Art Market Budapest (AMB), Budapest, Millenáris, B-C-D épület, 2018. október 8-14.,
Abafáy-Deák Csillag – Kölüs Lajos
Buy me
Can’t Buy Me Love énekelte egykor a Beatles. Ha szerelmet nem is, festményt, szobrot, fotót vásárolhatunk. Buy me – olvasható az egyik képen (GalerijaGallery, Slovénia). Ez a felszólítás a csábítás egyik esete is. Csábítás a szemnek, az agynak, a szépérzéknek, a gyűjtőszenvedélynek, a pénztárcának. A B-pavilonban – mintha labirintusba tévedtünk volna – a kereskedelmi galériák vitték bőrüket a vásárra. A képzőművészek bőrét. Az alkotást, ha néha absztrakt is. Gazdag volt a kínálat, a felhozatal. V4-ekre is fókuszált. A fotók külön csarnokban kaptak helyet. Vannak, akik most állítanak ki először. A Premier Galéria premierje Király Gábor festményeire épített. És egy struccra. Senki sem dugja a fejét a homokba a látvány miatt. De lehet, hogy emu volt. Csirkefejet is láttunk. 168-at! Egyből Spiró György Csirkefejére gondoltunk, és Gobbi Hildára. Drámai és groteszk pillanatokat éltünk át a csirkefejes fotókat látva. Beszippantják az embert az alkotások, kapkodtuk a fejünket, nincs az a pénz, amit nem lehet itt elkölteni. Az Art Market Budapest nem csak a Millenárison van jelen, a külső kiállítások üde színfoltok.
Nehéz választani, melyik standnak adnánk oda a képzeletbeli pálmát. A vásár ismerkedés és kommunikáció is. A művészeti világ ismerkedése és kommunikációja – önmagáról, önmagának. A látogatóknak, a vevőknek, a gyűjtőknek. Piacon vagyunk. Nagy a hangzavar, a nyüzsgés, ez senkit sem zavar. Jó, ha ismersz egy idegen nyelvet, szóba tudsz állni a kurátorokkal, a standok képviselőivel. Mindegyik AMB kiemelt művészeket, mint most a V4 művészeit. A galériák biztosra mennek, de olykor kockáztatnak is. Meghökkentő műveket állítanak a stand homlokterébe, figyelemfelhívás ez. Csalogatás. Kukkans be! Nézz rám. Nézz be ide! Lapozz bele a kiadványokba, szívd fel magad, végy egy nagy levegőt, és bírja a sarkad a járást, az álldogálást, a szemlélődést.
Az Art Market Budapestre egyaránt odafigyel a művészeti világ, a műtárgypiaci szereplők és a kultúra iránt érdeklődő hazai és külföldi közönség. Az újszerű, inspiráló művészeti tartalmak is hozzájárultak ahhoz, hogy az Art Market révén Budapest a közép-európai régió kulturális központjává válhasson, illetve ebbéli pozícióját tovább erősítse. Magyarország legnagyobb, évente megrendezésre kerülő kortárs kiállítása is, amit 2018-ban nyolcadik alkalommal rendeztek meg.
A Millenáris kiállítási csarnokaiban és parkjában végrehajtott beruházások, felújítások továbbra is biztosítják egy ilyen eseménysorozat számára a magas színvonalat. Közel 6.000 négyzetméteren mintegy 500 művész több ezer alkotását láthattuk. A 4 kontinens 25 országából érkező 100 kiállító között valamennyi jelentős hazai kortárs galéria is jelen volt. Idén először bemutatkozó művészeti központok, galériák közé tartozott: a New York-i yours mine & ours és a brüsszeli Nardone, az oszakai Systema, a jekatyerinburgi Alvitr Galéria is.
A nagyszabású képzőművészeti eseményt mintegy félszáz program, többek között performanszok, filmvetítések, könyvbemutatók és kerekasztal-beszélgetések kísérték.
