt, hogy nagyon kevés időm jut a szétnézésre, a napi ügyekről való tájékozódásra.
A magyar népzene továbbra is fontos eleme a művészetének?
Bár népzenén nőttem fel, én már a kezdetektől inkább a nagy európai zenei hagyományból táplálkoztam, az úgynevezett „komolyzenéből”.
Magyarul vagy franciául álmodik?
Természetesen magyarul.
Van különbség a magyar és a francia zenésztársaival való közös munkában?
Nagyon különböző: itthon sokkal melegebb, közelebbi kapcsolat alakul ki a kollégák között. Az alapképzésből adódóan is nagy különbségek vannak. De szeretek mind a két helyzetben dolgozni.
Milyen volt az elmúlt hat hónapja?
Nagyszerű. Bár a francia és belga zenésztársaimmal a személyes kapcsolat lehetetlenné vált egy időre, ennek az időszaknak is megvolt a haszna. Sok személyes restanciát lehetett pótolni, nagyszerű alkalom nyílt a komponálásra, hangszerelésre és hasonlókra. Az járvány okozta helyzet miatt az életem folyamatosságában nem érzek változást, viszont megtanultam, hogy minden nap egy újabb csoda.
És hogyan készültek a fellépésekre az ötössel az elmúlt időszakban?
Az elmúlt időszakban is nagyszerűen lehetett próbálni, személyesen is, így hát nem voltunk az online kapcsolatra utalva. Franciaországgal és általában a nyugati országokkal szemben itt, Magyarországon nagyon jó helyzetben vagyunk ebből a szempontból. Sokat utaztunk az országon belül, nagyon szép koncertek után vagyunk.
Mi a véleménye az online teret elöntő, gyakran ingyenes kulturális kínálatról?
Ez egy sarkalatos kérdés. Úgy gondolom, hogy az ingyenes elérhetővé tétel sem a művésznek, sem a közönségnek nem tesz jót. Vajon kinek kellene ezt kidolgozni? Nem tudom. Egyébként minden szempontból, tehát a kultúra kontextusában is ártalmasnak látom a mennyiség uralmát.
Csalódott, ha kevesen vannak a COVID-időszak koncertjein?
Nem, ez abszolút érthető.
Zenéjének mindig nagyon fontos a szellemi és spirituális háttere. Milyen irodalmi, filozófiai, spirituális témák foglalkoztatják mostanában?
Mostanában is mint régebben, a metafizikai tradíció megnyilvánulási formái foglalkoztatnak leginkább.
Hol van a határ a progresszív jazz és a kortárs klasszikus kamarazene között?
Mindkettő a pillanat intuitív megnyilvánulásából születik, de míg az előbbi nagyrészt improvizatív marad, a kamarazene inkább manipulatív struktúrákba rögzül a komponálás munkája következtében.
Utolsó lemeze és az az előtti kiadás között sok év telt el. Mi az oka ennek? Készül most lemezzel?
Annak idején rengeteg időt töltöttem különböző stúdiómunkákkal, ami ez idővel egy kicsit unalmassá vált, a hangsúly áttevődött az élő koncertekre. De pár hete elkészült egy duófelvétel a kiváló szaxofonossal, Ávéd Jánossal, ami a BMC gondozásában fog megjelenni.
Hogyan fogalmazná meg a most készülő koncert életérzését, hangulatát, filozófiáját?
Igazság szerint az én munkám abszolút folyamatos, nincs különösebb, direkt egy-egy koncerthez köthető hangulati elem vagy filozófiai principium
Üzen-e valamit az október 7-i koncert közönségnek?
Annyit, hogy hallgassanak minket olyan figyelemmel, mint amilyen szeretettel küldjük feléjük a pozitív energiáinkat.
Deák Zsuzsanna