Maren Ade vígjátéka, a Toni Erdmann német versenyfilm vezette szerdán valamennyi francia és külföldi lap pontozási listáját a félidejéhez érkezett 69. cannes-i fesztiválon. A fesztiválozókhoz hasonlóan a francia és a nemzetközi sajtóból is egyöntetűen a pénteken bemutatott német alkotás váltotta ki a legnagyobb lelkesedést az egyébként nagyon erős idei mezőnyben – számol be a helyszínről Venczel Katalin, az MTI munkatársa.
A Screen nemzetközi filmes lap pontozási listáján a maximális 4-ből 3,7-et kapott, és a Le Film Francais francia filmes lap kritikusainak többsége is a Bukarestben játszódó, háromórás, felnőttkori szülő-gyermek viszonyról szóló vígjátéknak adná az Arany Pálmát.
“Ez egy olyan film, amely sokakhoz szól, mert egyetemes és érdekes a mondanivalója. Vicces, ugyanakkor nagyon komoly témáról szól. Egyrészt a szülő-gyermek viszonyról, de általában arról is, hogy mihez kezdünk az életben” – hangsúlyozta Philippe Rouyer, a Positif című francia filmes magazin kritikusa. “Nagyon jók a színészek, nem valószínű, hogy a filmet ne díjazná a zsűri” – tette még hozzá.
Scott Roxborough, a The Hollywood Reporter című amerikai filmes magazin tudósítója szerint miután német film nem nyert Arany Pálmát Wim Wenders 1984-es Párizs Texasa óta, a Toni Erdmann valószínűleg “kapni fog valamit”.
A nemzetközi listákon a második helyen a Cannes-ban visszatérő vendégnek számító Jim Jarmusch költői filmje áll, a Paterson. A 63 éves amerikai rendező 11. alkalommal kapott meghívást a versenybe, és a Le Figaro című francia napilap szerint “igazi meglepetést okozott”. Egy harmóniában élő fiatal pár, egy buszsofőr és háztartásbeli felesége banális hétköznapjait ódaszerűen feldolgozó film a brit The Guardian szerint egyszerűen “maga a gyönyör”.