Színtiszta rockandroll, élvezet, értelem és érzelem – ez az Art Capital Szentendrén

– Csak kiállításmegnyitóra ne menj!

De lám, nem fogadtam meg festőbarátom tanácsát, 24 óra alatt hármat is végigkornyadoztam az Art Capital első napja óta. És valóban: biztos vagyok benne, hogy a politikusok, megnyitóbeszédre készülvén rákattintanak a kiállításmegnyitószöveg-generátorra – ami telefonjukban a tanévnyitóbeszéd-generátor-app mellett van -, s ezért mondanak vernisszázsokon olyanokat, hogy „Szentendre a Dunakanyar gyöngyszeme, elgondolkodtató tárlat, megállít az élet rohanásában” stb.

Pedig az Art Capital, Szentendre most megnyílt nagyszabású képzőművészeti fesztiválja színtiszta rockandroll, élvezet, értelem és érzelem, amiben nincs helye közhelyeknek.

Egy hónap kortárs képzőművészet, rengeteg kiállítással, eseménnyel, programmal. Stendhal-szindrómára hajlamosakra veszélyes is lehet!  (De igazságtalan vagyok: Gulyás Gábor, dr.Máriás, Nina Jeza, Peter Tomaz Dobrilla és Robert Runtak jól nyitnak tárlatot.)

drMáriás, aki tud megnyitni

Az elsőként megnyílt, MIG21 kiállításon 12 ország képzőművészei fogalmazzák meg a migráció problémáját.

És akkor most tedd le, hogy ezügyben melyik táborhoz tartozol, blokkold a migráns szóra felböffenő bármely irányú sztereotípiád.

Mert ez a tárlat nem a hazai, kétpólusú hozzáálláshoz ad itinert, hanem sok szemszögből vizsgálja a jelenséget. Van fotó szíriai menekültekről, van 1971-es szerb film a talajvesztettségről – Jovan Josa Jovanovic -, és van burkába öltöztetett, élethű Ferenc pápa szobor. (Metod Frlic)

Engem legjobban megint az oroszok érintettek meg, éspedig az AES+F művészcsoport. Lenyűgöző videóinstallációjukban az egész kurva XXI. századot megfogalmazzák. A nyitóképben gyönyörű férfiak fekáliát ömlesztenek a világra, majd bizottságok szortíroznak, öltönyösök liftre várakozás közben hivatalos arccal bámulnak vissza, tömegek fogyasztanak tömegterméket, és utolsó utáni lehetőségként belebegnek valamiféle Hieronymus Bosch-szerű szárnyas, kétfejű hal-hüllő-emlős angyalok, és felkínálják az emberiségnek a másik lehetőséget. Miközben zúg az orgonamuzsika.

De nem spoilerezek. Ezt látni kell!

Mint ahogy ugyanezen alkotók Iszlám project nevű képsorozatát is, melyen Európa metropoliszai vannak Houellebecq-i vízióval megalkotva: nézd meg Berlint, Párizst, Moszkvát és a többi várost, az iszlám fundamentalisták hatalomátvétele után.

A látogatók bénultan állnak a képek előtt.

Aztán megint hidegből melegbe, amit a volt jugoszlávok annyira tudnak, mert átélték a tragédiát: a következő folyosón szembejön Srebrenica – Mladen Stikinovic fotói és filmje -, és egy sötét szoba, ahol valaki magzatpózban guggol a sarokban, a következő ütéstől rettegve. (Zarko Baseski) Továbbmész, és egy emberi bőr lenyúzva, mint trófea. (a cseh Ján Macko alkotása) Aztán Világkormány infografika a globális kontrollról.

Zarko Baseski: Szembenézés

Filmek, fotók, installációk, festmények, élethű szobrok: ezek a bolond művészek mindent megtesznek azért, hogy felébredj és a saját gondolataidat gondold. Jöjj Szentendrére, és lásd a világszínvonalú kiállítást a világról, amiben élsz.

Welbach Lola

 

Az Art Capital 18 napon át tartó programsorozatának középpontjában a képzőművészet áll. Szentendre belvárosában gyalogosan könnyen bejárva, ez idő alatt 18 tematikusan összekapcsolódó kiállítást tekinthető meg, irodalmi, filmes és zenei programokkal. A minden kiállításra érvényes, teljes árú napijegy 2000 Ft, az egész időszakra érvényes bérlet 6000 Ft. A kiállítások vendégeinek kedvezményes árú művészmenü kapható naponta más étteremben.

Megosztás: