A Five Easy Pieces című színházi előadás a belga gyerekgyilkos, Marc Dutroux életét meséli el, méghozzá gyerekekkel a főszerepben. Az előadás rendezője a svájci Milo Rau, aki politikai-társadalmi témájú darabjaival a színházszakma ismert és megosztó alakjává vált. A Five Easy Pieces november 1-jén és 2-án látható a Trafóban. A darabban szereplő 8-13 éves gyerekek öt jeleneten keresztül különböző szerepekbe bújnak, felelevenítve Marc Dutroux történetét, miközben a darab önmagára és a színházi világra is reflektál. A Five Easy Pieces-ről Barda Beátával, a Trafó ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.
– Nem a Five Easy Pieces az első előadás Milo Rautól, amit láthat a Trafó közönsége. Két éve a Hate Radio-t tűztétek műsorra, ami azt taglalja, milyen szerepe volt az RTLM rádióállomásnak a ruandai népirtásban.
A Hate Radio is nagyon megosztó darab volt. Azt mutatja be, hogyan lehet gyűlöletet szítani. Milo Rau nem hagyományos, klasszikus drámákat visz színpadra, hanem ahogy a genti manifesztumban megfogalmazza:
„Már nemcsak a világ ábrázolásáról van szó, hanem a világ megváltoztatásáról. A cél nem a valós ábrázolása, hanem az, hogy maga az ábrázolás váljék valóssá.”
A Hate Radio-ban hallható szövegek valóban elhangoztak az RTLM rádióműsoraiban. A produkció színpadtechnikailag sem volt hétköznapi, ugyanis egy üvegkalitkát, azaz egy rádióstúdiót kellett felépíteni a színpadon, két oldalára pedig a nézőteret.
– Milo Rau igencsak megosztó rendező a szakmában.
Mindenképp. Másrészről viszont egy ünnepelt, sikeres alkotó. Nemigen lehet elképzelni manapság egy rangos európai színházi fesztivált Milo Rau előadásai nélkül.
– Mikor döntöttétek el, hogy szeretnétek elhozni a Trafóba a Five Easy Pieces-t?
Elég régen. Körülbelül másfél évvel ezelőtt láttam először, és mivel már egy jó ideje futott az előadás, úgy döntöttünk, muszáj elhozni a Trafóba.
– Az előadás egy meglehetősen brutális történetet mesél el. Belőled milyen hatást váltott ki?
A Five Easy Pieces gyomorszorító élményt nyújt. Nem hétköznapi történet. Borotvaélen táncol, hiszen 8-13 éves gyerekek szerepeltetésével meséli el egy sorozatgyilkos történetét. A genti CAMPO produkciós ház ismert rendezők bevonásával elindított egy előadássorozatot, melyekben olyan gyerekek játszanak, akik nem képzett színészek. A sorozatból két előadást elhoztunk a Trafóba is. Valószínűleg a Five Easy Pieces lesz a sorozat utolsó előadása.
– Milyen fogadtatásra számítasz?
Valószínűleg itthon is megosztja majd a közönséget. Nyilván lesznek olyanok, akiket zavar majd, hogy egy negatív hősről készült színdarab gyerekek bevonásával.
– Nehéz elhozni a Trafóba egy ilyen produkciót?
Bizonyos szempontból igen. Mivel gyerekek játszanak a darabban, olyan időpontot kellett találnunk, ami a legkevésbé zavar bele a tanévükbe. Szerencsére most náluk is őszi szünet van, így ez az akadály elhárult. Komoly szakmai érdeklődés övezi a bemutatót, mert Milo Rau az egyik legfelkapottabb és legizgalmasabb rendező. Gentben dolgozik a városi színházban, ahogy nevezi, a jövő városi színházában. Amikor kinevezték a színház élére, a már emlegetett manifesztumban megfogalmazta, hogy szerinte hogyan kell ma színházat csinálni. Téziseit egyesek elfogadják, mások vitatják, de mindenképp fontos kérdéseket feszeget.
– Mindkét trafós előadáshoz szerveztetek kísérőprogramokat is. Mesélj ezekről!
November 1-jén Kricsfalusi Beatrix, irodalom-és színháztörténész tart előadást „A valóság újrajátszása – Milo Rau színháza” címmel. Másnapra beszélgetést szerveztünk a darab egyetlen felnőtt szereplőjével. Mesél majd a történet hátteréről, és arról, milyen érzés játszani a Five Easy Pieces-ben. Szóba kerül majd az is, hogyan viselik a gyerekek a szereplést. Fontos kérdés ugyanis, hogy helyes döntés-e gyerekszereplőkkel elmesélni egy sorozatgyilkos történetét. Én úgy látom, hogy az alkotók maximálisan odafigyeltek a fiatal szereplők lelki világára. Milo Rau egy interjúban azt is elmondta, hogy a próbák során folyamatosan pszichológus foglalkozik a gyerekszereplőkkel.