A Szerk. avatar
2019. augusztus 30. /
, , ,

Kulturális határátlépések a kismartoni Esterházy-kastélyban

Pontosan harminc évvel a Kismarton közvetlen közelében lejátszódott történelmi esemény, az  Ausztria és Magyarország között vasfüggönyként húzódó határ 1989. szeptember 11-én megtörtént hivatalos megnyitása után a Haydn Filharmónia koncertjével kezdődik a kismartoni Esterházy-kastélyban az idei HERBSGOLD Fesztivál.

A felcsendülő művek jelentős része a két szomszédos országból érkezik, két országból, amelyek évszázadok óta szoros kulturális kapcsolatokat ápolnak egymással. A kultúrák egymást gazdagító hatása az Esterházy hercegek és az általuk támogatott művészek és zenészek példáján is érzékelhető – a határ ezért is volt politikailag és emberileg sokak számára fájdalmas valóság.

Mit váltanak ki a határok az emberek egymás közti viszonyában és hogyan hatnak azok magára az egyénre? A „határ“ szónak filozófiai és emberi dimenziója is létezik – az emberek, férfi és nő, vallások, népek közötti határok és maga a határátlépés az emberiség alapkérdései közé tartoznak.

Ilyen és hasonló a kérdésekre keresik a választ a zene eszközeivel, és invitálnak minden érdeklődőt, hogy befelé figyelve, a politikával és hírekkel átitatott mindennapoktól eltávolodva, mélyebben fürkésszék tovább a hallottakat.

 

A Fesztivál felütéseként Haydn ellentmondásokkal és meglepetésekkel teli Il distratto-ja csendül fel. Nicolas Altstaedt interpretálásában önszemlélődés következik a saját határaival, a kisebb, személyes problémáktól az őrületig, küzdő Schumann a-moll gordonkaversenyével. Hogy mi is magyar és mi osztrák, azt az élet sok területén nehéz megválaszolni. Haydn idejében Kismarton még Magyarországhoz tartozott, Veress Sándor a Monarchia magyar felén, Kolozsvárott született, Négy erdei táncával áthallgatunk a folyamatosan máshol húzódó határokon túlra.

A bregenz–i származású Richard Dünster The Waste Land című darabjában az élet és a halál peremét érinti, míg Enescu 3. zenekari szvitjében Haydn tradíciója, a népzenefeldolgozás jelenik meg újra, ugyanúgy ahogy az Ausztriából Magyarországra keresztelt koncerten is, Liszt, Brahms, Bartók és Kodály és Kurtág műveivel, Francesco Piemontesi, zongoraművész és aChamber Orchestra of Europe közreműködésével.

Megosztott város mottó alatt egy napig a Jerusalem Chamber Music Festival (JCMF) vendégeskedik Kismartonban. Berlin és Jeruzsálem, míg az egyik város már rég túllépett a történelmi megosztottságán, a másikban napjainkig húzódik egy kényes választóvonal.

A JCMF – melyet a zongoraművész Elena Baskirova, Daniel Barenboim felesége alapított – és a berlini Barenboim-Said Akadémia – mely a Közel-Kelet ösztöndíjas muzsikusait oktatja –zenei hidat ver  a két város közé, és két koncerten Robert Holl bassz-baritonnal, Kyril Zlotnikov csellistával, Anton Brahovszkij hegedűművésszel, Julija Dejnekia brácsaművésszel, Elena Baskirova zongoraművésszel és a Barenboim-Said Akadémia muzsikusaival ösztönöz mélyebb elgondolkozásra. A két koncert csúcspontja a német fogolytáborban íródott, Messiaen Kvartett az idők végzetére című kamaraműve, mely 75 éve rendíti meg az embereket.

Marlis Petersen Világok határán címmel a szigorúan racionális, összeszűkült világunkból határvidékre, a misztikum, az emberi megismerés átmeneti régióiba vezet el minket Carl Loewe, Johannes Brahms, Alexander Zemlinsky, Hans Pfitzner, Franz Schreier, Hans Sommer és Edvard Grieg dalaival.

Kiril Gerstein Schubert Wanderer fantáziájával kirándulásra invitál országokon, műfajokon keresztül, a szigorú szonátától a variációs ciklusig és fantáziáig. Tovább utazunk Európában Haydn-nal és Brahms-szal, kettőjük zenei témáit nem vetik útlevélellenőrzés alá, hogy folytassuk Liszttel, aki számára a zongora amúgy is a helyváltoztatás eszközét jelentette, mielőtt tovább lépünk az emigrációban a gyökértelenségtől szenvedő Bartókkal.

Kettőjük életműve teljesen másképp alakult volna Schubert ismerete nélkül. Martina Gedeck színésznő – akit a magyar nézők Szabó István Az ajtó vagy von Donnersmarck mások élete című filmjében láthattak – valamint Sebastian Knauer zongoraművész segítségével Schubert életéből ismerhetnek meg egy epizódott, amikor reménytelenül szerelembe esik Zselizben, miközben az Esterházy család zólyómi ágából származó Esterházy lányokat, zongorajátékra tanítja.

