nyitókép: Kiállítási enteriőr a Muhamed című film jelenetével. (fotó: Deim Réka – artportal.hu)
Nagyszabású Tarr Béla-kiállítás látható Hollandia legkomolyabb filmes múzeumában. A pályáját A torinói ló után lezáró magyar filmrendező egy rövidfilmet is forgatott a kiállításhoz. Az Artportal ott járt:
A látogató (…) elkerülhetetlenül önvizsgálatra kényszerül, ahogy szemtől szemben áll Tarr szereplőivel a menekültválság kontextusába helyezett kiállítás sötét termeiben. A kiállítás társkurátora Tarr Béla, aki erre az alkalomra készített rövidfilmmel egészítette ki a már lezártnak tekintett életművét.
A drótkerítéssel körülvett határt imitáló installáció és a rendező által válogatott, menekülteket ábrázoló fotók és híradó részletek az első pillanattól kijelölik a kiállítás kiindulási pontját. Megviselt arcok és embertelen körülmények képei vetítik előre az életművet végigkísérő motívumot: a lesújtó emberi valósággal szembeni tehetetlenség és az emberi méltóság paradoxonát.
A kiállítás termei a Tarr-filmek hangulatát idézik, képpel, installációval és természetesen Víg Mihály zenéivel.
A következő terem témája a jövőbe vetett remény egyetemes szimbóluma, a Gyermek. Belépve a Sátántangó (1994) magára hagyott kislányát, Estikét (Bók Erika) találjuk magunkkal szemben, amint halott macskáját cipelve gyalogol a földúton.
- Az teljes beszámolót az artportal oldalán találod.
- Tarr Béla a Librariuson.