Magas, karcsú, elegáns, formás idomokkal, kissé északi típusú nő – szólnak a korabeli feljegyzések Suzanne Muzardról, akiről a legtöbb, interneten fellelhető oldal annyit említ, hogy francia prostituált volt. Előfordul, hogy fotográfusként, költőként vagy egyszerűen művészként emlegetik, de egy bizonyos: André Breton, a szürrealizmus atyjának múzsája és alkotótársa volt.
Rendkívül kacér, bájos, és vonzó nő, aki imádja a szerelmet a kényeztetést és a luxust
– állítja róla egy másik írás.
Erős fenntartással kezeljük azonban a Muzardról olvasottakat, hiszen sehol nem találtunk semmilyen feljegyzést arra vonatkozóan, hogy valóban prostituált volt-e. Ellenben szinte minden oldalon tényként kezelik, magyarázat nélkül, mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne, ha valaki prostituált. Ettől függetlenül persze lehet, hogy eredetileg tényleg az volt, ám ennél sokkal jelentősebb a szürrealizmusba való bekapcsolódása és arra tett hatása, ami máig sokaknak szolgál inspirációul.
Nem tudjuk pontosan hol és hogyan ismerkedett meg 1927-ben Bretonnal, annyi viszont bizonyos, hogy egyből egymásba szerettek, noha Muzardnak már akkor is udvarolt későbbi férje, az író Emmanuel Berl, Breton pedig együtt volt még első feleségével, Simone Kahn-nal, és éppen túl volt szeretőjével, Lisával való szakításán. Nem csoda, hogy a zűrzavaros szerelmi ötszöget maguk mögött hagyva, szinte elmenekültek Dél-Franciaországba, ahol édes kettesben töltöttek két hetet.
Suzanne egészen tökéletes
– jegyezte le róla Breton első kiruccanásuk alkalmával, a Toulon hotel egyik szobájában.
Lenyűgöző történeteket mesél, olyanokat, amiket mindig is hallani akartam. Legvadabb képzeletemet is ezerszer felülmúlja. Az elmúlt egy hét alatt most, erre a tíz percre hagyom először egyedül
– írta.
A felhőtlen napok azonban nem tartottak sokáig, Suzanne ugyanis egy idő után megelégelte, hogy bárhogyan is próbálja rábírni Bretont a válásra, a férfi nem áll kötélnek. Három éven át tartó huzavona következett, valódi Héja-nász az avaron. Breton végül elvált, de addigra már késő volt, Suzanne ugyanis hozzáment másik udvarlójához, a szürrealista író Emmanuel Berlhez, noha Bretonnal való viszonya ezután is folytatódott még egy éven át.
Habár Breton számtalan versét Suzanne ihlette – köztük az 1931-ben keletkezett Union Libre című munkáját – korántsem csak a szerelme és múzsája volt, hanem egyúttal alkotótársa is, akivel rengeteg kollázst és fényképet készített. Ezek létrehozásában Paul Éluárd is közreműködött.
Közös képeikből, – szám szerint 33-ból – egy könyvet is összeállítottak anno, a cadarve wexquis szellemében: szélsőséges képzettársításokon keresztül mesélik el groteszk történeteiket.
Közös munkáikat legutóbb 2012-ben állította ki a New York-i Ubu Galéria.
(Forrás: Penelope Rosemont: Surrealist Women, brooklynrail.org, wikipedia.org, artrebels.com)