A Jazz Showcase-en együtt a jazz jelene és jövője

A fiatal magyar jazz-zenészek számára évek óta az egyik legfontosabb bemutatkozási lehetőség a Jazz Showcase, ahol a közönség mellett hazai és nemzetközi szakemberek is figyelemmel kísérik a délutáni koncerteket. A műfaj kedvelői emellett február 8. és 10. között a Müpában olyan megismételhetetlen produkciókat is megnézhetnek, mint a Párniczky Quartet és Portugáliában az év zenészévé választott Carlos Bica közös koncertje, a Snétberger Ferenccel fellépő Solati Music estje, vagy a Karosi Júlia Quartet és a New York-i jazzélet egyik legkeresettebb gitárosa, Ben Monder közös zenei utazása.

Már tizenkettedik alkalommal rendezik meg a Müpában Közép-Európa legjelentősebb, jazztehetségeket felvonultató tehetségbörzéjét. A Jazz Showcase délutáni koncertjein biztosak lehetünk abban, hogy a fellépők között vannak azok a zenészek, akik tovább fűzik a magyar jazztörténelmet, hiszen évekkel ezelőtt itt mutatkozott be többek között Harcsa Veronika, Ávéd János, Tálas Áron, Pátkai Rozina, Gájer Bálint vagy éppen Balogh Roland. 2019-ben kilenc tehetség kap egyórás lehetőséget arra, hogy bemutassa zenei elképzeléseit. Emellett idén először nemzetközi jazztanulmányi workshop és interaktív mesterkurzus is programhoz.

Ha hívószavakat kellene találni az idei Jazz Showcase-hez, az egyik bizonyosan Bartók lenne, hiszen amellett, hogy a workshopot záró kerekasztalbeszélgetés témája, Bartók mint a mai magyar jazz „tiszta forrása”, két koncerten is főszerepet kap az életmű egy-egy részének újraértelmezése. Párniczky András gitárost a legtöbben a Nigunból ismerhetik, pedig kvartettjével is hasonlóan kísérletező utat jár be. Egyedi stílusuk a jazz mellett a kortárs klasszikus zenében és a magyar népzenében gyökerezik. A 2015-ben lejárt Bartók-művekre érvényes jogkorlátozás feldolgozások sorát tette lehetővé, Párniczky azonban egészen egyedi módon közelít a zeneszerző életművéhez.

„Nemcsak abban, hogy e combóban lényegében a gitár az egyedüli harmóniahangszer és a szólamokat a különböző hangszerek hivatottak megszólaltatni, hanem abban is, hogy (…) bátrabban és kreatívabban nyúlt bele a kompozíciókba. Úgy lazított a Bartók iránti feltétlen tisztelet béklyóján, hogy egyúttal a saját vízióit is megvalósította”

– olvasható a Bartók Electrifield c. album borítóján. Ezek a dallamok új utakat kínálnak a zenészeknek az improvizációban, s február 8-án az együttesnek ebben az utazásban két olyan külföldi sztár lesz a kísérője,  akik amellett, hogy kiváló hangszeres szólisták, játékukkal szervesen illeszkednek a zenekar unikális koncepciójához: a portugál bőgős, Carlos Bica, akit hazájában Az év zenészévé választottak, valamint az ECHO Jazz-díjas dobos, Dejan Terzić. A vendégművészek olyan muzsikusokkal léptek már színpadra vagy készítettek lemezfelvételt, mint Joe Lovano, Lee Konitz, Enrico Rava, Jim Black, Frank Möbus és Markus Stockhausen.

A szombat este fellépő Solati Music alapítója, Tzumo Árpád jazz-zongorista A Jazz Showcase egyik nagy visszatérője: 2017-ben Snétberger Quartetben, tavaly pedig a Bacsó Kristóf Triád tagjaként lépett fel a fesztiválon. Saját zenekarában a jazz harmóniakészletét ötvözi a hiphop, az r’n’b vagy éppen a neo soul jellemző stílusjegyeivel. A zenekar Tzumo szerzeményeit szólaltatja meg, de a darabok létrejöttekor jelentős szerep jut a zenésztársaknak is. Pocsai Kriszta nemcsak énekesnőként, hanem szövegíróként is közreműködik a produkcióban. Izgalmas repertoárban vegyíti saját, világklasszis kompozícióit az ismert sztenderdek eredeti hangvételű feldolgozásaival. A csapat basszusgitárosa, a zenészcsaládból származó Heilig Tamás rendszeresen játszik a Random Tripben és a Punnany Massifban. A tűpontos ritmust pedig a Berlinben élő dobos, Toni Snétberger adja. Ezen a koncerten a Solati Music debütáló lemeze anyagát mutatja be, vendégük pedig Toni édesapja, Snétberger Ferenc lesz.

„Hosszú utat tettem meg a jazzénekesi pályáig. Bölcsészkarra jártam korábban, sok mindennel foglalkoztam, viszonylag későn talált rám a jazz műfaja”

– nyilatkozta 2012-ben megjelent első lemeze kapcsán Karosi Júlia, aki bár klasszikus zenész családból származik, esztétika-filozófia diplomával a zsebében végezte el a jazz-ének szakot a Zeneakadémián. Kvartettjével főként saját, klasszikus zenéből és a modern jazzből táplálkozó szerzeményeit játsszák.

Karosi Júlia számára ugyanis a jazz hagyományain túl fontosak a népdalok és Bartók művei is, az énekesnő ezeket a belső gyökereket igyekezett felkutatni, és ezek alapján meghatározni a saját zenei identitását. 2014-ben New Yorkban megjelent Hidden Roots című lemezén kezdett el behatóbban foglalkozni ezekkel a kapcsolódásokkal. Az így született saját szerzemények és népdalfeldolgozások nemcsak itthon, de a tengerentúlon is pozitív kritikát kaptak.

„A Kodály-módszernek köszönhetően a magyar népdalokon tanultam meg a zene alapjait. Nincsenek népzenei gyökereim, mégis fontosnak tartom ezt az örökséget. A népdalok kiválasztásánál egyetlen szempont létezik, hogy melyik érint meg igazán, mert csak azt tudom feldolgozni, ahhoz tudok alázattal közelíteni”

– nyilatkozta egy korábbi interjúban. A sikereken felbuzdulva az énekesnő tovább kezdett kutatni a zenei kultúránkba mélyen beágyazott inspirációs forrás után, 2018-tól a Magyar Művészeti Akadémia ösztöndíjasaként Bartók és Kodály műveinek vokális átiratain dolgozik, amelyekből ezen a koncerten is hallhata közönség. Tálas Áron, Bögöthy Ádám és Varga Bendegúz ritmusszekciójához a New York-i jazzélet egyik legkeresettebb gitárosa, Ben Monder csatlakozik, akinek transzcendentális virtuozitása tovább erősíti majd a Karosi Júlia Quartet egyedi atmoszférájú játékát.

Megosztás: