A Szerk. avatar
2018. január 25. /
, ,

A magyar politika nyíltan megszakította kapcsolatát a morállal – Az Élet és Irodalom 2018/4. számából

Az Élet és Irodalom új számát a kulturális cikkek rövid részleteivel ajánljuk.

FEUILLETON

Fried Ilona A Tingel-Tangel Színháztól Auschwitzig címmel írt esszét a náci táborok színházi előadásairól.

„A holokauszt idejének színházáról a nyolcvanas évek vége, a kilencvenes évek eleje óta többek között jelentős angol és német nyelvű szakirodalom jelent meg. Egyre több fennmaradt dokumentumot, naplójegyzeteket, leveleket, műveket adtak ki, s a kutatók tanúkat is meg tudtak szólaltatni, akik emlékeikről beszámolhattak. Mindez szélesebb körű betekintést engedett abba a döbbenetes világba, amely a nélkülözés, a kínzások és a halál közelsége ellenére is a kultúrába menekült, s a kultúrán keresztül remélt életben maradni.
A náci megszállások idején több gettóban is tudunk kulturális, sőt színházi, zenei tevékenységről, így például lengyel gettókban vagy a vilniusi és rigai gettóban. A kulturális élet elviselhetőbbé tette a mindennapokat, s gyakran igyekeztek dokumentálni is a tevékenységeket a jövő számára.”

KÖVETÉSI TÁVOLSÁG

Kálmán C. György Áttűnés a mesébe címmel írt kritikát Kiss Judit Ágnes A halál milongát táncol című regényéről.

„Ha sokkal többet tudnék a természetfeletti beavatkozások mozgatta, tündérek és ördögök beavatkozásával működtetett cselekményű, apokaliptikus vagy meseszerű népszerű regényekről, pontosabban fel tudnám mérni, milyen széles az a mezsgye, ahol Kiss Judit Ágnes egyensúlyoz. De annyit azért látok: rendkívül ügyesen oldja meg a dolgot. Ez többek között annak a szelídségnek köszönhető, ahogyan olvasóját bevonja ebbe a regény során lassan megváltozó konvenciórendszerbe: nem várja el, hogy higgyünk neki (vagy szereplőinek), nincsenek mindentudó kinyilatkoztatások, elbeszélői szólamok a világvégéről, mély bölcselkedések, ítéletek. Inkább szomorkás mese, mintsem hisztérikus figyelmeztetés. Ha van benne játék, az sem a felszínen: nem akarja megsemmisíteni, felfüggeszteni vagy ironizálni a világvége fenyegetését. Csak hát az evilág a fontos: a vágyak, szenvedések, a betegség, a nyomor, a vonzalom és a gyűlölet.”

KÖNYVKRITIKA

Weiss János írt recenziót Kis János A politika mint erkölcsi probléma című könyvéről.

„Kant azt mondta, hogy szubjektív értelemben a politika és a morál vitája fennáll (és lehet, hogy mindörökké fenn is fog maradni). Kis János könyve egy látens kordiagnózisra látszik utalni: a rendszerváltás utáni időszak a politika „demoralizálásának” korszaka. Az 1994-es választások után Tamás Gáspár Miklós ezt írta a (baloldali) szavazókról: „Nem hisznek a politikai szabadságban. Azt hiszik, hogy az intézmények tevékenységét az önző csoportos és magánérdek irányítja. Meg vannak róla győződve, hogy a hatalom gonosz, továbbá elkerülhetetlenül korrupt. Azt gondolják, hogy a politika maga ezt csak fokozza.” (Beszélő, 1994. július 7, melléklet, 9.) A politika így (az ő szemükben) elvesztette a maga morális töltését, vagy pontosabban a maga morális impregnáltságát. Aztán jó tizenöt évvel később a magyar politika nyíltan meg is szakította a kapcsolatát a morállal. Az emberek most megkapták, amit korábban csak úgy láttak. Ilyen körülmények között, és ezekre válaszolva született ez a könyv.”

VERS

A versrovatban Őry István és Tatár Sándor versei szerepelnek a héten. Az alábbiakban Tatár Sándor hosszabb versének egy részlete olvasható:

Van, aki alkot, van, aki felköt
Van, aki ritka, van, aki legtöbb
Van, aki alhat, van, aki ellhet
Kinek a balfasz, kinek a belbecs
Kinek a laptop, kinek a lépték
Kinek a harcok, kinek a mércék
Kinek a héják, kinek a vércsék
Kinek a csalogány, kinek a seregély
Kinek a papagáj, kinek a meredély
Kinek a feldobó, kinek a falazó
Kinek a felező, kinek az alazó
Egyiknek hegyező, mást cserben hagy a szó

PRÓZA

Kolozsi László, Marton-Ady Edina és Scheiner Dénes prózája mellett Kemény Zsófi tárcája olvasható.

