Hogyan érdemes elkezdeni a múzeum megszerettetését már óvodáskortól? Milyen lehetséges megoldások kínálkoznak a múzeumi gyűjtemény innovatív módon történő felhasználására? Hogyan érhető el a múzeumi látogatószám növelése a szakmaiság megtartása mellett? Hogyan segíthetik a múzeumok által kidolgozott múzeumpedagógiai programok a középiskolások pályaorientációját, a tehetséggondozást vagy a hátrányos helyzetű diákok felzárkóztatását? Mitől lesz sikeres a kapcsolatépítés a múzeumok és a felsőoktatási intézmények között?
Ilyen és ehhez hasonló releváns kérdések megválaszolásához kínálnak a hamarosan megjelenő online módszertani kiadványok a vidéki kis tájházaktól az országos múzeumokig adaptálható, kipróbált megoldásokat és hiteles válaszokat.
A 15 füzetből álló, online elérhető módszertani kiadványsorozat a Szabadtéri Néprajz Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ (MOKK) által koordinált „A mi múzeumunk” program keretében megvalósított 19 múzeumi mintaprojekt műhelytitkait és tapasztalatait összegzi. Az itt leírtak hasznos inspirációt jelenthetnek a megújulásra törekvő múzeumi szakembereknek, de az élménypedagógia iránt érdeklődő pedagógusoknak is. A kiadványsorozattal a gyakorlatban kiérlelt módszerek, a múzeumi jó gyakorlatok széles körű elterjesztését kívánja előmozdítani a MOKK, mint ahogy tette azt a 2018. áprilisában szervezet Vedd át a stafétát! című mintaprojekt-konferenciával is.
A módszertani arzenált felvonultató mintaprojektes kiadványok 2019 folyamán egységes arculattal és szerkezeti felépítéssel jelennek meg: a bevezető után a mintaprojekteket megvalósító ún. mintaprojektgazdák szerzőként kitérnek az adott mintaprojekt bemutatására, adaptálhatóságára, eredményeire, megvalósult és várható hatásaira. A füzetek tartalmazzák a múzeumpedagógusoknak szóló adaptálási útmutatót és a felhasznált, illetve az ajánlott szakirodalmat is, valamint gyakorlati tippekkel, kipróbálható fogásokkal, kreatív ötletekkel, fotódokumentációval és egyéb érdekességekkel is szolgálnak.
Mitől példaértékűek az online kiadványokban bemutatott múzeumi mintaprojektek?
Olyan katalizátorként működő, egy-egy témában újdonságot alkotó modellprogramokról van szó, amelyek hasznos, sőt átvehető mintákkal szolgálnak a legkülönfélébb muzeális intézmények számára a tájházaktól kezdve a területi illetve a megyei hatókörű városi múzeumokon keresztül az országos múzeumokig bezárólag. A 19 mintaprojekt 35 hazai muzeális intézmény, 50 köznevelési intézmény, továbbá 17 felsőoktatási intézmény együttműködésével összesen 5370 tanulót bevonásával valósult meg 2017 és 2018 során. A formális, a nem formális és informális tanulást valamint a kompetencia- és készségfejlesztését támogatják a múzeumpedagógiai módszerekkel, ezen felül pedig segítik a hazai múzeumok modernizációját, hozzájárulnak a kulturális szakemberek és pedagógusok szemléletformálásához.
Nemcsak az online módszertani kiadványokra, de a mintaprojektek során alkalmazott módszerekre is a sokszínűség jellemző. Megtalálható a módszerek között a teljesség igénye nélkül például az interdiszciplináris és projekt alapú oktatás, a kooperatív tanulást támogató mozaik módszer, az angol gyökerű közösségi filmkészítés (insightshare), a témához való személyes kötődés kialakulását segítő élménykirándulás csakúgy, mint a playback színházi technikát alkalmazó színházi nevelés beépítése.
A mintaprojektek sokszínűségéről, a mintaprojekteket megvalósítók ezzel kapcsolatos izgalmas tapasztalatairól átfogó képet kaphatunk az alábbi linken elérhető írásból is, mely a Vedd át a stafétát! című mintaprojekt-konferencia kapcsán született:
A mintaprojektekkel kapcsolatos online módszertani kiadványsorozat a „A mi múzeumunk” projekthonlapján lesz elérhető az alábbi linken keresztül:
http://amimuzeumunk.hu/kiadvanyok/
A cikkben ismertetett mintaprojektek illetve a hamarosan megjelenő online módszertani kiadványok a „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” című európai uniós projekt keretében valósultak meg és kerülnek megjelentetésre. A projekt kétmilliárd forint európai uniós forrásból valósul meg 2017. február 1. és 2020. január 31. között a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ és a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár konzorciumi együttműködésében. A projekt megvalósítói elkötelezettek az esélyegyenlőség szerepének növelése, a hátrányos helyzetűek felzárkóztatása és a kulturális javakhoz való egyenlő hozzáférés lehetőségének megteremtése mellett.