Látom magam előtt az amerikai házaspárt, akik minden évben csodálatos ruháikkal kápráztatják el a Müpa közönségét, ahogy június 18-án kiöltözve a képernyő elé ülnek. Abban is biztos vagyok, hogy lesznek olyanok, akik közösen nézik majd az előadásokat valakinek a kertjében, piknikkosarak köré gyűlve.
A Müpa online ünneppé változtatja a világ wagneriánusainak júniusát. Budapesttől New York-ig, Japántól Bécsig várhatóan az egész világon sok ezer Wagner-rajongó fog a számítógépek elé telepedni június 18. és 27. között. Idén ugyanis az otthonokba költözik a „Duna-parti Bayreuth”, a 15. Budapesti Wagner-napokat a helyzethez alkalmazkodva virtuális fesztivállal pótolják.
A Budapesti Wagner-napok hangulata nehezen leírható azoknak, akik még nem tapasztalták meg élőben. Ünnep és megismételhetetlen társasági esemény, ami egy kis nosztalgikus hangulatot is visz június forgatagába. A színpadon a világ legjobb Wagner-énekeseivel, a zenekari árokban korunk egyik legkiválóbb Wagner-karmesterével, Fischer Ádámmal és a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával, a szünetekben beszélgetésekkel, gasztronómiával, és persze az elmaradhatatlan fanfárokkal a Müpa teraszain és előcsarnokában.
Idén az élmény más lesz, de szerencsére nem marad el, csupán az online térbe költözik. Ezzel pedig talán azokhoz is eljutnak az előadások, akiknek eddig nem sikerült jegyet venniük az egytől egyig teltházas alkalmakra. A Wagner-napok közönsége ugyanis a világ minden tájáról érkezik, és a nemzetközi sajtó is évek óta kiemelt figyelemmel kíséri a produkciókat. Várhatóan ez a virtuális fesztiválon sem lesz másként, sőt még bővül is a közönség.
„Wagnerről azt hiszik, hogy »bombasztikus« a zenéje, és minden érzelme túldimenzionált. Érzésem szerint a túlságosan hősies és bombasztikus előadásban elvesznek az apró emberi reakciók, amelyek nagyon fontosak Wagnernél. A Müpában sokkal intimebb, bensőségesebb Wagnert lehet megmutatni, mint bárhol máshol a világon”
– fogalmazott a budapesti előadások egyediségéről Fischer Ádám. A kritikusok is egyet értenek ezzel, szerintük egy új operajátszási stílus köszönhető az eseménysorozatnak, hiszen a hangversenyterem akusztikájára és adottságaira építve, túllépve a félig szcenírozott színrevitelek világán, minden előadás újdonságokat mutat fel a művekben lakozó, szinte végtelen számú értelmezési lehetőségek közül. És bár idén a térakusztika hangszórók közvetítésével jut el az otthonokba, mégsem érdemes az élményt kihagyni. Még azoknak sem, akik távolinak érzik maguktól Wagner operáit.
Én is sokáig így gondoltam, aztán 2013-ban a munkám miatt az elejétől végig kellett követtem A nürnbergi mesterdalnokok próbafolyamatát majd bemutatóját, és innentől nem volt visszaút. Azt hiszem, ki lehet mondani, ha Wagner magával ragad, többet nincs menekvés. Sokáig „hivatalból” is néztem az előadásokat, de néhány éve már csak közönségként járok vissza a Wagner-napokra. Mert egy június sem telhet el fanfárok nélkül…
És hogy mivel vár minket a virtuális Wagner-napok? Június 18-án és az azt követő három estén a teljes Nibelung gyűrűje tetralógiával kezdődik a közvetítéssorozat. A Ring négy előadását a 2015-ös és a 2016-os nyár produkcióiból válogatták, így három Wotant hallhatunk Egils Silins, Johan Reuter és Tomasz Konieczny személyében, Brünnhildeként pedig Evelyn Herlitzius, Elisabet Strid és Irene Theorin hangjában és alakításában gyönyörködhetünk. Június 24-én A nürnbergi mesterdalnokok Michael Schulz rendezte produkciójának 2013-as premierjét, június 26-án A bolygó hollandi Kovalik Balázs-féle változatának 2015-ös bemutatóját, zárásként pedig a Matthias Oldag által színpadra vitt Tannhäusert 2018-ból.