2009-ben indult az a különleges fényképészeti tanulmány, amely azt tűzte ki céljául, hogy Izrael ismert és eddig ismeretlen oldalát mutassa be. A feladatra 12 neves fotóst kértek fel, köztük Martin Kollar szlovák fotográfust, aki a legfiatalabbként vágott bele az egy éves kalandba. A szürreális sorozat, mely a Field Trip névre hallgat, végre Magyarországon is látható, a Capa Központban október 5-ig várja a nagyközönséget.
Az izraeli munkára kiküldött fényképészek a modern történelem egyik legvitatottabb földrajzi zónáját bármiféle megkötés nélkül dokumentálhatták. A fotósok – akik közt olyan nagyágyúk is voltak, mint Josef Kudelka vagy Gilles Perres – igyekeztek úgy feltárni a terület kulturális és szociális oldalát, mely eddig kevésbé volt ismert a nagyérdemű számára.
Kollart, az egykori Csehszlovákia szülöttét a fal és az elszeparált világ gyermekkori élményeire emlékeztette, melyet egy korábban, az Independentnek adott interjújában fejtett ki:
A Vasfüggöny miatt a világ akkoriban kettészakadt: volt a jó meg a rossz oldal és mi teljesen el voltunk szakítva egymástól. A kommunizmus megdöntéséig nem tudtam utazni és gyakran csapdában éreztem magam. Izraelben hasonlót tapasztaltam.
A fotós tudatosan kereste azokat a helyszíneket, melyeket dokumentálni akart, de gyakran meggyűlt a dolga az izraeli rendőrséggel. Sokszor állították meg gyanús viselkedés miatt és nem egyszer érezte úgy, hogy figyelik.
Nem akartam olyan helyeket fotózni, ahol már történt valami, inkább azokra a területekre fókuszáltam, ahol úgy éreztem, valami fog történni. Máshogy akartam Izraelt dokumentálni, mint ahogy eddig tették. Remélem sikerült.
Sikerült. A képeken van minden: napszítta föld, furcsa építészeti alkotások és gyomorforgató tudományos eljárást bemutató események is. A lebombázott házak között bizarr absztrakt installációkat láthatunk a megmaradt lomokból. A képeket nézve felmerül a kérdés: ez valóban a valóság vagy megrendezéssel van dolgunk? Nem tudjuk hol kezdődik a valóság és hol a fikció. A látottak azonban valóban megtörténtek, a szürreális képek a legnagyobb bizonyítékai, hogy ez a világ valóban létezik.
A fotók még erősebbek lesznek azáltal, hogy mindenféle verbalitást kerülnek: nincsenek leírások, helyszínek vagy feliratok.
Hogy miért egyedülálló Martin Kollar Field trip sorozata, legjobban a kiállítás kurátorának, Barakonyi Szabolcs szavai mesélik el:
Különösen dolog lehet úgy élni, hogy az embert már nem érik meglepetések. Úgy látszik, hogy Martin Kollarral mégis ez történt. Ezt az összes itt látható és az összes többi kép is jól bizonyítja, és mint minden jó fotós, ő is arra tesz kísérletet, hogy valami olyasmit lássunk amit még nem. A kísérlet elég jól sikerült, a látvány az amire nem számítottunk, amit eddig el sem tudtunk képzelni.