+ Tudomány

Online módszertani kiadványok a láthatáron: így vedd át a múzeumpedagógiai stafétát!

A kiadványsorozattal a gyakorlatban kiérlelt módszerek, a múzeumi jó gyakorlatok széles körű elterjesztését kívánja előmozdítani a MOKK, mint ahogy tette azt a 2018. áprilisában szervezet Vedd át a stafétát! című mintaprojekt-konferenciával is.

Fotó: gratisography.com (stockfotó)

Hogyan érdemes elkezdeni a múzeum megszerettetését már óvodáskortól? Milyen lehetséges megoldások kínálkoznak a múzeumi gyűjtemény innovatív módon történő felhasználására? Hogyan érhető el a múzeumi látogatószám növelése a szakmaiság megtartása mellett? Hogyan segíthetik a múzeumok által kidolgozott múzeumpedagógiai programok a középiskolások pályaorientációját, a tehetséggondozást vagy a hátrányos helyzetű diákok felzárkóztatását? Mitől lesz sikeres a kapcsolatépítés a múzeumok és a felsőoktatási intézmények között?

Ilyen és ehhez hasonló releváns kérdések megválaszolásához kínálnak a hamarosan megjelenő online módszertani kiadványok a vidéki kis tájházaktól az országos múzeumokig adaptálható, kipróbált megoldásokat és hiteles válaszokat.

Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ – Miskolc

A 15 füzetből álló, online elérhető módszertani kiadványsorozat a Szabadtéri Néprajz Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ (MOKK) által koordinált „A mi múzeumunk” program keretében megvalósított 19 múzeumi mintaprojekt műhelytitkait és tapasztalatait összegzi. Az itt leírtak hasznos inspirációt jelenthetnek a megújulásra törekvő múzeumi szakembereknek, de az élménypedagógia iránt érdeklődő pedagógusoknak is. A kiadványsorozattal a gyakorlatban kiérlelt módszerek, a múzeumi jó gyakorlatok széles körű elterjesztését kívánja előmozdítani a MOKK, mint ahogy tette azt a 2018. áprilisában szervezet Vedd át a stafétát! című mintaprojekt-konferenciával is.

Jannus Pannonius Múzeum

A módszertani arzenált felvonultató mintaprojektes kiadványok 2019 folyamán egységes arculattal és szerkezeti felépítéssel jelennek meg: a bevezető után a mintaprojekteket megvalósító ún. mintaprojektgazdák szerzőként kitérnek az adott mintaprojekt bemutatására, adaptálhatóságára, eredményeire, megvalósult és várható hatásaira. A füzetek tartalmazzák a múzeumpedagógusoknak szóló adaptálási útmutatót és a felhasznált, illetve az ajánlott szakirodalmat is, valamint gyakorlati tippekkel, kipróbálható fogásokkal, kreatív ötletekkel, fotódokumentációval és egyéb érdekességekkel is szolgálnak.

Bihari Múzeum

Mitől példaértékűek az online kiadványokban bemutatott múzeumi mintaprojektek?

Olyan katalizátorként működő, egy-egy témában újdonságot alkotó modellprogramokról van szó, amelyek hasznos, sőt átvehető mintákkal szolgálnak a legkülönfélébb muzeális intézmények számára a tájházaktól kezdve a területi illetve a megyei hatókörű városi múzeumokon keresztül az országos múzeumokig bezárólag. A 19 mintaprojekt 35 hazai muzeális intézmény, 50 köznevelési intézmény, továbbá 17 felsőoktatási intézmény együttműködésével összesen 5370 tanulót bevonásával valósult meg 2017 és 2018 során. A formális, a nem formális és informális tanulást valamint a kompetencia- és készségfejlesztését támogatják a múzeumpedagógiai módszerekkel, ezen felül pedig segítik a hazai múzeumok modernizációját, hozzájárulnak a kulturális szakemberek és pedagógusok szemléletformálásához.

Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ

Nemcsak az online módszertani kiadványokra, de a mintaprojektek során alkalmazott módszerekre is a sokszínűség jellemző. Megtalálható a módszerek között a teljesség igénye nélkül például az interdiszciplináris és projekt alapú oktatás, a kooperatív tanulást támogató mozaik módszer, az angol gyökerű közösségi filmkészítés (insightshare), a témához való személyes kötődés kialakulását segítő élménykirándulás csakúgy, mint a playback színházi technikát alkalmazó színházi nevelés beépítése.

A mintaprojektek sokszínűségéről, a mintaprojekteket megvalósítók ezzel kapcsolatos izgalmas tapasztalatairól átfogó képet kaphatunk az alábbi linken elérhető írásból is, mely a Vedd át a stafétát! című mintaprojekt-konferencia kapcsán született:

http://mokk.skanzen.hu/pezsgo-mintaprojekt-konferencia-es-a-kiralyok-bora-azaz-mi-van-a-muzeumi-komfortzonan-tul.html

A mintaprojektekkel kapcsolatos online módszertani kiadványsorozat a „A mi múzeumunk” projekthonlapján lesz elérhető az alábbi linken keresztül:

http://amimuzeumunk.hu/kiadvanyok/

A cikkben ismertetett mintaprojektek illetve a hamarosan megjelenő online módszertani kiadványok a „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” című európai uniós projekt keretében valósultak meg és kerülnek megjelentetésre.  A projekt kétmilliárd forint európai uniós forrásból valósul meg 2017. február 1. és 2020. január 31. között a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ és a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár konzorciumi együttműködésében. A projekt megvalósítói elkötelezettek az esélyegyenlőség szerepének növelése, a hátrányos helyzetűek felzárkóztatása és a kulturális javakhoz való egyenlő hozzáférés lehetőségének megteremtése mellett.

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Népszerűek

To Top