Indul az 54. Karlovy Vary Nemzetközi Filmfesztivál
Julianne Moore és Casey Affleck is vendége lesz a péntek este kezdődő 54. Karlovy Vary Nemzetközi Filmfesztiválnak. Mindketten legfrissebb filmjüket mutatják be, emellett Moore Kristály Globuszt vesz át a filmművészetben elért kimagasló művészi teljesítményéért. Magyar film nem szerepel a versenyszekciókban, de az idei Diák Oscar Díj bronzérmes magyar nyertese, az Ostrom című rövidfilm a jövő tehetségeinek programjában mutatkozik be. A múlt értékeire figyelő szekcióban Tarr Béla halhatatlan remeke, a hét és fél órás Sátántangó digitálisan felújított verziója látható a fesztivál első és utolsó napján.
Ha úgy tetszik, a huszadik századi európai film egyik csúcsa, Tarr Béla Sátántangója nyitja és zárja az idei Karlovy Vary Nemzetközi Filmfesztivál programját. A hamis próféta és a magyar alföld népe közti tragikus kapcsolatot varázslatos képi világgal megidéző film (irodalmi alapja Krasznahorkai László regénye) felújított változata idén először a Berlinalén mutatkozott be. A Karlovy Vary szereplés felébreszti a reményt, hogy a ma tán még mellbevágóbb erővel ható negyedszázados filmcsoda újabb útjára indul, s megmutatja magát a nemzetközi találkozókon. A klasszikus értékű alkotás mellett Kovács István filmrendező az új hazai nemzedéket képviseli idén az ifjú reménységeknek teret adó Future Frames elnevezésű programban. Az idei Diák Oscar Díjat elnyert diplomafilmje, a 23 perces Ostrom 1994-ben játszódik Szarajevóban, a háborúban pusztulásra ítélt város és emberi sorsok romjai között.
Hollywood egyik legszerethetőbb sztárja, az öt Oscar-jelölésből egyet végül 2015-ben elnyert (Megmaradt Alice-nak) Julianne Moore a pénteki fesztiválnyitó gálán mutatja be legújabb filmjét, az After Weddig-et (Esküvő után), magával hozza a több filmjét rendező férjét, Bart Freundlichet és filmbeli partnerét, a Tony-díjas Billy Crudupot is. (Egy másik közös filmjüket, az 1997-es The Myth of Fingerprints-t, azaz Az ujjlenyomat mítoszát) is bemutatják. Az ünnepélyes nyitóestén Moore veszi át a tiszteletbeli Kristály Glóbuszt, a záróesten pedig ugyanezt az elismerést a búcsúként vetített Learning to Drive (Vezetőtanuló) főszereplője, a nagy reménységnek számító Patricia Clarkson kapja meg.
Díjat már korábban kapott, most csak tiszteletét teszi és új filmjét mutatja be A régi város főszerepéért Oscar-díjas Casey Affleck. A #MeToo mozgalom idején botrányba keveredett rendező most egy olyan különös filmmel áll a fesztivál közönsége elé, amely egy apokalipszis utáni sötét világot mutat, nők sehol, mintha dögvész irtotta volna ki valamennyit, apa és kamaszlánya menekülni és rejtőzködni kényszerül.
Az idén a Berlinalén bemutatott Light of my Life (Életem fénye) főszereplője, írója, rendezője és producere is egyben Casey Affleck, és a kritikai visszhangból ítélve erős érzelmeket gerjesztő szituációk és párbeszédek sorjáznak közte, és a vele menekülő-rejtőzködő lányát játszó ifjú tehetség, Anna Priowsky között, (Az érdeklődést még inkább felpiszkálhatja az, hogy Cormac McCarthy regényének azonos című filmváltozatához, a döbbenetes hatású Az úthoz többen hasonlítják az Affleck-film atmoszféráját és sötét hangulatát.)
A versenyfilmek – csupa fekete ló, hiszen Karlovy Varyban A-kategóriás fesztivál folyik, s oda csak bemutató előtti, azaz ismeretlen filmeket lehet nevezni a versenybe. Végignézve a főverseny és a fiatal tehetségek versenyének listáján, tény, hogy idén kitágult a földrajzi tér, ahonnan a művek érkeztek. Európa középső és keleti tájait idén kevesebb film képviseli (magyar például nincs), ami annyiban érthető, hogy egyre több fesztivál halássza e tájak erősnek látszó tehetségeit a maga térfelére.
Van viszont egy dokumentumfilm versenyen kívül, amely iránt máris óriási az érdeklődés. Az idei cannes-i filmfesztiválon már vetítették, itt versenyen kívül szerepel a Forman vs Forman című alkotás, amelyet sokan zseniális összeállításként emlegetnek. Helena Trestikova rendező és alkotótársa, Jakub Hejna felkutatta és összegyűjtötte a cseh film nagymesteréről, Milos Formanról fellelhető összes mozgóképet, professzionális és magánjellegű felvételeket, s a híres Forman-filmekből vett idézetekkel gazdagítva az archív kincseket, összeállítottak egy soha nem látott részletekkel dús portrét, életutat arról a művészről, aki az prágai árva gyerekkortól eljutott Hollywood, az amerikai film csúcsáig. Sznobériáról szó sincs, a filmtörténet nagyjai mellett ma már történeti értékűnek mondható privát felvételeket is látunk, például Milost fürdőgatyában… Külön érdekesség, hogy a cseh művészeket és az amerikai kollégákat egyaránt személyes megnyilatkozásokkal idéző film bizonyos életrajzi mozzanatait Forman fia, Petr Forman kommentálja.
Tíz nap, sok film – idén is gazdagabbak lehetünk néhány nagy, igazi filmélménnyel. A továbbiakban a helyszínről jelentkezik:
Bársony Éva