Bemutatták szerdán Berlinben és Pedro Amaral Parlando-Rubato című kötetének német kiadását a világhírű kortárs magyar zeneszerző, karmester részvételével.
A Kossuth-díjas művész még 2010-ben folytatta a kötet gerincét alkotó beszélgetéseket a nála egy nemzedékkel fiatalabb portugál pályatársával. A monológokkal átszőtt dialógusokban Eötvös Péter első kilenc operájának világa, alkotókhoz és előadókhoz fűződő kapcsolata és munkájának műhelytitkai tárulnak fel, a karmester, zeneszerző, zenetörténész beszélgetőtárs esszéisztikus magyarázataival kiegészítve.
Az 1944-ben született művészről szóló kötet német kiadása nem csupán fordítás, mert az új darabokat, operákat, lemezeket és színpadi produkciókat felsoroló jegyzék révén a beszélgetések óta eltelt évek termését is áttekinti.
Erről az időszakról szólva Eötvös Péter a berlini magyar kulturális intézetben, a Collegium Hungaricum Berlinben (CHB) rendezett könyvbemutató előtt a közmédiának adott interjújában kiemelte az Alle vittime senza nome (A névtelen áldozatoknak) című darabot, amelyet a négy legnagyobb olasz szimfonikus zenekar közös felkérésére írt.
Mint mondta, a darab – amelynek 2016-ban Rómában tartották meg az ősbemutatóját, és két új lemezen is hallható – egy őt manapság is élénken foglalkoztató ügyről, a menekülésről szól. Középpontjában az Afrikából és az arab országokból Európa felé elinduló emberek állnak, akik „azokba a szörnyű kis gumicsónakokba beülve nem érik el a partot”.
Számára mindez azért fontos, mert
emberekről van szó, nőkről, férfiakról és különösen gyerekekről, akiket nap mint nap látunk a televízióban, akiknek szemük van és látnak, egészen addig, amíg a hajó egyszer csak elsüllyed és már nem élnek.
A CHB-ban Földényi F. László irodalomtörténész, esztéta közreműködésével mutatták be a kötetet. A rendezvényt a német főváros zenekarokat és zenekari műveket felvonultató nemzetközi fesztiválja, a Musikfest Berlin keretében tartották.
A fesztivál közönsége zeneszerzőként és karmesterként is találkozhat Eötvös Péterrel. Szombaton és vasárnap este a világ legjobb szimfonikus zenekarai között számon tartott Berlini Filharmonikusokat (Berliner Philharmoniker) vezényli, az együttes a többi között a legújabb művét, az Alhambra című hegedűversenyt adja elő. Vasárnap délután is a karmesteri pulton áll majd, az Ensemble Musikfabrik nevű kölni zenekart dirigálja, a hangverseny programjában Helmut Lachenmann német és Toshio Hosokawa japán zeneszerző egye-egy műve mellett egy tavalyi Eötvös-darab, a Secret Kiss (Titkos csók) kapott helyet.