Részlet Kemény Zsófi Életvezetési gyakorlat című írásából:

„Au egyetért Norbival, ez már nem is ugyanaz, a fíling, jaj, a fíling az hova tűnik. Bodor autója zöld, és 18-as van ráírva, a 17-es autó elromlott, pedig azt akarta, azt tudja legjobban kezelni, mert az engedelmeskedik neki, ki tudja miért, neki a dolgok engedelmeskednek, illetve nem is a dolgok úgy általában, de a 17-es autó igen. Talán megbirkózik a 18-assal is. Bercinek mindegy, melyik autót kapja.
Mielőtt felhúzzák a fejükre a kötelező levegőszűrő-zsákot és rá a sisakot, még zordan egymásra néznek. A grimaszok, amiket a sisak alatt a teljes verseny alatt vágni fognak, nagyon hasonlók a következő múltbeli helyzetekben vágott grimaszaikhoz: amikor Au egyszer talált két mikrofont a vécékagylóban egy hosszú éjszaka után. Amikor Bodor meglátta, hogy leszerelték a hintát a farkasréti kertjükben, mert kellett a hely az anyja bonsai-melegházának. Amikor Norbi azt hitte, hogy kirúgatta a matektanárát, aztán rájött, hogy őt rúgták ki. Bercinek mindig olyan az arca, mint a sisak alatt.
A verseny háromkörös.”

TÁRLAT

Széplaky Gerda Ország Lili és Fábián Noémi kiállításáról írt.

„Fábián művei Ország Lili: Jelek című monotípiája köré szerveződnek, ami szintén a múlthoz való viszonyt tematizálja. Ország az emlékezet problémájához a zsidó kultúra írásos hagyománya felől közelít, a héber betűkből, a kapu-, illetve sírkő-motívumból sajátos kompozíciót hozva létre. A múlt nála is roncsolt: a betű nem jut el a konkrét jelentéshez, a képiség ereje révén mégis szakrális tartalmat nyer. Az 1976-ban készült mű a kollektív emlékezet „papirusza”: palimpszesztként egymásra íródó rétegeket enged előtűnni. Az évezred fordulója körül készült Fábián-munkák, a „viasztáblák” a személyes múlt feldolgozására tesznek kísérletet. Előbbi a fehér papírra rótt írásjelekkel hűvös, objektivizáló hangulatot teremt, ugyanakkor a feketén kanyargó motívumok hálójából mégis fájdalmas hangoltság, a múltra való emlékezés sötétsége árad; utóbbi a viasz melegbarna színe, elképzelt forrósága révén érzéki elevenséget, közvetlenséget, a jelenvalóság illúzióját sugallja.”

(Hiányjelek – Ország Lili és Fábián Noémi kiállítása a Síp12 Galériában március 25-ig látható.)

TÉVÉ

Grecsó Krisztián tévékritikája Baranyi Ferenc Olvasólámpa című, most ismételt műsoráról szól.

„Már a harminckét éves tévéadás előtt, melyről írandó vagyok, történt egy megrázó semmiség velem. Az új (pesti) Jelenkor Kiadó közzétett három tucat fontos fotográfiát a nem is annyira közelmúltból. Nyolcvanegyes képek, már megint Mészöly, a nagy író hatvanadik születésnapját ünneplik kollégái, barátai tisztelői, Csoóri Sándortól Konrád Györgyig, a ragyogóan szép Esterházy Gittától a szintén feltűnően fess Morcsányi Gézáig. Régi asztali mesékből tudom, hogy a vendégek javarésze ugyanúgy emlékszik arra a napra: mint egy visszahozhatatlan családi ebédre, ahol még élt a nagypapa, a nagyság, a történelem, ahol még a mama ki tudta békíteni a széttartó generációkat, volt közös hit, alap, hogy a gigantikus író születésnapja, nyolc évvel a rendszerváltás előtt volt az utolsó pillanat, amikor még volt… És ezt a mondatot nem tudom befejezni, mert mindenképpen hamis, túlzó és negédes lesz. Nem tudom, mi volt.
De volt valami, az biztos. És ugyanezt a valamit értem tetten hétfő éjjel, amikor egészen véletlenül belefutottam Baranyi Ferenc egykori tévéműsorába.”

Mindez és még sok jó írás olvasható az eheti Élet és Irodalomban.

Az ÉS elérhető online is.

Megosztás: