A közép-kelet-európai bizonytalanság különböző változatai

A Molnár Ani Galéria működésének tizedik évét, 2018-at, már új helyszínen kezdi meg. Nyitókiállítása csoportos tárlat, amelynek munkáit a kiállítást kurátorként is jegyző Molnár Annamária az Issues of Uncertainty tematika köré építette, illetve hívta meg a többségében közép-kelet-európai alkotókat. A különböző médiumú, jellemzően konceptuális munkák a bizonytalanság nagyon különböző változatait jelenítik meg: a múlt és a múlthoz való viszony bizonytalansága éppen úgy jelen van, mint az avantgárd jelek és meggyőződések (erejének) bizonytalansága, vagy akár a kereszt mint vallásos és profán szimbólum használatának bizonytalansága, az identitás megőrzésének, megőrizhetőségének bizonytalansága, társadalmaink értékrendszerének bizonytalansága, és egészen tágan: a jelek — képek és szavak viszonyának — bizonytalansága, lent és fent bizonytalansága.

A döntően külföldi kiállító művészek között megtaláljuk az IRWIN egyik tagját, Roman URANJEKet, aki a szintén ex-jugoszláv Radenko MILAKkal együttműködve Dates címmel összekapcsolja az At Least One Cross A Day After 1.1.2002 projektjét az utóbbi 365 Images of Time sorozatának képeivel – különös, történetek és történelmek, avantgárdok és hitek között lebegő, folyamatosan elmozduló diptichonokat létrehozva így. A spanyol Carlos AIRES Disaster sorozatából mutat be képeket: ezek a kollázsok egy-egy nemzet papírpénzére helyezett, arra reflektáló talált fotóval válnak markáns politikai üzenetté. A Londonban alkotó horvát Tina GVEROVIĆ Soft Touch – Makings of Europe című, négy grafikából álló sorozata a kontinens alakulásait, a határainak esetlegességét jeleníti meg. Az Ljubljanában élő orosz Vadim FISHKIN egy égfelé törő hatalmas növény szárává alakított colstokján a ruhacsipeszek mint megannyi tövis nőnek ki; egy ki tudja miféle célú mérés-sorozat (Count up, Count down) eredményeit örökítik meg az 1994-es munka e részletei. A Hongkongban élő WALICZKY Tamás megkapó szépségű animációja, a Marionettes összecsukló állat és növényfejű embereket mutat meg: e figurák előrelátható összeomlása finom ritmusra zajlik, ám hogy miért ők és miért így pusztulnak el, az bizonytalan. A Tallinból érkező FARKAS Dénes terek – képek – szövegek áthatásában és feszültségében működő munkái, mint a kiállításon bemutatott ‘of places no longer being separated is az érzékelés, a tudás, a létezés szinte egzisztencialista bizonytalanságának kifejezései. FORGÁCS Péter videó munkája Bán Zsófia Méreg című, Karády Katalin meseszerű, fiktív Sao Paolo-i életének egy szeletét sűrítő novelláját vizualizálta: a szerző ellenfényben ülve olvassa írását, Forgács pedig Bán édesapjának brazilíai házimozijának kollázsával, kiemelt szövegrészekkel fedi őt el, tovább erősítve az egykori díva emigrációs identitásválságának alapnarratíváját.

Horányi Attila, művészettörténész, MOME

A Molnár Ani Galéria tárlatán szereplő művészek mind nemzetközileg elismert alkotók, akik jelentős intézményekben és biennálékon szerepelnek. A 2017-es Velencei Biennálén Tina GVEROVIĆ, Radenko MILAK, Roman URANJEK és a berlini Podnar Galéria által képviselt Vadim FISHKIN munkája volt látható, akinek az volt a negyedik velencei szereplése. FARKAS Dénes Észtországot képviselte Velencében 2013-ban, míg FORGÁCS Péter 2009-ben a Magyar Pavilonban állított ki. Carlos AIRES a Bukaresti, WALICZKY Tamás pedig Lyoni és a Sevilla-i Biennálékon vett már részt. Az Issues of Uncertainty kiállítás így várhatóan kiemelkedő színfoltja lesz nemcsak a galéria programjának, de a hazai művészeti színtérnek is.

Megosztás: