Az idén márciusban elhunyt Solti Gizella művészetének állít emléket a Palmetta Design és Textilművészeti Galéria, a Kossuth-díjas művésznő vallomás ebből az alkalomból közöljük. A kiállítás augusztus 27-ig tart nyitva Budán a Bartók Béla út 30 alatt.
A gobelint terven befejezni nem lehet. Hol marad a szenzációja és izgalma a szövésnek.
Ferenczy Noémi jegyzeteiben olvasom a fenti sorokat.
A gobelin szövésekor a szövéssel egyszerre jön létre az alapanyag az ábrázolt formával, a színnel, a tónussal. Más a helyzet a festészetnél. A festő választ egy alapanyagot – fát, falat, egy keretre feszített vásznat – és arra fest. Ha hibát követ el, javíthat az újrafestéssel. Kedve szerint megváltoztathatja az eredeti elképzelését is.
A szövés előtt lehetőleg mindent el kell dönteni. A technikai kötöttség miatt – szövőszék – a kész munkát csak a befejezéskor lehet látni. Közben emlékezőképességre és fegyelemre van szükség.
A keleti bölcselők az IDŐ és a TÉR magyarázatánál a szövés rendszerét, vagyis a függőleges felvetést mint időt, a vízszintes leszövést mint teret használták példának.
A klasszikus francia gobelinszövés a felvetőszálak teljes elfedését követeli meg, amit a vetülékfonalak szoros sorai képesek is teljesíteni.
Az utóbbi években készült munkáimmal arra törekedtem, hogy a rejtett felvetőszálakat láthatóvá tegyem. A függőleges szálak így aktív módon részt vesznek a felület kialakításában. A formák alakítását is képesek vállalni. Hogy ezek a változások, milyen mértékben és módon változtatják meg az eddig ismert és használt szigorú szövési szabályokat, azt magam döntöm el. Vagy a kéz ritmikus mozgását alapul véve a konstatált hatást rendszerré szigorítom, vagy a rendszertelennek látszó hatás élményét fogadom el, így érve el a szövés „izgalmas” fokozását. A Menedék, A császár üzenete, a Teremtmények című munkáim példázzák az újszerű törekvéseimet.
Évekkel korábban a dupla felvetéssel kísérleteztem. Ha egy sík felületen két réteget akartam létrehozni, akkor a duplaszálas felvetést kettéválasztottam és a két egyszerű rendszeren külön-külön folytattam a szövést. Így egy sík téglalap egyik sarkán két egymást fedő sarok keletkezett. A Nem golyóálló palást néven ismert, 1981-ben szőtt dupla felvetésű munka a pápa elleni merénylet döbbenetére készült. A palást közepén a koszorú formája elválik a síktól. Plasztikus forma keletkezett tisztán szövési megoldással.
A szövés bőséges tárháza lehet az újabb és újabb ötleteknek. Az ősasszony felfigyelt arra a jelenségre, amikor a szélviharban az erős, állva maradó fűszálakat a lágyabb, puhább füvek körbeölelték, átszőtték és megtanulta a szövést.
Számára és számunkra ez volt a szenzáció.
Solti Gizella