Azokban a napokban, amikor a járványhelyzet miatt az ausztriai, magyarországi, majd nagy-britanniai ismerőseim sorra beszorultak az otthonaikba, iszonyatosan felpörgött a WhatsApp- és Messenger-forgalmam. Sorra jöttek a képek és szövegek nemcsak a kortársaimtól, de idősektől is, köztük sok olyannal, amelyek humorral próbálják oldani a bizonytalanság miatti szorongást. Például többször is megtaláltak a “nem baj, ha beszélgetsz a konyhai eszközeiddel, de azért kezdj el aggódni, ha válaszolnak is” különféle változatai. Nos, nekem éppenséggel válaszolt egy gép. Aggodalomra viszont csak akkor lett volna okom, ha NEM válaszolt volna, ugyanis egy mesterséges intelligenciáról van szó, amit pont arra terveztek, hogy kedélyesen elbeszélgessen az emberrel. Láttam már hasonlót kiállításon, illetve szolgáltatások hibabejelentő oldalán, de konkrétan ilyet még nem.
“Talán elsőre furának tűnhet az ötlet, hogy miért kezd egy kulturális intézmény chatrobotot fejleszteni – meséli Rákóczi Balázs, a Müpa digitális marketing vezetője. – Azonban, mint jó néhány fejlesztésünket, ezt is a közönségünk inspirálta. Számos visszatérő kérdésre akartunk minél gyorsabb válaszokat adni, illetve a chatbot remek lehetőséget ad arra is, hogy rendhagyó, vagy tőlünk eddig kissé szokatlan módon is eljuttassuk híreinket, üzeneteinket a közönségünk számára. A Müpa mindig is elkötelezett innovátor volt, akár rendhagyó programok bevezetéséről, akár technológiai újításokról volt szó.”
Miután összekapcsolódom a szerkezettel, majd átolvasom és elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot, kezdődik a móka. Hálából, amiért megbízom benne, a robot rögtön megajándékoz egy műveltségi infóval, amiről addig fogalmam sem volt.
Az efféle szöveges üzeneteknél tényleg olyan érzésem van, mintha a Müpa egyik munkatársa lenne a másik oldalon, és a robot rá is játszik erre az illúzióra: minden új üzenete előtt néhány másodpercig felvillan a gépelést jelző három pont. A robotsága akkor világlik ki igazán, amikor a szöveges üzengetés mellett bejönnek a feleletválasztós opciók: Válassz az alábbi lehetőségek közül, vagy csak egyszerűen írd be a kérdésed, és igyekszem válaszolni! Bérletkvíz ?, Aktualitások ?, Programajánló ?. Bár izgalmas lehetne továbbra is szóra bírni a gépembert, én most mégis a bérletkvízre kattintok rá. Lássuk, miből méri fel a szerkezet, milyen koncertek valók igazán nekem.
Jönnek szép sorban a feleletválasztós gombok, nekem csak meg kell nyomnom őket. Minden alkalommal, amikor megteszem, elsőként egy kép ugrik fel. Mindegyik a Müpa belső és külső tereiből villant fel egy-két impressziót, művészi hangulatot keltő, közeli, absztrakt formában. Informátoraimtól azt is megtudom, hogy ezeket a képeket a Müpa kreatív csapata válogatta.
“A Müpát mint ikonikus helyszínt szerettük volna itt is bemutatni, közelebb hozni, hiszen örömmel látjuk, hogy az intézményről készült fotók mindig hatalmas sikert aratnak a közösségi médiában is.”
Egyfelől tényleg jó fotók, és megértem a népszerűségüket. Másfelől viszont engem egy idő után elkezd zavarni, hogy nincsenek rajtuk emberek. Ha már bérletkvíz, szívesen látnék mondjuk jogtiszta zenészfotókat, koncerteken készült fényképeket vagy bármit, ami egy kicsit dinamikusabb, nemcsak faburkolat, szőnyeg meg csempék. Talán azért is, mert ha már nem emberrel “beszélgetek” a Messengeren, a heterogénebb fotók egy kicsivel több emberi faktort is vihetnének ebbe. A robot egyébként rendkívül szigorú velem, talán egy olyan kérdés van csak az elején, amelynél elfogadja a “bármire nyitott vagyok” választ – minden más esetben választani kell két lehetőség közül.