Az Art Market Budapest vendégprogramja – a VISEGRAD CONTEMPORARY – a Cseh Köztársaság, Lengyelország, Magyarország és Szlovákia kulturális fesztiváljaként a visegrádi országok művészetét mutatta be, köztük Tomek Baran lengyel festőművész, Lukas Rittstein cseh szobrászművész, Robitz Anikó magyar fotóművész és Erik Sikora szlovák médiaművész alkotásait. Ezzel is reprezentálva, kézzel foghatóvá téve a nemzetközi piac számára a közép-európai művészeti élet sajátosságait, kiemelkedő értékeit és kvalitásait. Több budapesti helyszín is a V4 művészetére fókuszált: az aktuális lengyel képzőművészeti trendek keresztmetszetét az óbudai Esernyős Galéria közreműködésével bemutató, Lebegésre teremtve című tárlat helyszínének kiválasztásában szerepet játszott az Óbuda és Varsó Bemowo kerülete közötti testvérvárosi kapcsolat, a közös művészeti erőfeszítés a Visegrádi Csoporton belüli művészeti együttműködést igyekszik példázni. Az A38 Galéria kiállítóterében Collecting Visegrad címen két nemzetközi jelentőségű hazai magángyűjtemény, a Somlói-Spengler (Somlói Zsolt és Spengler Katalin) és a Dénes-Balázs (Dénes Andrea és Balázs Árpád) kollekciók anyagából mutattak be válogatást cseh, lengyel, magyar és szlovák művészek alkotásaiból.
Az acb Galéria standján többek között Esterházy Marcell, Mátrai Erik, Gerhes Gábor munkáival ismerkedhettünk meg. A Deák Erika Galéria Nemes Márton szóló showját mutatta be. A Várfok Galéria áttekintést nyújt az általa képviselt művészek (pl. franyo AATOTH, Françoise Gilot, El Kazovszkij, Rozsda Endre, Korniss Péter) munkáiból a vásár egyik legnagyobb standján. A Rugógyár Budapest a legfiatalabb kereskedelmi galériájaként mutatkozott be. A Molnár Ani Galéria standján láthattuk Waliczky Tamás műveit is, ennek azért van jelentősége, mert 2019-ben a Velencei Képzőművészeti Biennálén ő képviseli Magyarországot. A Lena&Roselli Galéria standján Incze Mózes hatalmas vászna vonta magára a látogatók figyelmét.
Az ART PHOTO BUDAPEST szekció, a régió egyetlen nemzetközi fotó vására az egész D épületet elfoglalta. Külső helyszínként a visegrádi országok fotóművészetére koncentrált a New Visegrad Photography című kiállítás a Lóvasút Kulturális és Rendezvényközpont illetve az Andrássy úti Latarka Galéria kiállítótermeiben.
A MissionArt Galéria idén fotóművekkel jelentkezett. Kondor Béla, Hajas Tibor, Erdély Miklós, Gyarmathy Tihamér fotóművei klasszikusnak mondhatók, ennek ellenére ritkán fordulnak elő a magyar műtárgypiacon. Ujj Zsuzsi, mint kortárs alkotó képviselte a folytonosságot. Szalai Dániel, a Budapest Portfolio Review győztesének sorozatát – többek között 168 csirkeportrét – mutatta be a Capa Központ standján. Johannesburg Art Gallery, mások mellett, William Kentridge, Marina Abramović és Tracey Rose képeivel szerepelt az Art Marketen.
Az Inside Art műtárgypiaci konferencia előadói között a világ több nagy jelentőségű nemzetközi vásárának alapítói és vezetői is jelentős szerepet vállaltak. Frank Lasry, a legnagyobb nemzetközi műtárgypiaci seregszemle, az Art Basel regionális vásárokért felelős igazgatója és Alexis Hubshman, az amerikai alapítású és globális jelentőségű Scope alapítója is részt vett a vásáron, miként a madridi ARCO (Carlos Urroz), a Contemporary Istanbul (Kamiar Maleki) és a párizsi Fotofever (Cécile Schall) vásárok igazgatói.
A Budapest Photo Weekend fesztivál keretében a világhírű Jimmy Nelson, valamint Thomas Hodges brit és Michel Platnic izraeli alkotók művészprezentációit, a pozsonyi Central European Center of Photography és a szarajevói Duplex100m2 igazgatóinak könyvbemutatóit láthattuk.
Az idei ArtMarket továbbra is megőrizte játékosságát, szellemességét, iróniáját. Friss kortárs alkotásokat láttunk átvitt értelemben is.