Amikor a múzsák még képesek voltak a csókra

Kokoschka babája címmel készül a Müpa és Gergye Krisztián Társulata előadása, szoros együttműködésben az osztrák balerinával, Gloria Benedikt-tel. Szeptember 13-án a Müpában látható előadásuk felidézi Gustav Mahler korát, és a XX. század történelmén átívelő utazásra invitálja nézőit, egy legendás szerelmi történet párhuzamában.

Gloria Benedikt és Gergye Krisztián nem először dolgoznak együtt. 2013-ban a Szépművészeti Múzeum Egon Schiele kiállításának társprogramjaként mutatták be az “egoegoego” című nagy sikerű koprodukciójukat. Mostani táncelőadásuk Afonso Cruz emblematikus regényétől kölcsönözi a címét, de csak annyira merít ihletet ebből a szépirodalmi műből, amennyire az metaforaként megidézi Oskar Kokoschka Alma Mahlerről készített életnagyságú bábjának extravagáns történetét.

A táncelőadás élethű bábok révén, a Kokoschka-i gesztust sokszorosítva, színpadára invitálja a XX. század három emblematikus alakját, a zeneszerző zseni, Mahlert, a festőóriás Kokoschkát, és a Múzsa, a Femme Fatale, Alma Mahlert.

A táncba vitt bábok jelenbe írt története, egy olyan kor emlékét idézi fel, amelyben a kitalált világ még képes lehetett visszahatni a valóságra.

A XX. század talán utolsó olyan pillanatára emlékezünk, ahol a romantika, az expresszionizmus, a szerelem még érvénnyel bíró fogalmak voltak, és a múzsák még képesek voltak a csókra.

***

Az előadás az Osztrák Kulturális Fórum támogatásával valósul meg. Külön köszönet a Budapest Bábszínháznak és műhelyének a bábok elkészítéséért, valamint a bécsi Iparművészeti Egyetem Kokoschka Centrumának, Bernadette Reinholdnak és Robert Holzbauernek, továbbá Vojnich Erzsébetnek és Szüts Miklósnak.
A fotókat Dömölky Dániel készítette. 

Megosztás: