Ázbej Kristóf IN FUSION – Fúziófestészeti tanulmányok 2018 című kiállítása, 2018.09.07. – 2018.10.30., Gogol 9 Galéria, 1133 Budapest, Gogol utca 9.
Abafáy-Deák Csillag
Kifogyhatatlan paletta
Ázbej Kristóf Fúziófestészeti tanulmányok című kiállításán több mint hatvan festmény látható. Az a benyomásom, mintha egy kvázi művészeti lexikont forgatnék, ahol összekeveredtek, szétszakadtak nemcsak a lapok, hanem a motívumok is kiléptek helyükről, önállósodtak és más elemekkel egyesültek. A fontos kifejezés, az egyesültek. Annak ellenére, hogy a legkülönfélébb korok művészeinek alkotásaiból és stílusaiból áll össze a kép, legyen az Warhol vagy Erwin Wurm, Picasso vagy Klimt, ezekből a legkülönfélébb motívumokból egy új és megismételhetetlen alkotás jön létre. Miközben másik tulajdonsága ezeknek az új képeknek éppenséggel az, hogy másolhatók, ugyanolyan minőségben sokszorosíthatók, mert ezek mind ún. giclée nyomatok.
Paradoxon ez, mivel megkérdőjelezi az eredeti műalkotás egyediségének fontosságát, kölcsön vesz motívumokat az elődöktől és kortársaktól, ahogyan ma a kortárs írók gyakran vendégszövegeket építenek be műveikbe, úgy Ázbej is, ún. vendégképekből ötvözi eggyé alkotását. Úgy olvasztja egybe a legkülönbözőbb elemeket, hogy tökéletes összhangot teremt az ellentétek között, annak ellenére, hogy meglepő, szokatlan, sőt néha sokkoló a látvány.
Csak apránként ismerjük fel egy-egy alkotó művének kis részletét, sok motívumot nem is tudunk beazonosítani, felismerni, de lenyűgöz a látvány. Kutatni kell agyunk mélyén, ismeretünk tárházában, hogy felismerjük, mit is látunk. Nem a művészeti kánont írja át, inkább arra alapoz, ám váratlan asszociációs technikával ébreszti fel a nézőben a kíváncsiságot, hogy mozaikokból kirakhassa a kép eredetijét.
Kezdetben volt a portré. Több évvel ezelőtt fuzionista kiáltványának megalkotása után egy portrésorozatban tömörítette a művészettörténetből kölcsönzött motívumokat. Fejben dőlnek el a dolgok. Ezt a sorozatot egész alakos képek, aztán tárgyi világ, a luxusautók világa és természeti képek, majd kettős alakok követték, és a h(ősök). Most új sorozatokat is látunk, pl. Gauguinra utaló sorozat, Madonna kisgyerekkel.
Találunk visszatérő motívumokat, nem föltétlenül ugyanattól az alkotótól, ilyen pl. a kulcs, a mobiltelefon, és amire figyelni érdemes, a kezek. Minden a kommunikációról szólna? Mert a kéz is az és a kulcs is, ha nyit, vagy zár. Minden mindenhez kapcsolódik és kapcsolható, csak meg kell találni a nyitját. Ez a megtalálás játék is, de nincs hozzá adva játékszabály. Szabadon játszhatunk. Szabad a játék. A néző pontosít, a néző állítja fel a végső modellt. Elemzi a kép struktúráját, és kísérletezik, elveti a felmerült megoldást, és újat keres. Mintha egy kincskereső lenne. Összefüggések tár fel, vesz észre. A fúziós kép alkimistája lesz a néző.
Ázbej Kristóf palettája föl se mérhető, mert palettáján föllelhető a világ számos festménye, az egész művészettörténet, végtelen kombinációs lehetőségekkel. Képekkel fest, azt használja ecsetként, illetve rögzíti a felületre mozaikról-mozaikra. Festéke soha se fogy el. Ázbej Kristóf kritizál is. Finoman, áttetszően. Nem mondja meg, számára mi az eredendő, az elsődleges. A másolat erejét mutatja meg. A másolásét, mintha Leonardo festőiskolájában lennénk. Több festő fest egy képet, vagy másol. Kézjegyüket adják. A kép szignója mégis csak egy személy, egy alkotó nevét jelenti.