Haydn már nem élhette meg ennek az operájának ősbemutatóját, és ugyan a mű nem az Esterházyaknál, hanem Londonban íródott, mégis öröm Haydn Orfeusz és Euridiké című művét a kismartoni Haydn Teremben műsorra tűzni. A darab az utolsó határvonalat, az élet és a halát közöttit taglalja: hogyan lépi át a halottak birodalmának határát Orfeusz hogy visszanyerhesse szerelmét, Euridikét. A tavalyi nagy sikerű Armida bemutatója után idén is Enrico Onofri vezényli a koncertszerű előadást. Euridiké szerepében a nagyszerű Ana Maria Labin, akit jelenleg Mozart A varázsfuvolájában hallhat a közönség a szentmargitbányai kőfejtőben. Orfeusz szerepében Krystian Adam – aki többek között Sir Gardinerrel, Abbadoval, Currentzis-szel készített hangfelvételeket– míg Genioként Alicia Amo – dolgozott René Jacobs-szal és Tom Koppmannal – lépnek színpadra. Creonte-t Fulvio Bettini, aki többek között Jordi Saval és René Jacobs irányítása alatt rögzített felvételeket, míg Corista-t Konstantin Kimmel, aki idén és tavaly négy neves dalversenyt nyert meg, alakítja. Pluto szerepében Benjamin Harasko-t láthatja a közönség.

Először rendezik meg Accademia Haydn címmel Prof. Thomas Albert vezetésével, Prof. Hille Perl, Prof. Dr. Greta Haenen, Prof. Mikyael Balkyan közreműködésével és az Akademie für Alte Musik Bremennel együttműködve Haydn közismert és még ismeretlen műveit feldolgozó nyári mesterkurzust. A fiatal nemzetközi résztvevők a vonósnégyes maraton keretében prezentálják a kurzus eredményét.

Ensemble Accentus AustriaRóka Szabolcs énekmondó közreműködésével egy különleges zenei kincsesládát nyit fel, s a 17. századi Magyarország zenei kultúrájának és stílusainak elbűvölő elegyét szólaltatja meg.

A Fesztivál zárókoncertje a mindenki által áhított harmóniára koncentrál, Haydn Harmóniamiséje mellett Telemann Les Nations zenekari szvitje csendül fel, mely arra figyelmeztet, hogy örülni kell a népek közötti kulturális egyediségnek és különbözőségeknek és nem pedig félni tőlük vagy harcolni ellenük.

A Fesztivál első hétvégéjén, szeptember 14-15-én rendezik a PAN O’GUSTO Pannon gasztronómiai fesztivált. A kastélyparkban álló Orangerie a pannon tájon végigkalauzoló kulináris felfedezőút helyszíne, ahol fenséges ételek és kitűnő borok készítői mutatják be és kóstoltatják termékeiket. A Pannon régió sztárséfjei engednek bepillantást látványkonyháikba, ahol ínycsiklandózó tradicionális ételeket és forradalmian új kreációikat készítik. Magyar részről a Mák Bistro színeiben Mizsei János séf finomságait kóstolhatják az érdeklődők. A magyar hústermékeket Fekete Zsóka Mangalicafarmja képviseli.

Meet Luv, a Die Seeteufel és a Pannatura BBQ képviselik a legújabb irányzat, a streetfood színeit. Borászok vezetésével fedezhetjük fel a pannon régió festői fekvésű, változatos szőlőterületeit és az itt készülő borokat, kiemelt figyelmet fordítva a Lajta-hegység boraira: az itt gazdálkodó borászok a gourmetfesztivál mindkét napja alatt a Lajta-hegység dübörög címmel prezentálják nedűiket. A különböző borokat mesterkurzusok keretében még mélyebben megismerhetik a látogatók. A magyar borokat az Etyeki-Kúria Borgazdaság, a Gilvesy Pincészet, a Laposa Borbirtok, Vida Családi Birtok és a Vylyan Szőlőbirtok és Pincészet képviselik.

Aki exotikumra vágyik, megkóstolhatja három burgenlandi fiatal találmányát, a HAKUMA-t, egy zöldtea alapból készült Matcha-Lifestyle italt, melyből frissítő, kreatív italokat kevernek.

Ezen a hétvégén a zenei kínálat a Jazz valamint a Balkáni és roma hangok köré összpontosul. A jazz-t Harri Stojka gitárvirtuóz valamint a Café Drechsler Trió képviseli, míg Balkáni és roma hangok színeiben az Oláh Gipsy BeatsKovács Antallal az élén, valamint a szerb roma-banda a Kal Band, legtüzesebb, az érzelmes hangokat a kivételes Naghash Ensemble keveri az egyveleghez.

A HERBSTGOLD fesztivál az érzékek harmóniájára törekszik, s ezen cél elérését segítik a művészekkel és tudósokkal folytatott diszkurzusok,az Ötórai tea valamint a Beszélgetés 6-korcímmel.

A Fesztivál keretében az Esterházy-kastélyban nyílik meg szeptember 11-én este Andrea Diefenbach és Ember Sári kiállítása Festung Fahnen Schleusen /Erődítmény Lobogók Zsilipekcímmel. A kiállítás október 5-ig lesz látható. A fesztiválhét első péntekén, 13-án 17.30 órakor a Haydngasse 1. szám alatt a Kunstverein szervezésében Ember Sári és Ralo Mayer közös kiállítása nyílik, melyet december 8-ig láthatnak az érdeklődők.

Jegyek online a www.herbstgold.at oldalon vagy a kismartoni Esterházyplatz 4. szám alatti Panevent jegyirodában a tickets@panevent.at mail cím alatt vásárólhatók.

Megosztás: