Októbertől az ezüstcsillanás lesz a hívószava a Pannon Filharmonikusok Müpa-beli hangversenyeinek. Az új bérletsorozatban Gilbert Varga, Bogányi Tibor és Eötvös Péter vezényletével és világhírű szólisták közreműködésével a héber nyitánytól egészen a vörös hegedű varázslatáig utazhat a közönség.
Az ezüstcsillanás csupán egy pillanat: amikor az ezüst tartalmú ólmot megolvasztják, szivárványszíneket játszva csillan fel a tiszta ezüst felülete.
A Pannon Filharmonikusok a 2020/21-es évadban a Müpában megmutatja, mi köze lehet az ezüstnek a zenéhez. A 2021-ben 210 éves zenekar az ezüst csillanásának pillanatához hasonlóan budapesti hangversenyein a szimfonikus zenének azt a formáját kívánja megmutatni, amely a zeneszerző szándéka és a muzsikusok tehetsége szerint az elérhető legtisztább eszencia. Kuriózumok, titkok és csemegék fémjelzik ezeket az estéket, kiváló szólisták és karmesterek közreműködésével.
Az október 2-i Héber nyitányon Gilbert Varga karmester Prokofjev, Bloch és Brahms műveiből válogat. A zenekar vendégszólistája a virtuóz játékmódjáról ismert világhírű német–francia csellista Nicolas Altstaedt lesz. A csupán a harmincas évei végén járó Nicolas igazi polihisztor művész, aki karmesterként és művészeti vezetőként is ismert, 2015-ben például ő vette át Fischer Ádámtól az Osztrák-Magyar Haydn Zenekar vezetését. A Pannon Filharmonikusokkal egy hozzá hasonlóan sokoldalú zeneszerző művét, Bloch csellóra és nagyzenekarra írt héber rapszódiáját, a Schelomót is eljátssza. Érdekesség, hogy Bloch a zene mellett egy másik művészeti ágban is maradandót alkotott. Még hegedűtanulmányai idején kezdett el fényképeket készíteni önkioldós gépével, és élete során több mint 6.000 negatívot és mintegy 2.000 fotót alkotott.
A sorozat második koncertjén, december 11-én Beethoven Házavatás nyitánya után egy grandiózus szimfónia várja az érdeklődőket: a közönség Richard Strauss páratlan összetettségű Alpesi szimfóniáját hallgatva járhatja be az Alpok vonulatait. A több mint száz muzsikust felvonultató szimfónia Bogányi Tibor vezető karmester dirigálásával a Ránki Dezső által játszott Beethoven Emperor zongoraversenyt is bemutató koncert záróakkordja lesz.
Január 22-én az argentin zongoraművész, Nelson Goerner Chopin II. zongoraversenyét adja elő. Generációjának egyik legkiemelkedőbb tehetségeként így írt róla a Le Monde:
„Mester Chopinben, megkérdőjelezhetetlen Debussyben az argentin zongoraművész, Nelson Goerner. Azon különleges művészek közé tartozik, akiknek lenyűgöző a pályaíve.”
A Mester jelző nem véletlen, a Wigmore Hall által kiadott Chopin-lemezét a BBC Music Magazine a hónap legjobbjának választotta megjelenésekor; az Outhere Music kiadónál megjelent Chopin-albumáért pedig néhány éve megkapta a Diapason d’Or díját. A hangverseny második felében az önmagát kereső, a valóságból hazugságba menekülő Peer Gynt lesz főszerepben, Grieg szvitjein keresztül. Ibsen a mű megírása után 1874-ben kérte fel Grieget, hogy komponáljon kísérőzenét a darab ősbemutatójára. A zeneszerző több mint húsz tételnyi zenét komponált, majd a kísérőzene tételeiből később két hangversenyszvitet is összeállított, melyek napjainkban is gyakran hallhatók koncertpódiumon.
A Világhíres magyarok címet viselő március 26-i hangversenyen két világhírű magyar kerül fókuszba: Bartók Béla és Eötvös Péter. Bartók születésének 139. évfordulója után egy nappal egy ritkán hallható, tenorra, baritonra és zenekarra írt kórusműve, a Cantanta Profana is felcsendül. A kristályosan tiszta kompozícióban Bartók egész életművének alapelemei fedezhetők fel, a mű megkomponálásához ihletet adó verseket Bartók maga gyűjtötte az első világháború előtt Erdőidecs és Felsőoroszi községekben.
Az est másik kiemelkedő pillanata Eötvös Péter Sirens´Song című alkotásának ősbemutatója lesz a szerző vezényletével.
A bérletsorozat záróestjén, 2021. május 7-én az ezüst szivárványszínű csillanásából a vörös szín emelkedik ki. Bernstein és Dohnányi művei mellett ugyanis Corigliano „The Red Violin” Hegedűversenye hangzik el. 2000-ben a legjobb filmzenéjért járó Oscar-díjat is besöprő művet egy 1720-ból származó, legendás Mendelssohn Stradivarius ihlette, a film egy különleges ámde elátkozott hegedű történetén vezet végig. Érdekesség, hogy a zeneszerző édesapja több mint negyedszázadon át a New York-i Filharmonikusok koncertmestere volt, így a művet az ő emlékének ajánlotta. A Joshua Bell előadásában ismertté vált művet a Pannon Filharmonikusokkal Elina Vähälä, finn hegedűművész adja elő.