Képeit a határtalan szinonímiáival jellemezhetjük: terjedelmes, kiterjedt, végtelen, beláthatatlan, feneketlen, szertelen, végeláthatatlan, vég nélküli, kimeríthetetlen, nagy kiterjedésű, mérhetetlen, mértéktelen, túlzó. Van-e olyan mű, amellyel azonosulni tudunk, és ha igen, miért? Az önazonosság kérdése, amit a fúziós képek felvetnek, napjaink egyik fő kérdése. …a modern művészet programja a korlátlan önkifejezés és a korlátlan személyiségmegvalósulás tanítása, már-már utópiája volt. (Perneczky Géza: Kapituláció a szabadság előtt, Jelenkor, Pécs, 1995). A szabadság sokszínűségét látjuk. Minden szabad. Átfesteni, átvenni, megtartani. All inclusive módon. Csobbanás és láblógatás örömével. Akár Ázbej Kristóf módra.
Kölüs Lajos
Kötési energiák
Ázbej Kristófra az általa meghirdetett Győztes Stratégia (hibrid diszciplína) szellemében alkot, műveiben gördülékenyen folytatódik az egyesülés, az egybeolvadás, kreatív módon, alternatív regisztereket létrehozva. Lázadás ez az elitkultúra, a művészet öröksége, a művészet mindenhatósága ellen. A hagyomány ellen. Az ismétlés ellen, miközben Ázbej Kristóf is ismétel, egészében és részletekben.
Művei számomra olyanok, mint egy fehér doboz (white cube), vagyis vizsgálat tárgyát képezhetik. Az egymásnak is ellentmondó részletekből kell a nézőnek kihámoznia a múltat (a művészettörténeti utalásokat, régi festők műveit), a bizarr azonosságból a különbözőséget, a képi elemek komplexitásából a láthatót azonosítani és megérteni.
Első látásra akarjuk rendezni a képi elemek, részletek egymáshoz való viszonyát, rendjét. Az AHA élményt nem tudjuk elkerülni, mert akaratlanul is szembe kerülhetünk a megoldás váratlan, intuíción alapuló felmerülésével, megértésével, vagy még inkább a megoldás közelségének érzésével. Beugrik egy részlet, sőt sok részlet. Elveszünk a részletekben, és mégsem. Ezért Győztes Stratégia Ázbej Kristóf alkotási módszere, mert ami összeáll (nevezhetjük mutánsnak is), ami egyesül az erősebb lesz, mint a kép bármelyik eleme. Az alkotói módszer fogja össze a részleteket, alakítja át a képi elemeket.
Egy-egy részlet a minimális információ, amely az egész mű értelmi maximumát hozza létre. A figurativitás világába kalauzol bennünket, és ezzel olykor elfedi, hogy absztrakt képi elemek is találhatók a keretben. Idősíkok és időhasadékok között járunk-kelünk. Mintha időutazók lennénk. Szellemes, eredeti és ötletes megvalósítással és kifejezéssel. Életet lehel a részletekbe. A fúziós technika eredményeként olykor rémisztő figurát látunk, arcban, alakban. Démoni alak jön létre. Vagyis mintha túlvilág üzenne általuk, metafizikai világba vezetnek a képek. Az irracionalitás világába.
Ázbej Kristóftól nem áll messze az ironizálás, sőt a gúny sem. Merészen él a groteszk elemekkel. Szándékoltan ront és illeszt össze olyan elemeket, amelyek nem illenek össze, vagy helyesebben nem illenének össze. Mégis összeillenek. Harmonizálnak. A régi, felhasznált képek hatására, emlékezetére épít, arra az élményre, amelyet a néző tudatában és tudatalattijában őriz. A sémára, a hasonlóságra, a formára. A forma erejére és szimbolikájára. A kiállításon új elem az anya gyermekével motívum. A teljességigény, a kötődés, a stabil érzelmi kapcsolat, az otthon melegének, a biztonságnak és a családi harmónia fontosságának hangsúlyozása, idill nélkül. Az emberi kapcsolatok válságát éljük. Ezek a képek felhívások is. Az anya-gyermek kapcsolat sorsdöntő szerepére mutatnak rá.
A giclée (ejtsd: zsiklé) francia szó, jelentése: fröcsköl. Az elérhető legmagasabb nyomtatási minőséget jelenti, tintasugaras nyomtatási technikával, savmentes, archív alapanyagokra. Ezen felül egy művészeti kiadási mód. A divat és a művészet fúzióját is látjuk. Gondoljunk a Lamborghinikre. Gesztus festészet is Ázbej festési módja. A tömegélményt használja fel és rejti el fúziós képein. A régi képekre rárakódott kontextusokat oldja fel, szünteti meg, olykor ezekre a régi kontextusokra játszik rá. Globalizálja a művészi élményt, egységesíti, formalizálja. A képi nyelvezete nem nyelv (szöveg)-függő. Ellenkezőleg, vizuális. Időben és térben. Sőt piacorientált. Eladható. Egy képben több kép van. És nem kell fizetni a részletekért. Vihetjük az egészet. Fejben. A felismerés élményével. Van még mit pótolnunk a művészettörténetéből.