Kár, hogy általában reménytelenül döntésképtelen vagyok, de végül is érthető, hogy ennek a kis játéknak csak így van értelme: hagynom kell, hogy valamelyik válasz irányába mégiscsak elbillenjek. (Majd titeket is foglak választani!, mondom magamban mindig, amikor az énekesek helyett a hangszeres zenészekre, a gyakran visszatérő világsztárok helyett pedig a ritkán hallható különlegességekre nyomok.) Így jutunk el végül a három lehetőséghez, amelyeket a spontán preferenciáim alapján ajánl nekem a gép: Zenekari Páholy Bérlet, Régizene Bérlet, Kamarakincsek Bérlet.
Én általában nem szoktam aggódni az internetes nyomaim miatt, pláne, ha csak olyan ártatlan infókról van szó, mint hogy milyen zenét szeretek. Mégis elgondolkodom azon, hogy a Facebook gazdasági és adatvédelmi stratégiájával (miszerint azért nem fizetünk érte, mert mi vagyunk a termékek) szemben szkeptikus emberek vajon nem riadnak-e vissza a játéktól. Úgyhogy erről is megkérdezem a fejlesztőket, és ezt a választ kapom:
“Olyan felületet választottunk, amelynek használata egyszerű, és amit sokan ismernek. Magyarországon a Facebook Messengere az egyik leginkább használt kommunikációs csatorna, így nem volt kérdés, hogy ott fejlesztjük chatbotunkat, ahol a közönségünk számára is a legideálisabb és a legkönnyebben elérhető. Adatvédelmi jogászokkal közösen alkottuk meg azt a GDPR kompatibilis eszközt, ami minden szempontból biztonságos. Az újonnan érkező felhasználók a chatbottal csak azután tudnak kapcsolatba lépni, ha az ott lévő adatvédelmi tájékoztatóban foglaltakkal egyetértenek, ezzel is világossá téve mindenki számára adatvédelmi irányelveinket”
– mondja Rákóczi Balázs.
“A mesterséges intelligencia pontosan azért nagyon izgalmas eszköz, mert fokozatosan fejlődik a nézői igények mentén, így a chatbot is a visszajelzésektől, az egyre több beérkező kérdéstől és szövegtől válik egyre felhasználóbarátabbá és tökéletesebbé. A felhasználói igényeknek való megfelelés mellett a célunk az, hogy üzeneteinket ezen a platformon is minél kreatívabban juttathassuk el a közönségünkhöz. A Müpa a régió egyik legjelentősebb előadó-művészeti központja: szeretnénk nem csupán követni, de formálni is a trendeket a kulturális területen”
– teszi hozzá dr. Egri Gábor, a Müpa értékesítési- és marketing igazgatója.
A jelenlegi járványhelyzet nagyon nehéz helyzetbe hozta a Müpát, hiszen rengeteg programot kellett lemondaniuk. Éppen ez a szükséghelyzet mutatta meg azonban, hogy jó úton haladnak a digitális innovációval.
“Gyenyisz Macujev világhírű orosz zongoravirtuóz koncertjének ismétlését több mint 40 000-en, Bobby McFerrin előadását pedig több mint 60 000-en követték figyelemmel az online felületeinken – lelkendezik a vezérigazgató Káel Csaba. – Nagyszerű látni, hogy estéről estére egyre többen csatlakoznak a közvetítéseinkhez, és a képernyők előtt ülő nézőkből egy lelkes, kíváncsi, aktív virtuális közösség alakul ki: az emberek megosztják a benyomásaikat, bátorítják és támogatják, kérdésekkel és ötletekkel segítik egymást. Bár tudjuk, hogy az élő produkciók varázsát semmi sem pótolja, folyamatosan dolgozunk azon, hogy a Müpa-élmény digitálisan is elérhető legyen. A hazai intézmények között elsőként nyitottunk meg és tettük regisztráció nélkül elérhetővé médiatárunkat, ahol közel 100 előadásfelvétel közül lehet választani, és ott vannak még a podcastjaink is. Elmondhatatlanul fontos ezekben a rendkívüli hetekben ez az összefogás, az összekapcsolódás és az egymásra figyelés, a Müpa pedig ennek a lehetőségét szeretné megteremteni a közönség számára minden platformon.”
Tudom, hogy amíg dühöng a koronavírus, szinte irreális gondolatnak tűnik, hogy valaha újra koncertteremben üljünk több száz ember között. De talán pont ezért lenyomni egy ilyen kvízkört a chatbottal. Ő ugyanis egy robot szenvtelenségével adja át az információt, miszerint vannak már új bérletek, lesz még sok koncert, túljutunk ezen. Nem őrülünk bele. Nem halunk bele. Túléljük.
Jó egészséget mindenkinek!