Játékra született –  Babos Gyulára emlékeznek a Müpában

December 4-én a Müpában Babos – Da Capo Al Fine címmel tartanak koncertet, amelynek során a hazai jazz megkerülhetetlen alakjának, Babos Gyulának állítanak emléket. Babos pályájának áttekintése mellett Fekete-Kovács Kornélt, az est egyik összeállítóját szólaltattuk meg, aki több formációban is játszott Babos Gyulával.

Jegyvásárlás: Babos – Da capo al fine, 2018. december 4., Müpa

Én játszani szeretek. Öregekkel, fiatalokkal. Pont, mint a Gombóc Artúr. Ahogy ő a csokoládéval van, úgy vagyok a zenével”

– így jellemezte egy interjúban a zenéhez fűződő viszonyát Babos Gyula, akit méltán nevezhetünk a hazai jazzgitározás legnagyobb hatású alakjának. De esetében a megkerülhetetlen jelző sem túlzás: tanárként gitárosok generációit nevelte ki, zenészként pedig azok közé tartozott, aki nemcsak a jazzértőket, hanem a nagyközönséget is lenyűgözte.

Babos, akinek hangszere idén áprilisban hallgatott el örökre, maga volt a zene. Ugyanakkor, talán kevesen tudják, de első hangszere a hegedű volt, ami azonban hamar zsákutcának bizonyult: Babos nem tudott megbarátkozni saját játékával, így pár év után a hegedűt gitárra cserélte. Az pedig szárnyakat adott neki – már 15 évesen zenekarokban játszott, és egészen fiatalon legendás zenészekkel osztozott a színpadon. Annak ellenére, hogy a klasszikus értelemben vett könnyűzene inkább csak epizód volt Babos életében, tagja volt a magyar popzene egyik nagy különutas zenekarának, a Kex-nek is (ennek lemezen való újraélesztésében Babos is részt vett a kilencvenes években, de a végeredménnyel nem volt elégedett).

Babos Gyula a Müpában:

A Kex után további legendás zenekarok következtek: gitározott az itthon abszolút úttörőnek számító és Syrius-tagokat is rejtő Rákfogóban, illetve a hetvenes évek végétől tagja volt a szintén Szakcsi Lakatos Béla által vezetett Saturnusnak. Babos Gyula első szólólemeze 1988-ban jelent meg Kinn és benn címmel, de ekkor már évek óta játszott a saját neve alatt futó projektjeivel, amelynek sora egészén haláláig egyre bővült (Babos Trio, Babos Trio Plusz, Babos Quintet, Babos Project Romani, Babos Project Special, Babos’ Makrokozmosz).

Zenésztársainak listája olyan impozáns neveket tartalmaz, mint: Balázs Elemér, Borlai Gergő, Egri János, Jávori Miklós, Kőszegi Imre, Pege Aladár, Ráduly Mihály, Szakcsi Lakatos Béla, Tomsits Rudolf, Winand Gábor, de fellépett Trilok Gurtuval, Frank Zappával,Szabó Gáborral és Fekete-Kovács Kornéllal is, aki a  Babos – Da Capo Al Fine című est egyik összeállítója.  A trombitás-zeneszerző többek között a Makrokozmoszban volt Babos Gyula alkotótársa, saját jazz-rajongását is Babosnak köszönhette, ugyanis ő és tanártársaik játéka szerettette meg vele a műfajt a nyolcvanas évek végén egy nyári táborban.

A művészeti vezetésével megvalósuló koncerten szünet nélkül fog szólni a zene, Babos Gyulát saját zenei nyelvén pedig egykori tanítványai fogják megidézni. Utóbbiak kiválasztása Fekete-Kovács Kornél szerint nem volt könnyű feladat:

Akik ma ugyanis ebben az országban gitárt fognak a kezükben és jazzmuzsikát játszanak, azok mind Babos Gyula (általában közvetlen) tanítványai. Fontos volt az is, hogy akik ezen a koncerten a Gyuszi előtt tisztelegnek, rendelkezzenek a korukat meghazudtoló módon saját és egyéni hanggal; ne az történjen, hogy az illetők a Gyuszit próbálják meg utánozni, vagy hangról hangra felidézni az ő játékát.

A koncert során előkerülnek a Rákfogó, a Saturnus, a Project Romani és Special, a BALANcE és a Makrokozmosz dalai is, ezeket pedig improvizált szóló- és duóprodukciók fogják majd egymásba kötni. A zenekarok között vannak olyanok (mint például az utóbbi években újjáélesztett Rákfogó), amelyek munkásságáról alig vannak felvételek, ezek esetében pedig nagy segítségnek bizonyultak az egykori zenésztársak, így például Szakcsi Lakatos Béla, vagy éppen Kőszegi Imre.

A projektek elnevezései Babos Gyula esetében sosem egy-egy fellángolást takartak, az ő szakmai élete sokkal inkább egy évtizedeken átívelő alkotói folyamat volt, és Babos ebben kicsit a közönséget segítendő címkézte fel ezeket a felállásokat, állomásokat. A koncerten is ezeket a formációkat idézzük meg, de az est sokkal inkább egy életutat, életpályát próbál meg lerajzolni, és így most ránézve a programra, biztos vagyok benne, hogy gyönyörű koncert lesz.

A szervezők ugyanis ezt az estet nem klasszikus emlékkoncertnek, hanem csodálatos együttzenélésnek szánják, amelynek zárásaként Babos Gyula társa, Katona Klári mondja el szabadversét.

Megosztás: