A jazz születése elválaszthatatlan New Orleanstól, ezért is viseli a város nevét a Müpa nyárzáró és egyben évadkezdő fesztiválja, a New Orleans Swing. Augusztus 30. és szeptember 1. között multiinstrumentalista zenészek és a fiatal tehetségek lépnek színpadra. Itt lesz Európa egyik legkeresettebb swingmuzsikusa, Frank Roberscheuten és a 2 milliós megtekintés felett járó videójában tíz különböző hangszert megszólaltató, a Postmodern Jukebox-ból is ismert Gunhild Carling.
New Orleansban nevezték a műfajt először jazz-nek, vagyis eleinte jass-nek, de az amerikai szesztilalom is kellett ahhoz, hogy a 20-as évek legnépszerűbb tánczenéje legyen. Ekkoriban ugyanis a korábban törvényesen működő szalonok és kabarék bezártak, helyettük tiltott italmérésekben folyt a mulatság. A százával nyíló illegális szórakozóhelyek egyre több zenészt foglalkoztattak, párhuzamosan pedig a rádió és a professzionális hanglemezgyártás is elterjedt, így válhatott a jazz Chicagótól New Orleansig jól ismert műfajjá.
Majd jött a harmincas évek, és vele a swingkorszak, melynek kialakulása a nagyzenekarok népszerűségének, valamint Earl Hiness és Louis Armstrong zenei munkásságának köszönhető. Ezt a két jelentős időszakot idézi fel muzsikájával a magyar-francia-holland zenészekből álló The Rollini Projekt augusztus 30-án a New Orleans Swingfesztivál nyitókoncertjén. A zenekar művészeti vezetője, Korb Attila korábban igazi régi vágású jazz-zenésznek titulálta magát, aki amellett, hogy saját zenekarát vezeti, a Modern Art Orchestra tagja, valamint jó néhány tradicionális csapatban játszik akár tagként, akár beugró hangszeresként itthon és külföldön egyaránt. Sokoldalúságára jellemző, hogy a nem csupán a harsona virtuóza, hanem kornetten és zongorán is játszik, de az éneklést sem veti meg. Szólistaként és zenekari játékosként is rendszeresen dolgozik azon, hogy a swingkorszakról összegyűjtött ismereteit minél szélesebb körben terjessze, és valódi ritkaságokat mutasson be a közönségnek.
A The Rollini Projekt nevében is a jazz kezdeteinek egyik méltatlanul elfeledett alakját, Adrian Rollini basszusszaxofon-virtuózt idézi. Rollini kétévsen kezdett zongorázni, két évvel később már 15 perces műsort adott a Waldorf Astoria Hotelben, tizennégy éves korában pedig már saját zenekarát vezette. Később a ’20-as és ’30-as évek, azaz a hot jazz és a korai swing korszakának keresett muzsikusa lett, többek között zongorán és vibrafonon is játszott, valamint a kor minden fontos és azóta is híres zenészével dolgozott együtt. Így ezen az estén a húszas évek fehér hot jazz stílusának krémje, azaz Bix Beiderbecke, Frankie Trumbauer, Chauncey Morehouse, Arthur Schutt és Joe Venuti repertoárja is helyet kap, de a zenészek a harmincas években éppen karrierjük hajnalán álló nagy swingkirályokat is megidézik: Benny Goodmant, Gene Krupát, Bunny Berigant, Jack Teagardent és George Van Epst is, akik mindannyian Rollini zenekaraiban játszottak.
Let’s jive! – már címében is fontos műfajt idéz a grazi jazzfőiskola növendékeiből alakult Coquette Jazz Band koncertje. A Papp Mátyás és Bartha Mátyás alapította zenekart a 2018-as Jazz Showcase-n ismerhette meg a magyar közönség, de élvezetes, táncolható műsoraikkal a régió rangos fesztiváljain és koncerttermeiben is bemutatkoztak már. A csapat fő célja, hogy újra életre keltse, megismertesse és megszerettesse a közönséggel a jazz „aranykorszakának” muzsikáját: a húszas évek gramofonos hangzását, a harmincas évek fox- és swingtáncainak lüktető zenéjét, valamint a negyvenes évek swing- és amerikai dixieland-revival stílusait.
Vendégük ezen a koncerten az egyik legkeresettebb európai swingzenész, a holland szaxofonos Frank Roberscheuten lesz, aki 15 éves kora óta vezeti saját zenekarait, majd a Montreux-i Jazz Fesztiválon való fellépés Európa-szerte keresett muzsikussá tette, mára közel 100 lemezen hallható a játéka. Játékstílusára a nagy klasszikusok, Barney Bigard, George Lewis és Edmund Hall tették a legnagyobb hatást. A tradicionális jazz népszerűsítéséért végzett munkájáért már számos díjjal jutalmazták.
A New Orleans Swing zárónapjának főszereplője, az olykor egyszemélyes zenekarként is színpadra lépő svéd Gunhild Carling lesz. Neve többeknek a popdalokat swingesítő, világhírű Postmodern Jukebox formációból lehet ismerős, de multiinstrumentalista zenészként az interneten is népszerűek videói. Van, hogy egyszerre három trombitát szólaltat meg, dobon és harsonán át a furulyáig számos hangszeren játszik, de énekel és táncol is. Svédországban televíziós műsorokból is ismert, saját zenekarával pedig többször fellépet már a királyi család eseményein.
„Igazi zenész családból származom. Édesapám trombitaművész, édesanyám hegedűn és bendzsón játszik, egyik bátyám hegedűn, klarinéton és tenor szaxofonon, lánytestvérem, Gled zongorán, alt szaxofonon, trombitán és vibrafonon, másik fiútestvérem dobon és trombitán játszik, emellett énekel. Én gyerekként trombitálni és dobolni tanultam, majd jöttek a barokk hangszerek, mára pedig valódi multiinstrumentalista művésszé váltam. Mivel már 7 éves koromban közönség előtt léptem fel, hamar megpecsételődött a sorsom, de imádom!”
– nyilatkozta egy korábbi interjúban. Egy biztos Gunhild erőteljes színpadi jelenléttel bíró művész, aki nagyon hamar lenyűgözi a közönséget. Szeptember elsején a kiváló magyar jazz-zenészek, a Budapest Jazz Club házi nagyzenekara lesznek a kísérői.